Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

700D, 750D, 760D eller 70D

Produkter
(logga in för att koppla)

VessIan

Medlem
Har en Canon EOS 1000D men känner nu att det är dags för ett nytt kamerahus då jag har haft denna ett bra tag nu. Tycker jag inte riktigt får det resultat jag vill ha, den är lite för ''enkel'' och sen så känns den inte så bra i handen.

Jag har jämfört en hel del kameror men tänkte att jag ska fråga om råd här så att jag inte skulle köpa ett nytt hus och så visar det sig inte vara någon skillnad alls från det jag redan har.

Har kikat lite på 700D och 70D.
70D är absolut på gränsen för vad jag kan tänka mig att betala.

Det ska gärna gå att köpa nytt, är inte så sugen på att begagnat.

Nu finns även 750D och 760D. De är i grunden samma kameran. 750D är utformad som 700D, men förbättrad på en mängd avgörande punkter. Ny sensor, ny autofokus, inbyggd wifi osv.

760D har samma sensor och autofokus som 750D, men kamerahuset har liknande utformning som 70D. Den modellen är tänkt för de mer avancerade fotograferna som vill styra sin kamera mer. En liten funktionsskillnad mellan 750D och 760D är att 760D har kontinuerlig af vid livw view.

70D har funnits ett bra tag och prisskillnaden mot 760D är inte jättestor. Med 70D får du större grepp, större sökare och större bildbuffert (för actionfoto med råformat är 70D därför att föredra). 760D har några nya funktioner som 70D saknar: flimmerreducering (jämnare exponering vid lysrörsbelysning), grupperade af-punkter och snabbare autofokus vid live view.

Jag tycker det är lite tveksamt att köpa en ny 700D. Den innehåller rätt gammal teknik.

ANNONS
Götaplatsens Foto