alander
Medlem
Jag ber om ursäkt för att ta upp ett ämne som kanske kan te sig något tjatigt, men jag har några funderingar som jag inte hittat svaret på här i forumet. Jag är på gång att byta upp mig från en 400D med 18-55IS till något bättre, frågan är vad. Bättre i min värld är framförallt iso-prestanda/brus, men även en skarp normalzoom. Som jag ser det står valet mellan 7D med 17-55IS och 5DII med 24-105IS. Så som jag fotograferar kan jag se fördelar både med höga iso och snabba bildserier, så utifrån det är inte valet av kamerahus givet, men skillanderna är ganska lätta att kvantifiera. Frågan som jag fastnat på är hur de båda objektiven presterar med respektive kamera. Enligt vad jag kunde förstå av photozone.de skulle de vara tämligen likvärdiga, men enligt dxomark.com är det stor skillnad i skärpa. Hur förhåller det sig egentligen? Är dxomark petigare än photozone?
Nu kan man säkerligen tycka att en 7D med 17-55 skulle duga gott, och det betvivlar jag inte. Saken är dock att Rajala sänkt paketet med 5D till 20.000 ex moms, och 7D med 17-55 kan man handla för 16.800 ex moms, således är prisskillnaden inte väsentlig och därmed blir det svårare att välja.
/Jakob
Nu kan man säkerligen tycka att en 7D med 17-55 skulle duga gott, och det betvivlar jag inte. Saken är dock att Rajala sänkt paketet med 5D till 20.000 ex moms, och 7D med 17-55 kan man handla för 16.800 ex moms, således är prisskillnaden inte väsentlig och därmed blir det svårare att välja.
/Jakob