Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

85/1.8, intern fokusering och polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

radarminnet

Aktiv medlem
Köpte just ett AF 85/1.8 (inte D) som jag gillar skarpt. Funderade dock på att skaffa ett polfilter till denna glugg, men läste detta på cyberphotos hemsida:

"Till skillnad från sin ljusstarkare 'storebror' 85/1,4D så har den inte intern fokusering"

Jag har inte objektivet framför mig just nu, så jag kan inte kolla, men jag är 99% säker på att inte UV-filtret som sitter på nu snurrar när jag fokuserar. Har jag missuppfattat uttrycket "intern fokusering" (igen?), eller minns jag bara fel? Eller har de rent av skrivit fel på hemsidan?

radarminnet skrev:
Köpte just ett AF 85/1.8 (inte D) som jag gillar skarpt. Funderade dock på att skaffa ett polfilter till denna glugg, men läste detta på cyberphotos hemsida:

"Till skillnad från sin ljusstarkare 'storebror' 85/1,4D så har den inte intern fokusering"

Jag har inte objektivet framför mig just nu, så jag kan inte kolla, men jag är 99% säker på att inte UV-filtret som sitter på nu snurrar när jag fokuserar. Har jag missuppfattat uttrycket "intern fokusering" (igen?), eller minns jag bara fel? Eller har de rent av skrivit fel på hemsidan?

IF står som du sägern för intern fokusering och betyder att objektivet inte blir "längre" och "kortare" när du fokuserar. Det behåller sin längd hela tiden, så att säga.

Jag har ett 85mm/1.8 men D-versionen, jag minns inte om det snurrar eller inte just nu... tror inte det.

Ett litet klarläggande, kanske....

85/1.8 har inte IF, men RF (Rear Focus) vilket på ren svenska betyder att de bakre linselementen rör sig vid fokuseringen. Jag begriper inte varför man egentligen gör skillnad på IF och RF, eftersom det i praktiken betyder samma sak, frontlinsen rör sig inte.

Jäkligt bra optik är det i alla fall. Min favorit just nu.

chry skrev:

85/1.8 har inte IF, men RF (Rear Focus) vilket på ren svenska betyder att de bakre linselementen rör sig vid fokuseringen. Jag begriper inte varför man egentligen gör skillnad på IF och RF, eftersom det i praktiken betyder samma sak, frontlinsen rör sig inte.

Varken jag eller Martin skrev väl nånstans att 1.8an har IF? :)

Ja, jag väntar ivrigt på ett bra tillfälle att få testa min på en konsert. Ska bli spännande!

chry skrev:

Ja, detta har förbryllat mig också. Särskilt som RF bara verkar nämnas i förbifarten medan IF stoltseras med, tryckt på själva gluggen.

vox2000 skrev:

Ja, jag väntar ivrigt på ett bra tillfälle att få testa min på en konsert. Ska bli spännande!
Då är vi två! Sist jag fotade en konsert var det med en 100/2.8, som kändes aningen lång, och drygt ett steg för långsam... Enter 85/1.8.

Lånar tråden lite kort; har någon köpt till motljusskydd i plast eller gummi till denna glugg?

Är likaså ny med denna, är supernöjd men motljusskyddet kommer nog bli buckligt rätt snart...Skulle gärna vilja ha ett som man även kan vika bakåt för transport.

Pellefahlen skrev:
Lånar tråden lite kort; har någon köpt till motljusskydd i plast eller gummi till denna glugg?

Är likaså ny med denna, är supernöjd men motljusskyddet kommer nog bli buckligt rätt snart...Skulle gärna vilja ha ett som man även kan vika bakåt för transport.

Det har jag också funderat över. Jag har inget motljusskydd alls nu, och känner att jag nog kommer att behöva ett.

Är inte skillnaden på IF och RF att RF gör att gluggen ändrar sig i längd under fokusering, medans IF gluggen alltid har samma längd, jag har 1.4'an, och den växer inte en mm.

/kent

Bokeh skrev:
Är inte skillnaden på IF och RF att RF gör att gluggen ändrar sig i längd under fokusering, medans IF gluggen alltid har samma längd, jag har 1.4'an, och den växer inte en mm.

/kent
Det hade ju varit logiskt, men min 85/1.8 rör sig inte heller en mm när den fokuserar...

radarminnet skrev:
Det hade ju varit logiskt, men min 85/1.8 rör sig inte heller en mm när den fokuserar...

Där ser man, hur som helst 1.8'an är väldigt prisvärd och minst lika bra optiskt, skillnaden är byggkvaliteten det extra stegeg ljusstyrka och den något smetigare bokeh'n, men några jätteskillnader är det inte fråga om, prisskillnaden är så stor att bara galningar som jag tycker det är värt det :)
Men den är tung, gedigen och vacker också, frontglaset är enormt :)

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto