Annons

80-200/2.8 af-s

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Behöver ett tele till bl.a konsertfoto.
Då 70-200 VR faller ut av priset har jag kollat på objektivet nämnt i rubriken.

Har dock börja fundera på om den funkar på konserter. Annars använder jag mkt mitt 50mm där, och då med en slutartid på 1/50s, vilket förmodligen skulle medföra en del skakningsoskärpa vid 200mm om jag använder den sluttiden...

är det någon som har erfarenhet av detta objektiv (eller liknande) i konsertsammanhang?

Det beror ju helt på vad för typ av ställe spelningen hålls på.

Jag har fotat en del spelningar med 50/1,8 och 85/1,8, och ofta är så illa att det blir runt 1/60 med största bländaröppning och ISO1600, ibland sämre än det till och med. Men säg att man får 1/90s med ISO 1600 och bländare 1,8. Då blir det 1/30s med 2,8. Det är tillräckligt lång tid för att det ska bli rörelseoskärpa på artisterna och definitivt tillräckligt långt för skakningsoskärpa på 80-200mm.

På spelningar som hålls på större arenor, samt festivaler och liknande räcker 2,8 säker till bra slutartider. Är det mest sådant du kommer fota är nog 80-200/2,8 ett utmärkt objektiv. Brukar titta i "dikena" på sådana tillställningar, och det ser ut som den typen av objektiv är fotografernas förstahandsval.

Till mindre klubbar med mindre lysande ljussättning är det nog bara att glömma, stora telezoomar med halvbra ljusstyrka - då fungerar 50/1,8 mycket bättre.

jag har använt min 80-200 2.8 till en del konsertfoto dock bara utomhus typ på sensommaren det har fungerat finfint även när det börjar skymma. inomhus har jag inte haft nån användning av den, har inte fotat på några scener inne där tele behövs :)

ANNONS
Götaplatsens Foto