Annons

85/1.2L, anybody... ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Någon här som använder ett Canon 85/1.2L till annat än porträtt/studio? Det är ett av dom där "vill-ha" objektiven som jag försökt motstå så länge som möjligt. Frestelsen börjar dock bli svår...

Hur är det egentligen, är fokuseringen så långsam att det stör till vardags, eller är det mest långsamt i jämförelse med de snabbaste objektiven, t.ex. 85/1.8?

Efter vad jag förstått är fokuseringen ok så länge ditt objekt står stilla. Rör det på sig är nog 85 1.8 ett bättre val. Hade ett sådant tidigare och ångrar att jag sålde det.
Jag tänker att ett 85 1.2 det ska jag ha och om fokuseringen är för långsam då tar jag fram 135L. Ett helt otroligt bra objektiv IMO.

A

Jag har hittills tyckt att 85/1,8 räcker gott och väl för mig. Men kommer det en 85/1,4L så är jag mycket intresserad.

Jovisst, det skulle vara optimalt med en 85/1.4 som fokuserar lite snabbare. Men jag håller med, 85/1.8 är rent förnuftsmässigt, och bildmässigt också, bra nog egentligen. Men vad har förnuft alltid med saken att göra...? :)

Hmm... fick just ett tillfälligt anfall av klarsyn. Samma pengar räcker till en ny kamera med batterigrepp och alla tillbehör, och lite till...

Tror jag måste tänka lite rationellt kring detta, men den dagen Trisslotterna fungerar så... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto