Annons

Action sport

Produkter
(logga in för att koppla)

Highway

Medlem
Tjena!

Skulle vilja ha lite råd angående utrustning.

Jag har tänkt att börja fota lite snowboard, windsurfing och mountainbike men vill inte lägga en förmögenhet på utrustning och nu har jag fått ett erbjudande av en kompis att köpa hans gamla Canon Eos 600 som tydligen skall kunna ta 5 bilder/sekunden och det verkar ju bra och sen finns det ju en uppsjö av objektiv som man kan kompletera med men jag undrar vad ni tycker om den kameran är den för gammal eller skulle den kunna funka?

Mvh
Magnus

Den borde funka bra. Komplettera med ett 28-105 (och ev. en vidvinkel för hoppbilder). Lägg pengarna du sparar (jämfört med att köpa dyrare prylar) på film/framkallning och resor.

Det är en suverän kamera, sambon har en. Gedigen som en stridsvagn och lättjobbad. Passar nog förträffligt till dina ändamål. Visst är den gammal, men den har nästan allt som moderna kameror har. Mycket kamera för pengarna helt enkelt!

Tack för tipsen :)

Angående objektiv så funderar jag på något 80-200 och ett något mindre.

Resan till Kanada är nu bokad så jag hoppas att det blir en massa trevliga puderbilder :)

// Magnus

Ska du plåta surf, så behöver du nog en fetare glugg...i Varberg o på Ho'okipa behöver man minst en 300mm för att få lite schysta bilder.

kör hårt.
/David

Ja det blir nog en del surf också skulle jag tro, Varberg är lite lurigt för där finns ju inga riktigt bra ställen att stå förutom norra udden, Ho'okipa var det längesen jag var och där får man väl stå på apberget och ha något megazoom.

När jag var på Maui och vindsurfade så träffade jag en fotograf som tog bilder från vattnet och hans bilder blev fantastiskt bra och han tog betalt efter hur bra bilderna blev,, fantastiskt hur han kunde framställa mig bra mycket bättre än vad jag tycker att jag är för på bilderna så ser man verkligen ut som ett fullblodsproffs på brädan

Några andra bra spots att plåta surf på västkusten är Åsa och Hummerviken ute på Öckerö för där kommer man riktigt nära

Kanske är pessimist, men 300 är nog inte mycket att hänga i granen. Varberg med 500mm förra året.. Tyckte inte jag kom tillräckligt nära. Sen är det iofs svårt för en nybörjare med för stora brännvidder.

Bara en liten varning, den tar inte 5 bilder per sekund med AL servo, utan bara med ONE shot AF.

Ska du ta längre bildserier på hopp och dylikt får du alltså köra manuellt fokus för högsta fart, alternativt One shot AF, men då måste du släppa knappen mellan varje och det blir ju inte så snabbt.

Här finns all information om Canons äldre kameror.

Canon camera museum

ANNONS
Götaplatsens Foto