Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S Nikkor 50 mm f/1,4 G

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Mumma! Den verkar riktigt trevlig! Undra hur den står sig mot Sigmas dito...
Nästan skit samma hur den såtr sig mot andra. Till dags dato har det väl rent optiskt inte tillverkats någon dålig 50 mm. Af-s, rund bländare och innerfocus borgar för att det blir en mycket trevlig optik. Intressant dock vad de väljer att sätta för prisnivå på gluggen. Är de smarta så ligger den kvar på ungefär samma som tidigare, och då når de ut till D40/D60-ägare också. Den där lär går åt som smör i solsken. Bäst att beställa omgående om man inte vill vänta till mitten av april.
 

JohanAxelsson

Aktiv medlem
Konstigt att dom inte använder Nano Coating på den, som dom själva hype'at så mycket för dessa och kortare brännvidder.

Hur som helst blir det intressant att se hur den presterar :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Större frontdiameter och som det ser ut, en rätt djup front in mot glaset. Jag tror den nya 50 mm är svaret på det många efterfrågat. Jag tror också att den kommer dyka upp i kameraväskor hos en del som i olika trådar hävdat att en ny 50 1,4 inte behövs.
 

karlstorck

Aktiv medlem
Kommer säkert att dyka upp en och annan 50/1.x(D) till bra priser nu, för den som vill ha. Två kompetenta optiker. Jag väntar spänt på priset ...
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tror inte heller på ytterligare en 50 mm. Min gissning är att det blir en ljusstark uppgraderad 85:a. Någon ny 70/80-200 samt en ljusstark vidvinkel, 24, 28 35 1,4. Men vi får se, en bra början är det i alla fall.
 

-CL-

Avslutat medlemskap
Ja 70/80-200 zoomarna är väl de flitigast uppdaterade gluggarna.

Finns ett gäng versioner sedan skjutzoomen, så den kan mycket väl dyka upp i ännu en ny skepnad.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ja 70/80-200 zoomarna är väl de flitigast uppdaterade gluggarna.

Finns ett gäng versioner sedan skjutzoomen, så den kan mycket väl dyka upp i ännu en ny skepnad.
Jag tror det finns önskemål från många att det kommer en ny 70-200 med förbättrad VR. Den gamla är så där enligt min mening. Jämfört med Canons 70-200 4,0 IS är skillnaden rätt stor till fördel för Canon.
 

Anderzon

Aktiv medlem
Ahhh, trevligt med en ny vettig glugg =)
Skall som sagt bli intressant att få se hur den presterar mot sina äldre bröder. Jag ifrågasätter också varför den inte är NANO coatad... Vi kan ju hoppas att den nya AFS85/1.2G är det (ja, inte vet jag om den kommer men jag hoppas)

Cheers // Martin
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ahhh, trevligt med en ny vettig glugg =)
Skall som sagt bli intressant att få se hur den presterar mot sina äldre bröder. Jag ifrågasätter också varför den inte är NANO coatad... Vi kan ju hoppas att den nya AFS85/1.2G är det (ja, inte vet jag om den kommer men jag hoppas)

Cheers // Martin
1,2 är kult och jävligt häftigt. Men på bekostnad av storlek o vikt. Kanske man skall nöja sig med 1,4 och behålla de perfekta mått som är på nuvarande 85:a. Min canon 85 1,2 var bland det roligaste som fanns att fota med, men den var lite i tyngsta laget för mig. Om den enorma pjäs som det troligen skulle bli också lider av långsam af så föredrar jag nog en 85:a med bl 1,4 istället.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Nån som sett nått ca-pris? Jag blir nog tvungen att köpa oavsett, inte minst för att uppmuntra Nikon om att fortsätta på detta spåret :)
440 dollar i USA vilket blir ca 3000 kr. Brukar inte skilja jättemycket från svenska priser i de prisklasserna. Men jag skulle räkna med ca 500-700 kr mer när den kommer till oss. Klart överkomligt.
 
ANNONS