Annons

7D - hur kolla att ens kamera är good-enough?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Det finns just nu 129 st registrerade ägare av 7D här på FS. Jag har en sen några dagar så det blir minst 130 strax :)

Kameran får fina recensioner, senast i tidningen FOTO som rapporterats i maratontråden om 7D här bredvid. Jag är så här långt störtnöjd, även om jag än så länge är ganska långsam på att ställa om den. Extraglad är jag över alla AF-möjligheterna och 8b/s.

Här på FS finns en del kritik mot kameran. En del påstår att kameran har en hög felfrekvens, andra säger annorlunda. Hur det är med det vet jag inte. Helt klart är dock att den är den mest högupplösta och mest avancerade/featurerika APS-kameran på marknaden. Bortsett från div. optimistiska teorier om att sensorn skulle vara lika bra som 5DMkII FF's så finns följande problem rapporterade:

1) Överdrivet brus vid basISO
2) Bandningseffekt (mönster kan skönjas i enfärgade ytor)
3) Spökbilder vid snabb seriebildstagning
4) Problem vid fjärrstyrning av extern blixt.

3) löses med firmware 1.1.0.
4) har ingen lösning än, men Canon lär göra något åt saken, frågan är om hur långe

Men för 1) och 2), hur kan jag (och andra) kolla ifall just mitt exemplar beter sig som det ska? Tacksam för svar!

Tänk jag är också intresserad av att få svar på fråga 1 och 2.

Jag har ikväll gjort ett jämförande test med min "gamla" 20D mot 7D. Jag har tagit samma bild, med samma utsnitt i sökaren, samma vita papper med bygginstruktioner från IKEA och med samma objektiv, samma belysning och ISO 400 för båda kamerorna. Bilden från 20D har jag förstorat upp till samma antal pixlar som för 7D. Båda bilderna tagna med RAW och framkallat i DPP nedladdad ikväll, versionen var alltså den senaste från Canon.

Kan bara säga att 20D rockar fett, inte något brus alls, även när bilden förstorats till att vara 18 Mpixel! Dock ser de fina strecken i ritningen inte så vackra ut, ganska pixligt.7D är riktigt trist ang. brus.

Jag hann inte göra något edit, tidslimiten hann gå ut, men:

Jag har testat vidare och vid riktigt bra ljusförhållande ser jag inte något burs från 7D, så det blir till att köra lite live-test i bra dagsljuso och lite familjefotografering för att avgöra. Sedan har jag upptäckt att mitt 17-55 inte är perfekt (längre) utan känns lite oskarpt faktiskt. Det är väl de höga kraven som 18Mp ställer på optiken som nu visar sig, jag har varit supernöjd med skärpan tidigare från det objektivet.

Min 17-55 vill gärna fokusera lite grand fel med 7D. Det varierar beroende på avstånd och zoomning.
Antingen fokuserar den rätt på 40D eller så syns inte problemet med den upplösningen.

Jag har lätt banding i mörka områden på min. Ska lägga upp en exempelbild så vi kan jämföra.

Jag trodde dock att detta problem fanns på alla 7D.

Ännu en tråd...
Jag tycker 7D har en rätt annorlunda bruskarakteristik än t.ex 20D/30D.
Använd kameran under några veckor, titta på dina bilder, kom ihåg att plugga på lite i manualen. Om du då efter någon veckans fotande tycker att kameran är bra så är den det, svårare än så är det inte. Sjuan är inte heller bättre än de objektiv man använder, men bilderna blir ju inte sämre än vad dom blev med "den gamla kameran".
Grejen med 7D är inte i första hand bildkvaliten, vilken i och för sig är utmärkt, utan att den är hanterbar, snabb och alert. Vill man ha förstklassig bildkvalitet så rekommenderas 5DmkII, det finns liksom ingen genväg.

Ännu en tråd...

...

Japp, alla har inte haft kameran lika länge. Det finns även nystartade trådar om 5 år gamla kameror, så försök hålla ut ;-)

Hittade under tiden denna tråd där det förklaras hur man kan påvisa bandning. Någon som kan svara på hur man kan se det i JPGs?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113709

Ang. AF så tycker jag kameran sätter fokus fenomenalt. Har än så länge kört enpunkt och "mini"-enpunkt. Gäller företrädesvis det nya 15-85 (som jag köpte i kit). Har aldrig fått så stor andel knivskarpa ögonfransar som de senaste dagarna.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto