Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Acdsee + NEF =grådaskigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto Fredrik

Aktiv medlem
Är ny på Acdsee. Ville köra det för att kunna se mina NEF bilder snabbare.

Problemet är att när jag ska titta på bilderna, speciellt de med mycket färger (rött), blir de grådaskiga.

Har jag missat en inställning eller....

Mvh /Fredrik

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att ACDSee stödjer färgprofiler. Om du har använd AdobeRGB i kameran så kan det mycket väl bero på det.

Oj då

det var dåligt.

Jaja, Tack för svaret. Skulle mycket väl kunna bero på det.
Tack för svar....

Någon som har plugin förslag :)......

Anders, jag måste fråga: vilken version av Acdsee är det där? Jag laddade ner en demo-version av 7.0 och jag hittar min själ ingen color-management...

hmm,

Finns det några speciella inställningar som man kan göra för att göra acdsee snabbare.
Vill mest se raw på lite långsammare dator....

//Fredrik

Satiken vad konstigt.. jag får inte upp alternativet "Color Management".
Ska man klicka in avancerade inställningar nånstans tro?
Trevlig helg!

nu har jag förstått hur man gör, man klickar på myACD och där laddar man ner ACDsee photoPro, då får man tillgång till color management...
Det som jag stör mig på angående Acdsee är främst att det inte kan ändra alla iptc-fält...

Jag är så ofantligt trött på IPTC efter mina tester med Iview och Imatch och har nu testat Acdsee för att göra enklare taggningar.
Hur funkar detta i ACDSee? Om man taggar med menyn till höger i acdsee, skriver man då till den egna databasen? Alltså inget IPTC stöd här väl? Orkar inte med det nu längre när mina NEF bilder verkar vara helt skruvade (har ju skrivit shooting data till IPTC fältet på flera tusen bilder med bugg-programmet Nikon Transfer)

Och hur döljer man den lilla thumbs.db filen från vyn i programmet?

Senast ändrad:
Jag ger upp! Nu blir det inte rätt med färgprofilerna i Acdsee. AdobeRGB ser hemskt ut i Acdsee. Kanske en inställning men jag har varit inne i options och valt AdobeRGB(1998) som färgprofil.

Lionheart skrev:
Jag ger upp! Nu blir det inte rätt med färgprofilerna i Acdsee. AdobeRGB ser hemskt ut i Acdsee. Kanske en inställning men jag har varit inne i options och valt AdobeRGB(1998) som färgprofil.

Har du kryssat i valen Editing - Viewing - Previewing?

Japp, det hjälpte inte! Alla är ikryssade där men tumnaglarna ser bra ut. Det är när jag dubbelklickar som det ser märkligt ut.

Har du ställt in skärmen med AdobeRGB?
Jag gick in manuellt och ändrade till AdobeRGB profilen, sen funkade det bra.

appel79 skrev:
Har du ställt in skärmen med AdobeRGB?
Jag gick in manuellt och ändrade till AdobeRGB profilen, sen funkade det bra.

Hur menar du? Min default profil i operativsystemet är skärmens egna kalibrerade profil. Så den ska man väl inte sätta till AdobeRGB utan snarare i programmet som jag gjort i tex Photoshop osv. Där ser det fint ut.

Jag gick in i mina inställningar för min skärm, och har fått en mycket stor skillnad. Färgerna återges väldigt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto