Annons

Vilka tror ni påverkas mest av AI?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Nikon gör väl i princip inget annat än det Sony redan gjort ihop med AP och läser du vad som faktisktxstårcivtexten så är ju även detta något som nuvsker inom ramen för C2PK så det är inget nytt. Nikon är en av medlemmarna i CAI och utvecklar sin implementering med hjälp av C2PK-specifikationen.

Om det sedan kommer ytterligare tillägg till C2PK under resans gång så är väl det inget konstigt men i just Nikons fall så är det väl inte mycket som tyder på det just nu i alla fall. Nu handlar det om två saker: dels implementera dessa lösningar i kamerorna och sedan få fram mjukvaror som stöder de arbetsflöden som behöver finnas i form av konverterare och metadata-verktyg för att detta ska fungera som tänkt.
Om jag förstått rätt vad det är Nikon och AFP implementerar, så är det att inte allt skall gå åt pipsvängen om något steg i arbetsflödet inte stödjer C2PA. Vilket verkar vara fallet med den nuvarande implementationen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Åter igen: för mig som glad amatör (och de flesta andra) är detta totalt oväsentligt. Vi vill dela med oss av våra bilder och det är inte viktigt att ”bevisa” dess äkthet.
Ja det äger säkert sin riktighet om man som många mest tar bilder på katter, hundar och småbarn - men det har jag sällan ägnat mig åt. Jag tyckte filmen var alldeles för dyr på min tid för sånt.

Jag har tagit en hel del historiska bilder på ett antal resor genom åren där äkthet har riktig bäring. Det har varit bilder från historiskt och politiskf viktiga händelser på platser där få tagit bilder vid dessa tillfällen och tidpunkter. De viktigaste är mina bilder från Saur-Revolutionen i Afghanistan 1978 samt de bilder jag tog våren 1986 i Nakaseke Uganda efter folkmordet där 1981-85 under "the Bush War då uppskattningsvis 750 000 " mördades. I ett annat fall raserades ett medeltida världsarv delvis i Nepal vid den senaste stora jordbävningen i byn Kirtipur där man ända fram till 1976 åtminstone fortfarande levde sina liv helt utan moderna bekvämligheter. När sånt händer blir äldre bilder extra viktiga.

Det kan t.o.m vara som så att jag tagit bilder i Petra Jordanien när jag var ensam där nästan 1973 då stället var tomt - förmodligen p.g.a. uppladdningen inför Jom Kippur-kriget. Jämför de bilderna med hur det ser ut idag. Innan pandemin låg man på över en miljon besökare om året - ungefär lika många som besöker Vaxholm under ett år. Precis som i Vaxholm kommer deras turister företrädesvis under några få månader.

Vi behöver inte gå längre än till rivningarna som skett i många av Sveriges städer under efterkrigstiden. I en del fall kunde man tro att även vi drabbats av Blitzen när upp till 70% av den äldre bebyggelsen bara försvunnit under denna tid. Då blir äldre bilder väldigt viktiga.

Bara i min närmsta byhåla Vaxholm, så är detta mycket påtagligt. Inte ens ett museum som Stockholms Stadsmuseum har varit särskilt bra på att dokumentera dessa förändringar alltid. Särskilt dåliga har man varit på att dokumentera de gamla arbetsmiljöerna och de som verkade och rörde sig i dessa.

Jag tänker även på de album av bilder och vykort min mamma lämnade efter sig från 30-talets slut och framåt. De handlar inte bara om människor utan inte minst om hennes resor och om Stockholms-miljöernas förändring.

Det är lite sorgligt tycker jag du och en del andra ger uttryck för att nedvärdera era egna bilder och vad de kan ge er och andra. Det är inte utan att jag undrar varför ni då överhuvudtaget bryr er om att ta dessa bilder.
 

apersson850

Aktiv medlem
Men idag är det väl sällan professionella fotografer är på plats när "något händer".
Det är inte allt som har nyhetsvärde som bara plötsligt händer av en slump. Ett idrottarrangemang är en typisk sådan händelse, som trots att den kan vara planerad år i förväg är omöjlig att förutse utgången av. AI kan inte generera en bild av segraren, som vann trots att han just där snubblade på väg mot målet, för det är helt enkelt omöjligt att förutse precis hur det ska komma att se ut innan det har hänt. Inte heller vem som vinner. Men att själva tävlingen ska hända, så fotografen är på plats, det kan man förutse. Och än är mobiltelefonerna inte i en sådan klass att de klarar den sortens fotograferande med någon bravur.
 

Bengf

Aktiv medlem
Så klart att alla vi på fotosidan har våran livstids hobby att fotografera, man känner mycket starkt vad roligt det varit genom åren, alla nya kamera modeller som kommit där hälften för det mesta varit för dyra att köpa själv men roligt att läsa om. Så visst värnar man om Fotokonsten, man står upp för alla fotografer som visat oss fantastiska bilder och som nog kommer att göra det genom den enorma mängden bilder som blir viktiga för evigt, tänk bara om någon Alien kunnat tagit tusental bilder under tex 15-1600 talet som hittas någonstans. en svindlande lekfull tanke som blev mera sann under 1900-talet, till och med rörliga filmer som kom tidigt också. Svenska pilsner filmer visade inte bara Sture Lagervall eller Thor Moden, utan även gamla hus och bilar fick man upptäcka, kläder mat osv. Sedan att alla tusentals bilder man själv tagit går ett okänt öde till mötes när man lämnar jordelivet är en annan historia.
 

Ibis

Aktiv medlem
Det är inte allt som har nyhetsvärde som bara plötsligt händer av en slump. Ett idrottarrangemang är en typisk sådan händelse, som trots att den kan vara planerad år i förväg är omöjlig att förutse utgången av. AI kan inte generera en bild av segraren, som vann trots att han just där snubblade på väg mot målet, för det är helt enkelt omöjligt att förutse precis hur det ska komma att se ut innan det har hänt. Inte heller vem som vinner. Men att själva tävlingen ska hända, så fotografen är på plats, det kan man förutse. Och än är mobiltelefonerna inte i en sådan klass att de klarar den sortens fotograferande med någon bravur.
Här antar vi dock att läsarna skall se något tyngre nyhetsvärde i att se en faktisk bild av denna idrottare ta sig över mållinjen, än (som troligt kommer vara möjligt i framtiden och krasst sett redan är det) generera fram en bild på vinnaren ifråga baserat på säg pressbilder från dennes PR-folk där den springer över en mållinje iklädd joggingkläder.

Jag tror många inte bryr sig så värst om det är ett faktiskt foto eller ej i dessa sammanhang. Video är nog mer troligt att tyngden faller på sett till att det skall sändas live eller dylikt.

Men ja, dokumentärt av krig eller andra händelser av laglig tyngd lär nog kräva faktiska bilder även i framtiden.
 

apersson850

Aktiv medlem
Här antar vi dock att läsarna skall se något tyngre nyhetsvärde i att se en faktisk bild av denna idrottare ta sig över mållinjen, än (som troligt kommer vara möjligt i framtiden och krasst sett redan är det) generera fram en bild på vinnaren ifråga baserat på säg pressbilder från dennes PR-folk där den springer över en mållinje iklädd joggingkläder.
Jag tror jag talar för majoriteten när jag säger att "vi" som har något intresse av idrottsbilder vill se en bild från där det verkligen hände, inte en från något annat tillfälle/ställe, vare sig det är verkligt eller påhittat.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det tror jag också, inte som i artikeln om att en Trabant blivit stulen i Flen där det står under bilden "Trabanten på bilden har inget med artikeln att göra".
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är inte allt som har nyhetsvärde som bara plötsligt händer av en slump. Ett idrottarrangemang är en typisk sådan händelse, som trots att den kan vara planerad år i förväg är omöjlig att förutse utgången av. AI kan inte generera en bild av segraren, som vann trots att han just där snubblade på väg mot målet, för det är helt enkelt omöjligt att förutse precis hur det ska komma att se ut innan det har hänt. Inte heller vem som vinner. Men att själva tävlingen ska hända, så fotografen är på plats, det kan man förutse. Och än är mobiltelefonerna inte i en sådan klass att de klarar den sortens fotograferande med någon bravur.

Jag tänkte nog faktiskt mer på oförutsedda saker som sker idag som de flesta skulle anse ha "nyhetsvärde". Varenda seriematch i de högre divisionerna i vilken idrott som helst, finns det väl alltid sportfotografer på plats.

Det jag menar är oförutsedda händelser som pressen skulle velat täcka om de bara varit på plats. Problemet för dem är ju bara att de faktiskt nästan aldrig är det - men det är faktiskt allmänheten idag - nästan alltid.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om 10 år eller något när AI är helt problemfritt så lär fotografer bli överflödiga tyvärr. Varför kommer reklambyråer och nyhetsbyråer betala fotografer när dom kan generera en egen bild?

När tiden är inne och AI är såpass bra så hur ska man ens veta om favoritfotografen man följer i sociala medier faktiskt tar sina egna bilder eller genererar dom?

Jag har noterat att Göteborgs Posten redan nu börjat att publicera nyhetsartiklar som är skapade med stöd av AI. Länk

Så om det på så kort tid redan skapar nyhetsartiklar så känns det som att om 10 år skapar det bilder problemfritt.
Problemet är nog snarast att AI i vissa sammanhang aldrig kommer vara problemfritt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror det är väldigt sällan som priset för ett konstverk är en faktor av tiden det tog att skapa. Om vi alltså pratar konst-konst.

Men sannolikt kommer illustratörer och "stock-fotografer" utsättas för en helt ny konkurrens på sina marknader.
Det är inte det jag menar. Det jag menar att det nu finns konstnärer och illustratörer som ska försöka konkurrera med AI som kan användas att ta fram snarlika motiv blixtsnabbt medan en konstnär kan lägga ner dagar veckor, månader och år på ett verk.

Jag har bekantas bekanta idag som delvis lever på att skapa AI-genererade bilder som överhuvudtaget aldrig lyckats skapa egna bilder utan AI innan.

Det är inte särskilt svårt att hitta exempel på sånt idag.

Ett av mina barnbarn kom och ville ha en utskrift för ett tag sedan av en bild hon skapat med AI. Hon är 11 år.

Marknaden för traditionella konstnärer och illustratörer riskerar att ätas från två håll minst. Jag tänker alltså först på dessa "bönhasar" som fuskar i "Yrket" men även på alla som nu själva kan generera bilder att hänga på sina väggar. Möjligen kommer detta nu påverka mitt barnbarns syn på detta för all framtid. Jag printade ut hennes motiv och ramade med en gammal ram jag hade och hon var väldigt glad och nöjd med vad hon fått till.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kommer någon ens att använda C2PA (och liknande autentiseringstekniker? Det krånglar ju till mediaflödet och hindrar användning av bilder som inte har verifierbar ursprung.

Mediabolagen bryr sig nog inte så mycket. Det gäller att vara först med en nyhet, så faktakollen får stå åt sidan. Det märks en del sånt på SVT numera, t.ex.
Jo det är ju precis de som ju gör detta. Det är ingen tillfällighet att Sony testat sina flöden med AP (Associated Press) som ju standardiserat på Sony och att Nikon verkar lierat sig med AFP (Agence France Press) som är två av de tre stora vid sidan av Reuters. Dessa tre är världsomspännande och matar övriga media med data.

Det är inte längre någon fråga om man kommer börja använda C2PA-certifierade flöden utan när. Den främsta drivkraften är ekonomisk eftersom nyhetsindustrin idag har mycket stora kostnader kring att fastställa autenticitet och proveniens. Hela nyhetsindustrin vilar på tillit och förtroende. Utan den kommer det inte finnas någon nyhetsindustri för då kommer folk vända dem ryggen och vända sig än mer mot olika sociala medier som man uppfattar som "gratis" fast de ju inte är det i en vidare mening.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ursäkta? Om poängen flög över huvudet så var det att det inte är särskilt relevant för amatörfotografer att byta redigeringsappar pga detta
Jo även det kan vara en poäng för både mig och andra. Jag har väl idag skrivit ca 40 bildberättelser/bloggberättelser med hjälp av Fotosidans bloggsystem. De läses inte bara här på FS. Totalt har dessa berättelser lästs över 100 000 gånger och i snitt ca 2500 ggr per berättelse. Jag har mycket XMP-metadata i mina bilder numera och lägger alltid med en Google Translate-länk så de som vill enkelt kan läsa på engelska istället för på svenska. Det har ökat läsbarheten markant.

Någon skrev här att ingen är intresserad av vare sig hans eller mina bilder och där vill jag påstå att det långtifrån alltid är så. Tvärtom.
En amerikansk officer (Brandon Burden) som varit militärattache under fyra vändor i Afghanistan kontaktade mig för tre-fyra år sedan via mail då han sett mina bilder från Saur-revolutionen i ett par av mina berättelser på nätet.

Skälet var främst att han hade svårt att få tag i bilder till den bok han höll på att skriva om revolutionen och utvecklingen i landet, då det faktiskt inte finns särskilt mycket sådana tagna. Jag insåg snabbt att han var väl insatt och mycket kunnig. Jag upplyste honom också om att en svensk kille som heter Carl-Johan Charpentier redan skrivit en mycket bra skildring av detta förlopp i sin bok "Afghanistan mellan Mecka och Moskva", som jag ser som ett standardverk att läsa för de som vill förstå vad som faktiskt hände. Så jag kopplade ihop amerikanen med Charpentier för att han skulle kunna ta del av vad han skrivit redan för att undvika onödigt dubbelarbete.

Inte nog med detta: bland min bilder från 1978 så finns nedanstående bild som visar ett gäng resenärer som fastnat i ovisshet efter att striderna upphört i Kabul. Strider pågick dock alltjämt i Jalalabad ytterligare någon dag och efter vägen till Pakistan, så det tog en vecka innan det var säkert efter vägen. Vi hace turen att få plats på deras buss från Rainbow Travels i Köpenhamn, så vi kunde komma vidare till Pakistan.

Killen som ägde bolaget hette Torkel och är han med lockiga håret. Brandon amerikanen fick hans namn och kontaktade flera av danskarna som han intervjuade. I bakgrunden i mörk klänning sitter min fru och en dansk flicka som heter Helle Thrane. Det var henne och hennes kille Henrik som vi råkade vara med nere vid Pashtunistan Square när T55-tanksen började beskjuta regeringsbyggnaderna runt rondellen. Barndon identifierade Helle på denna bild märkligt nog - han hade sett bilder av henne från Facebook tror jag. Så kan även en annars rätt ointressant bild hjälpa folk som Brandon i sin forskning.

1705709234564.jpeg

Det jag skulle vilja är att de av mina bilder jag tror kan ha ett allmänt historiskt intresse och jag har en hel del fler än dessa även från andra sammanhang (som ofta är digitaliserade diabilder, kunde reprofotas med min A7 IV med stöd för C2PA för att få stadigare förankrade metadata i bilden än som det är idag. Skälet är att vi alla framöver kommer behöva underlätta för varann att kunna avgöra om bilden är tagen av den fotograf som faktiskt utgett sig för att ha tagit den och att den metadata som bifogats är autentisk och går att lita på. I den finns ju även kontaktinfo och sådan kan alla bifoga som vill underlätta för de som vill kontrollera.

Som sagt, i bland blir man förvånad över de vägar ens bilder och texter tar. För drygt ett år sedan var jag på semester i Estepona. Det blev mer intressant än jag först kunde anat och jag skrev sedan en berättelse om staden utifrån dess sena rätt remarkabla utvecklingshistoria. Bland de över 3000 som läst den vet jag att det finns rätt många svenskar i Estepona.

"Tjuren Ferdinand" i Estepona - Fotosidan

Som sagt, radera inte gamla bilder ni har. De kan bli mer värdefulla som en del av vårt samlade kulturarv än ni tror.

Ni kan ju kolla på Digitala Stadsmuseet så ser ni att allt som finns där knappast är några mästerverk eller ens särskilt bra rent bildtekniskt. Många av dessa bilder hade inte funnits på Digitala Stadsmuseet om det inte hade varit för alla stockholmsforskare som sett till att de digitaliserats.
 
Senast ändrad:

Malcao

Avslutat medlemskap
”Ett av mina barnbarn kom och ville ha en utskrift för ett tag sedan av en bild hon skapat med AI. Hon är 11 år.

Jag printade ut hennes motiv och ramade med en gammal ram jag hade och hon var väldigt glad och nöjd med vad hon fått till.”

Du svarade nog på din egen fråga.

För vad tyckte du att ditt barnbarn fått till, kände du stolthet över resultatet och i så fall på vilka grunder?
Om hon suttit och tecknat eller målat en halv dag medans snöflingorna sakta singlade ned utanför fönstret, hur hade hennes känsla och minne blivit till den bilden och hur hade du värderat den bilden relativt den nu skapade AI-bilden?

Hur länge består värdet i något som bara är några knapptryckningar bort och som kanske är ännu finare och ännu bättre och nästa bild som kanske är ännu finare och ännu bättre, bara några knapptryckningar bort?

Kanske AI-bilder blir som Tinder, det är inte lösningen utan blir en del av problemet?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är inte det jag menar. Det jag menar att det nu finns konstnärer och illustratörer som ska försöka konkurrera med AI som kan användas att ta fram snarlika motiv blixtsnabbt medan en konstnär kan lägga ner dagar veckor, månader och år på ett verk.
[...]
Undrar hur många minuter det tog för Dan Wolgers att formge 1992 års yrkesdel av Stockholms telefonkatalog. Som trycktes i kanske 1 miljon exemplar. Varav ett nu auktioeras ut på Bukowskis med ett utropspris på 3 000 kr.

Jag skulle lätt kunna göra en likadan. Men ingen skulle betala något för det.

 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tänkte nog faktiskt mer på oförutsedda saker som sker idag som de flesta skulle anse ha "nyhetsvärde". Varenda seriematch i de högre divisionerna i vilken idrott som helst, finns det väl alltid sportfotografer på plats.
Se där, när du bara tänkte hela vägen kom du också fram till ett område som AI inte kan fixa så lätt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Se där, när du bara tänkte hela vägen kom du också fram till ett område som AI inte kan fixa så lätt.
De flesta fotbollsbilder från högre divisioner skulle nog en robot kunna skapa utan att ena vara på plats.
Arena, laguppställning och val av dräkt är tillgänglig information. Vem som gjorde mål rapporteras i realtid.
Bilder på spelate som kramar varandra med målgöraren i mitten skulle många ta för en verklig bild från platsen o h stunden.

Utom spelarna själva!
Mina döttrar kan titta på en enskild bild av flera hundra från en match, och berätta precis vad de tänkte och vad som hände i den situationen
 

MNB

Aktiv medlem
Problemet är nog snarast att AI i vissa sammanhang aldrig kommer vara problemfritt.
Problemfritt med att skapa bilder tänker jag. Nu finns det fortfarande lite hinder men utvecklingen vi sett bara dom senaste 2 åren är ju hisnande jämfört med tidigare år.

Sen kommer det garanterat på andra områden än fotografi skapa problem utan tvekan ja.

Men när man ser det här t ex så känner jag att framtiden som fotograf ser mörk ut.

 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag undrade lite över vilka yrkesgrupper som kommer påverkas mest av AI-genererade bilder - fotografer eller "illustratörer".

Jag bad Microsofts "Bildskapare" skapa några bilder: Bildskapare från Microsoft Designer (bing.com)

- en av en usel byggnadsställning
- en av en simpel "afrikan style work shop" med texten "Work Shop".
- till sist bad jag programmet att måla ett äppelträd med röda äpplen
i ett kallt vitt landskap

Jag tycker detta var lite intressant som en jämförelse till den tråd som David skapat kring AI-genererade mer fotografiliknande AI-bilder.

Midjourney 6.0 släppt - nu börjar vissa AI-bilder bli riktigt bra - Fotosidan

Personligen undrar jag om det inte är illustratörer och konstnärer som kommer få det svårast. Skälet till detta är att jag tror AI kan komma att påverka priserna nedåt på precis alla bilder - tillgång och efterfrågan bör ju se till att det blir så. De som var potentiella kunder kan ju t.o.m. lyckas få till bilder själva med hjälp av AI-programmen som ju på rekordtid blivit allt bättre rent tekniskt.

Ett annat relaterat skäl till att exv. en illustratör/konstnär som lever på att sälja konst / illustrationer skulle kunna antas drabbas hårdare än exv. en fotograf (jag känner några hyfsat väl) är att fotografen kan skapa en ny bild på en bråkdel av en sekund (i bästa fall) medan en konstnär/illustratör kan lägga väldigt lång tid på att få till en bild alt. en illustration.

Även det faktum att en illustration/ett målat konstverk faktiskt ofta tar betydligt längre tid att förfärdiga och därigenom möjligen blir dyrare borde öka incitamentet att låta AI göra jobbet istället. Det blir ju inte bara billigare utan man får ju dessutom ett resultat direkt eller åtminstone betydligt snabbare.

Vad säger ni?

Visa bilaga 172709
"We cut corners" - de kan ju inte ens stava rätt så varför ska något annat bli "rätt" egentligen

Visa bilaga 172710
Work Shop "African Style".
Jag använde själv en bild av en "Work Shop" jag tagit i Kenya när jag brukade kalla folk till projekt-sessioner. Den här bilden skulle ju kunnat funka den med.

Visa bilaga 172711

Min AI-skapade "Äppelträd i vitt landskap" skulle väl kunna pryda väggen i mina barnbarns rum utan att skämmas för sig. Varför köpa en på närmaste galleri i Vaxholm då?
Till syvende och sist kokar det hela väl ner till två saker:
1) Bildskapandes verktyg
2) Bildens äkthetsanspråk

1) Bildskapandets verktyg
: Vad vill vi med våra bilder? Vad är poängen? För mig är poängen att avbilda verkligheten (som den framträder för vår syn) via fotografi. Digitalt eller analogt är fullkomligt likgiltigt. För andra är poängen att skapa bilder med fotografi som utgångspunkt. Som t.ex. Erik Johansson gör. För ytterligare andra erbjuder AI möjligheten att skapa bilder utan fotografi. Och det är väl ok, man arbetar bara med ett annat verktyg än med traditionella färgtuber, penslar, kolstift, etc.. Allt beror ju på vad man själv vill med sitt bildskapande.

2) Bildens äkthetsanspråk: Det är väl denna fråga som står i centrum för diskussionen. Om en AI-genererad bild sägs vara en fotografisk avbildning av en verklig situation, så uppstår ju egentligen ingen ny problematik; det är väl samma sak som när ett manipulerat fotografi sägs vara äkta.

Att punkt nr 1 får stora konsekvenser för ett flertal yrkesgrupper, är inte svårt att inse. Och att punkt nr 2 får stora konsekvenser för vår möjlighet att bedöma en bilds sanningshalt är inte heller svårt att förstå.
 

apersson850

Aktiv medlem
Utom spelarna själva!
Ja, det är där skillnaden ligger.
Men så har det ju varit länge och inte bara med bilder. Läser jag en artikel i en dagstidning om hur någonting går till så verkar i regel det som står i artikeln troligt.
Läser jag en artikel om något som jag själv varit med om och därför vet hur det var ser jag att ungefär hälften av det som står i artikeln är fel.
Därefter inser jag att så är det förmodligen med alla andra artiklar också, fast det har jag ju inte möjlighet att verifiera.

Likadant blir det med bilderna. De bilder som jag inte kan avskriva på grund av att jag faktiskt vet att så såg det inte ut, de kommer att passera som fullt rimliga. Det är bara om jag ser en bild på en orienterare som springer på upploppet och bilden påstås vara från tävlingen förra helgen som jag inser att den är fusk. Traktorn som någon parkerat vid sidan om upploppet är nämligen inte med, för den var något som AI inte kunde förutse skulle finnas där. Men hade bilden varit verklig hade den synts där.
 
ANNONS