hur är det med det här med registeravstånd och olika fabrikat. Tänker mest i barnorna, vilka märken ska man titta på om man vill ha ett så litet kit som möjligt tex.
hittade denna
länken. ...
Men eftersom jag inte har koll på alla gamla fabrikat och märken så vet jag liksom inte vilka jag ska titta efter....
Allt som har längre registeravstånd än din Fujifilmkamera går i princip att montera på den med en adapter. Det bör ju finnas plats för adaptern också förstås, så lägg på ett par millimeter. Sen är det inte heller säkert att det faktiskt
finns adaptrar för alla gamla system.
Konica AR, Olympus OM, Olympus PEN, Canon FD, Nikon F, Leica R och M, Pentax K, M42 från en mängd olika tillverkare, LTM (39mm Leicagänga) är några hyfsat kända fattningar som kan kan hitta bra objektiv med. (Det finns förstås fler.)
Adaptrar finns från ett par hundralappar till ett par tusen. Skillnaden i kvalitet är nog inte lika stor som prisskillnaden, men en viss korrelation lär finnas. De allra billigaste kan ha lite för stora tillverkningstoleranser som gör att de passar dåligt och att tjockleken på adaptern varierar tillräckligt mycket för att det ska märkas. Kolla på Cyberphotos lista över adaptrar så får du ett hum om vad som finns.
Hittade tex ett 100/2.8 fuji M42 på nätet för 600 kr....är det något?
Antagligen ganska bra eftersom Fuji är känt för att tillverka bra optik, men jag har ingen egen erfarenhet av just det objektivet. Kanske lite för dyrt. Dessutom är det inte lika ljusstarkt som dina tidigare alternativ.
Annars är jag väl inne på just canon 85/1.8....1.2 är både för dyr och stor och tung för min smak.
men även om man bestämmer sig för just 85/1.8 så finns det ju fd new fd s.c och s.s.c osv...man blir ju förvirrad
S.C. och S.S.C. är beteckningar för flerskiktig antireflexbehandling. Andra tillverkare märker sina objektiv med "MC" eller "T*" och andra konstiga förkortningar.
New FD är den nya serien av FD-objektiv som kom runt 1980. De objektiven är lite mindre och lättare än de äldre bl.a. pga mer plast och mindre metall i konstruktionen. Jag tycker att de är lite behändigare att använda. New FD-objektiv är helt bakåtkompatibla med äldre Canon FD-kameror och äldre FD-objektiv fungerar bra på de nya FD-kamerorna. Den stora skillnaden är att på de äldre FD-objektiven måste man vrida en ring för att fästa objektivet på kameran. New FD fungerar mer som en vanlig bajonettfattning. (Allt det här är förstås tämligen ointressant för dig som ska använda objektivet på en helt annan sorts kamera med adapter.