Annons

70-200VR med D70s?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag ska ge mig iväg på en tjänsteresa till andra sidan pölen till det stooora landet i väst, och genast slår tanken mig att där finns det en härlig objektivflora till galet rimliga priser.

Det som står högst upp på objektivlistan är en zoom följt av en vidvinkel. Nikons 70-200VR ser riktigt trevlig ut på pappret men jag har inte provat den med min D70s.
Är det att skjuta på flugor med kanoner att införskaffa en sådan juvel till min D70s? Säkerligen kommer jag inte att kunna nyttja objektivet fullt ut men ändå...

Finns det någon där ute som kör den här kombon?

Det går utmärkt att använda det mesta Nikon tillverkar i optikväg till D70s och 70-200 /2,8VR är inget undantag.

Jag har denna optik med TC17 och har använt den med D70s och D2x och kan garantera att man klarar sig långt med D70s:en.

Varför skulle det vara överdrivet?
Du får lika mycket nytta av den på din D70s som på en D2X.
VR fungerar lika.
AFS ger snabb och tyst autofokus på båda. Ännu större vinst på en enkel kamera som har en svagare fokusmotor i kamerahuset att skaffa ett AFS-objektiv med egen motor.
Sen om det är värt det kostnadsmässigt och storleksmässigt får du fundera över själv.
/Erik

Håller i stort sett med Erik. Jag har själv kört med D70 och 70-200VR och det funkar kanon.

Men OM du själv skulle tveka, så kommer det ju snart ett mycket trevligt billigare alternativ, nämligen AF-S 70-300VR som ju är ljussvagare, billigare och lite mindre. Kanske har den gluggen hunnit leta sig fram till USA när det är dags för din resa?

Har testat föregångaren 80-200 AFS f2.8.
Funkar grymt bra, ger härliga skarpa bilder med fin färgåtergivning.

Fördelen är ju att man kan använda f2.8 och få nästintil samma fina skärpa som vid mindre bländare.

Sedan skall ju VR funger bra och då kan du ju använda kameran med lägre ISO och ändå använda befintligt ljus.

Skulle själv vilja ha ett, det ända som jag tycker är lite synd är att 200mm inte riktigt är tillräckligt med tele. Men enligt vad jag hört är Nikons 2X konverter helt OK och man förlorar inte mycket skärpa men ett par bländarsteg.

Så min rekommendation är nog köp.

PS! Har själv D70 (inte s)

Anledningn att jag funderade lite på om det var värt var inte den ekonomiska biten utan mera för att 70-200VR faktiskt är en proffsglugg mer eller mindre och jag kanske inte riktigt nått den nivån ännu. Meeen jag behöver en zoom och vill inte köpa vilket skräp som helst som katten släpat in. Dessutom har denna glugg fått finfina recensioner världen över.

70-300VR som är på väg ut är nog knappast lika skarp som den jag kikar på. Storleken känns inte direkt som något problem (ännu iaf).

Tack för alla tipsen, ni har övertygat min funderande sida.

Har du pengarna och är beredd att kånka så ser jag inget skäl till att inte köpa ett 70-200. Är grymt nöjd med mitt, som jag ibland använder tillsammans med en 1,7x telekonverter.
En (liten, kanske, men ändå) anledning till att proffsfotograferna tar så mycket proffsigare bilder är just att de har proffsutrustning :D

Alla mina bilder i albumen "Flygfesten Dala-Järna" och "Kolmården 206" är tagna med D70, 70-200 VR och eventuellt med telekonvertern monterad.

/E

Tack för tipset om dina album! Det var intressant att se vilket resultat det går att åstakomma med den nämnda kombinationen.

Vilket UVfilter är rekommenderat att införskaffa till 70-200an?

Jag kör mitt 70-200 VR med en D50 och det funkar prima ballerina!

Bästa objektivet jag någonsin testat i denna klass.

Ang UV filter, skippa det så ofta som möjligt då det bara stjäl skärpa.

//Lorry

J0£L skrev:
Tack för tipset om dina album! Det var intressant att se vilket resultat det går att åstakomma med den nämnda kombinationen.

Skall du ha ett filter på denna högklassiga optik blir det till att välja det bästa (dyraste) för att inte påverka skärpan.

Jag har valt ett HOYA Super HMC PRO1 som vad jag kan se inte alls påverkar bildresultatet.

Sådär ja, då var objektivet införskaffat. Finns "HOYA Super HMC PRO1" att få tag på i Sverige någonstans?

J0£L skrev:
Sådär ja, då var objektivet införskaffat. Finns "HOYA Super HMC PRO1" att få tag på i Sverige någonstans?

Det är väl samma som HMC Super. Kika på Scandinavian Photo.
Men jag rekommenderar B&W MRC UV-filter för 825 kr och det finns hemma.
Båda är riktigt bra, men B/W har övertaget.
/Erik

eon skrev:
Det är väl samma som HMC Super. Kika på Scandinavian Photo.
Men jag rekommenderar B&W MRC UV-filter för 825 kr och det finns hemma.
Båda är riktigt bra, men B/W har övertaget.
/Erik

Nix! det är inte samma som `gamla´ Hoya bara SUPER.

PRO1 har 1mm glas samt än mer avancerad multicoating för maximal ljustransmission.

Fick betala nästan 900:- för mitt på B&H/USA.

En annan tänkte ju inte på filter när jag la beställningen från 17th street photo. B&H vägrade skicka till hotell i USA mot kortbetalning så det fick bli 17th Street Photo istället.

Nu hinner jag inte lägga en order till då jag åker hem på fredag så det får nog bli ett B&W 77mm thin från cyberphoto tror jag. Det är nog ganska likvärdigt hoppas jag.

J0£L skrev:

Jag har ett B&W MRC-filter. Ett högklassigt filter med reptåligare yta än konkurrenterna. Andas kvalitet.

J0£L skrev:
En annan tänkte ju inte på filter när jag la beställningen från 17th street photo. B&H vägrade skicka till hotell i USA mot kortbetalning så det fick bli 17th Street Photo istället.

Nu hinner jag inte lägga en order till då jag åker hem på fredag så det får nog bli ett B&W 77mm thin från cyberphoto tror jag. Det är nog ganska likvärdigt hoppas jag.
Köp inte ett thin eller slim-filter. Originallocken till optiken fungerar inte ihop med de. Dessutom finns ingen anledning att köpa slim-filter till en telezoom, även många vidvinklar klarar vanliga filter utan att vignettera. Det bör man dock försäkra sig om innan köp då det kan variera från en modell till en annan.

paul innergård skrev:
Köp inte ett thin eller slim-filter. Originallocken till optiken fungerar inte ihop med de. Dessutom finns ingen anledning att köpa slim-filter till en telezoom, även många vidvinklar klarar vanliga filter utan att vignettera. Det bör man dock försäkra sig om innan köp då det kan variera från en modell till en annan.

Tackar vänligast för tipset, då blir det ett vanligt MRC-filter istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto