Annons

Vilka tror ni påverkas mest av AI?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
”Ett av mina barnbarn kom och ville ha en utskrift för ett tag sedan av en bild hon skapat med AI. Hon är 11 år.

Jag printade ut hennes motiv och ramade med en gammal ram jag hade och hon var väldigt glad och nöjd med vad hon fått till.”

Du svarade nog på din egen fråga.

För vad tyckte du att ditt barnbarn fått till, kände du stolthet över resultatet och i så fall på vilka grunder?
Om hon suttit och tecknat eller målat en halv dag medans snöflingorna sakta singlade ned utanför fönstret, hur hade hennes känsla och minne blivit till den bilden och hur hade du värderat den bilden relativt den nu skapade AI-bilden?

Hur länge består värdet i något som bara är några knapptryckningar bort och som kanske är ännu finare och ännu bättre och nästa bild som kanske är ännu finare och ännu bättre, bara några knapptryckningar bort?

Kanske AI-bilder blir som Tinder, det är inte lösningen utan blir en del av problemet?
Hon gör nog både och är precis som alla andra barn som gillar att pyssla rita och måla. Det behöver alls inte vara någon motsättning för den generationen. Det är nog i högre grad det för oss.

.... ja, det är frågan men jag tror att just nu är det mycket av nyhetens behag. Jag undrar om en del som kommer leka med detta också kommer se detta som någon form av terapi. Det är också skillnad på AI-genererade bilder och AI-stödda bilder som kommit till under växelspel med människor. Jag läste nyligen snabbt och ytligt att en domstol i Kina tydligen funnit ett exempel på det senare hade s.k. verkshöjd. Även vissa AI-stödda bilder kanske kommer skydda av copyright även de.

Många människor som uppskattar fotografier och konst uppskattar f.ö. själva bilden och är redan idag rätt ointresserade av hur den kommit till.

Jag gjorde ju själv ett försök för ett tag sedan och visade en av bilderna som skapades av följande mening i Bings Bildskapare: "Gör en bild av Axel Vigelands skulpturer i Monets impressionistiska stil"

Det som kom ut var detta och jag valde den längst ned till höger:

1705881586973.png

Jag kan absolut tänka mig att en del kommer tycka det är helt Ok att printa någon sådan bild och hänga den på väggen. Jag tror absolut att en del konstnärer som idag producerar konst som lika väl skulle kunnat skapas med mänskligt AI-stöd, kommer få påtagliga problem framöver.

Ett exempel från Vaxholm på motiv som jag tror mänskligt AI-stödd bildgenerering i typ Bildskaparen i Bring förmodligen skulle kunna skapa också.

20240119_110211.jpg

Jag hoppas verkligen att det går bra för konstnärerna, för utan dem blir världen ännu tråkigare än den är just nu men jag tror att det blir tungt för många tyvärr.

.. och så till fotograferna på Hamngatan vägg i vägg nästan.
De som drog igång detta var två kvinnor jag tror jobbat en hel del med bröllop. De hade dock oturen att hamna mitt i pandemieleändet när många event och bröllop ställdes in på löpande band.

Sedan pandemin har lokalen mest använts för popup stores och som magasin för deras kläder. Länge sedan jag såg någon fotograf i lokalen och nu har t.o.m. dekalen på den vänstra rutan försvunnit (där det ju ändå bara syns en massa gamla kläder).

20240119_110518.jpg

Bilderna som hänger i det högra fönstret känns det som de har hängt där i flera år. Det enda som är nytt är ett vitt papper där det numera bara står ett namn bakom "Fotograferna på Hamngatan". Så jag undrar verkligen hur länge det tar innan det kommer nya hyresgäster i bottenplanet på bostadsrättsföreningen "Repslagaren 17".

Nu är dock inte fotograferna här särskilt unika. Vaxholm har dock ett av de mest säsongsplågade och förvridna affärsliv man kan tänka sig och det kommer hela tiden små butiker som vill sälja skära eller limefärgade servetter och annan mysig hemmapynt eller fin-te, choklad eller kaffe och de brukar hålla två-tre år i bästa fall innan nya förhoppningsfulla drar igång igen och fyller lokalerna på nytt tills nästa sommar när det kommer en miljon nya besökare som det gör varje år.

Få av dessa temporärt entusiastiska affärsmän verkar fatta på allvar att turistsäsongen bara är ett par månader lång och att Vaxholms enda storskaliga business är köp och sälj av fastigheter och viss restaurangverksamhet. Resten av året sover stan och nu har t.o.m. alla dess fem sex olika mäklarföretag det svettigt, för det är ju inte bara dessa som finns i stan som jobbar mot Vaxholm utan det gör en massa andra mäklare också. När Mäklarna går på sparlåga så påverkas även de fotografer som jobbar för dessa.
 
Senast ändrad:

FiCa1

Aktiv medlem
Jag undrade lite över vilka yrkesgrupper som kommer påverkas mest av AI-genererade bilder - fotografer eller "illustratörer".

Jag bad Microsofts "Bildskapare" skapa några bilder: Bildskapare från Microsoft Designer (bing.com)

- en av en usel byggnadsställning
- en av en simpel "afrikan style work shop" med texten "Work Shop".
- till sist bad jag programmet att måla ett äppelträd med röda äpplen
i ett kallt vitt landskap

Jag tycker detta var lite intressant som en jämförelse till den tråd som David skapat kring AI-genererade mer fotografiliknande AI-bilder.

Midjourney 6.0 släppt - nu börjar vissa AI-bilder bli riktigt bra - Fotosidan

Personligen undrar jag om det inte är illustratörer och konstnärer som kommer få det svårast. Skälet till detta är att jag tror AI kan komma att påverka priserna nedåt på precis alla bilder - tillgång och efterfrågan bör ju se till att det blir så. De som var potentiella kunder kan ju t.o.m. lyckas få till bilder själva med hjälp av AI-programmen som ju på rekordtid blivit allt bättre rent tekniskt.

Ett annat relaterat skäl till att exv. en illustratör/konstnär som lever på att sälja konst / illustrationer skulle kunna antas drabbas hårdare än exv. en fotograf (jag känner några hyfsat väl) är att fotografen kan skapa en ny bild på en bråkdel av en sekund (i bästa fall) medan en konstnär/illustratör kan lägga väldigt lång tid på att få till en bild alt. en illustration.

Även det faktum att en illustration/ett målat konstverk faktiskt ofta tar betydligt längre tid att förfärdiga och därigenom möjligen blir dyrare borde öka incitamentet att låta AI göra jobbet istället. Det blir ju inte bara billigare utan man får ju dessutom ett resultat direkt eller åtminstone betydligt snabbare.

Vad säger ni?

Visa bilaga 172709
"We cut corners" - de kan ju inte ens stava rätt så varför ska något annat bli "rätt" egentligen

Visa bilaga 172710
Work Shop "African Style".
Jag använde själv en bild av en "Work Shop" jag tagit i Kenya när jag brukade kalla folk till projekt-sessioner. Den här bilden skulle ju kunnat funka den med.

Visa bilaga 172711

Min AI-skapade "Äppelträd i vitt landskap" skulle väl kunna pryda väggen i mina barnbarns rum utan att skämmas för sig. Varför köpa en på närmaste galleri i Vaxholm då?
Kolla in denna video från PIXimperfect: Blind Test: AI vs Real Photo, Can YOU Tell?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, det är smått otroligt var vi redan hamnat bara på denna mycket korta tid. Tack för inspelet. Det som imponerar mycket här är ju möjligheterna redan nu till finlir med detaljeringen.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Det är också skillnad på AI-genererade bilder och AI-stödda bilder som kommit till under växelspel med människor. Jag läste nyligen snabbt och ytligt att en domstol i Kina tydligen funnit ett exempel på det senare hade s.k. verkshöjd
Kina funnit ex. På verkshöjd bland AI-stödda bilder. Då kanske domstolarna också gör något åt alla blåkopior och piratprodukter som produceras i landet?
Varför tror du en enpartidiktatur uttalar sig i frågan och i vilket syfte och vilket värde ger du detta?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kina funnit ex. På verkshöjd bland AI-stödda bilder. Då kanske domstolarna också gör något åt alla blåkopior och piratprodukter som produceras i landet?
Varför tror du en enpartidiktatur uttalar sig i frågan och i vilket syfte och vilket värde ger du detta?
Jag undrar verkligen vilken koll Kinas Kommunistiska Parti har över denna våldsamma mängd småföretag som verkar i södra Kina och i Hong Kong.

Mot bakgrund av just det faktum att man inte verkat bry sig särskilt mycket om immateriella rättigheter tidigare, så är det väl extra intressant att de nu faktiskt gjort det medan man i Europa mest fortsätter att yrvaket gnugga sig i ögonen.

Sedan ska jag säga att jag har väldigt svårt att ta till mig de västerländska storbolagens krokodiltårar när de fattat att de tappat kontrollen över sina "egna" produktflöden när en del av dessa kommer ut på marknaden via helt andra kanaler än deras egna (såsom märkeskläder och designväskor m.m.)

Ännu svårare har jag haft att fatta att man så oblygt velat utnyttja kinesisk ofri arbetskraft som ytterst hållits på mattan av Folkets Befrielse Arme (vilken ironi ligger inte i det begreppet).

För att få tillgång till den kinesiska marknaden tvingas man dessutom ofta dela med sig an know how och fabrikshemligheter och sedan gråter man när kineserna startar parallella kommersiella verksamheter och konkurrerar ut de västerländska konkurrenterna.

... men nu är Kina skakat av minst en trippelkris i form av en djup fastighetskris där många fått se alla sina besparingar försvinna i tunn luft, efterdyningar av pandemin har skakat långväga handeln och en helt skev befolkningspyramid som ett resultat av den tidigare ettbarnspolitiken där många flickebarnsfoster aborterades.

Nu påminns vi återigen om den långväga handelns sårbarhet som med krisen i Röda Havet blivit ännu längre och kanske dubbelt så dyr och inte minst mycket mer osäker. Det har återigen visat hur vanskligt det är med en "Just in Time"-riggad europeisk industri som inte har några lager och en långväga handel som inte är hållbar och misslyckas med att leverera "Just in time" med produktionsstopp som följd i Europa - inte minst i bilindustrin.

När det gäller patent och annan immateriell rätt så är det i många stycken ett spel för gallerierna. De stora företagen i väst beivrar brott mot immateriell rätt i de fall de "rår på" de som bryter mot den men andra vägen finns ingen jämlikhet (Minns Håkan Lantz och Hitachi och bråket om bildskärmstekniken samt hur svårt Lantz hade att försvara det navigationssystem han tagit fram).

Vad ska man egentligen göra åt kineser och ryssar som man faktiskt i realiteten inte "rår på". Bojkott?? Hur bra går det mot ryssarna med sanktionerna? Hela bandet av deras gamla Sovjet-republiker läcker ju som såll och vår blivande NATO-polare Turkiet är väl värst av alla och totalt opålitligt.

Äntligen kanske det faktiskt kommer svida lite extra för kineserna för när västerländska bolagen nu lämnar Kina för andra länder med billigare kostnader såsom Viet-Nam, Thailand, Indonesien och Indien för tillverkning av konsumtionsprodukter och man tar hem tillverkningen till USA och Europa av high tech, så kommer både Kina och Ryssland att få allt svårare att snylta på västerländskt know how och det kommer få effekter. Redan nu verkar de tidigare stadiga tvåsiffriga tillväxtsiffrorna historia och värre ser det ut att bli. Så det kanske faktiskt kommer något gott ur den här turbulensen vi nu ser - för i princip alla andra utom Kina då.

Förhandlingsläget för kineserna har ändats i grunden på kort tid och det drastiskt. Det bör möjligen göra dem lite mindre aggressiva och mer ödmjuka än de varit det senaste decenniet. Läget har aldrig varit bättre än nu att upprätta respekt för immateriell rätt i Kina. Verkshöjd i AI-assisterade bilder kanske t.o.m kan ses som ett litet steg i rätt riktning.
 
Senast ändrad:

MrKarisma

Aktiv medlem
Så hur står det till med lagstiftning kring copyright och "verkshöjd"? Jag menar, jag har tex bildprompter på 1000 tecken som jag skrivit själv, direkt ur mitt huvud, sen har jag förändrat färger, kanske lagt till filmkorn och effekter i bildbehandlingsprogram efteråt - Äger jag upphovsrätten enligt svensk lag då? Var går gränsen? Hur mycket manipulation i "efterhand" krävs för att ai-bilden ska uppnå verkshöjd?
 
ANNONS