Annons

Nikon D700 (officiell tråd)

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Missa inte "Spekulationstråden" http://www.fotosidan.se/forum/ showthread.php?s=&threadid=94233.

I denna nya tråden kör vi diskussionerna om den nya kameran nu när vi vet specarna.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Nämen! Att en tråd som denna skulle ligga överst på listan kunde jag aldrig tro!
 

Looped

Aktiv medlem
Nikon satsar verkligen seriöst på en offensiv front, cheferna på Canon lär börja piska sina arbetare för att få ut lite nya modeller snart.
 

hpz

Aktiv medlem
Om man ser det så att man får D3 sensor och bildprestanda likvärdigt D3 så är det i sig ett argument för mig att byta upp mig, men att man får exakt samma AF, trevligt...som jag förstår det så det jag tappar är 5% sökare, lite bps och slutarlivslängd och dubbla kortplatser?

Kan man ju leva med när man får samma bild / AF som D3 och vinner storlek, vikt och sensorrengöring, för det har väl inte D3? Denna med 50 1.4 och 85 1.4 skulle ju vara mumma...hmmm, oj, det blev ingen semester :)
 

smudo

Aktiv medlem
undrar när den kommer till butik. nån som har hört nåt? spekulationer? (den här frågan hör kanske hemma i den gamla tråden?)

i staterna verkar d700:an finnas tillgänglig från slutet av juli.

/f - smudo.org
 

johan.morck

Aktiv medlem
Här är en film där en fransk Nikonkille presenterar D700. Bland annat ser man att man har en annan lösning på luckan för minneskortet (som jag minns den på D70): http://www.youtube.com/watch?v=CeQA3fVZpfY

Ja, en D700 kanske det blir trots allt. Jag har länge suktat efter en kamera med stor sensor och D3 har både varit för dyr och en aning för stor för mig. Det känns som att kameraväskan och de äldre gluggen väntat länge nog nu :)

Fullstora bilder från Nikon: http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/digitalcamera/slr/d700/sample.htm
 

johan.morck

Aktiv medlem
1. Varför har man inte samma (D700 har 95% och D3 100%) "täckning" i sökaren? Är det en teknisk begränsning eller bara en differentiering av de större Pro-husen?

2. Hur står sig vädertätningen i förhålande till D3 och D300. Bland annat har den nya CF-luckan en annan lösning som ite direkt ser särkilt tätad ut.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
johan.morck skrev:
1. Varför har man inte samma (D700 har 95% och D3 100%) "täckning" i sökaren? Är det en teknisk begränsning eller bara en differentiering av de större Pro-husen?
Lasse svarar: "Det beror på dammreduceringsgrejjen. Den tar lite plats".
 

Janne B

Aktiv medlem
Johan, det är tydligen så att dammborttagningen tar plats.
Men, om jag nu inte är fallen åt vidvinkelhållet, ge mig då ett hållbart skäl till att byta "upp mig" från min D300.
Mvh
JB
 

johan.morck

Aktiv medlem
Objektivfrågor blir ju lätt tjatiga, särkilt när det är annat som diskuteras. Men eftersom D700 nu kommer känns det naturligt att 24-120 uppdateras eller ersätts men något bättre. Det vore ju trexligt att kunna smälla på ett VR-objektiv på ett hus med FX, ungefär som 24-105/4 IS på Canon 5D.

Vad är det i D3s mjukvaran som förändrats iom uppdateringen? Är det också någon som är en sorts justering till den i D700? Är det bara små finesser eller något annat som har med bildfilerna att göra?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
(OT: Det nya firmwaret till D3 kommer ge virtuell horisont i Live View läge, enligt Lasse)
 
ANNONS