Annons

adapter till nikon FG 20

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej.

Har en del gamla chinon/Pentax objektiv med K-bajonett (tror jag det heter?), finns det nån typ av adapter så att dessa går att sätta på en nikon FG20 (heter väl F-bajonett, rätta mig om jag har fel)

Samt att ett 50 och ett 100mm nikon objektiv som följde med kameran, är dom "ofarliga" att testa på en D50?

/Henrik

Pentax K går inte att montera med adapter, de kommer för långt från filmen så att man inte kan fokusera på annat än nära håll.

100 mm-objektiv har väl Nikon bara gjort ett som jag kan komma på och det är 100/2,8 serie E. Det går fint att montera på D50 även om du inte får någon ljusmätning. D50 kräver ju elektriska kopplingar i objektivet för att inte slå av ljusmätaren.

50 mm-objektiv har de däremot gjort många. Men som tumregel kan du kolla på bländarringen. Är den yta som kommer i kontakt med kameran helt platt skall du inte montera det, då kan du skada din kamera. Finns det däremot ett par upphöjda klackar är det ok, då är det AI eller AI-S.

Ok
50mm var väl inte jätteintressant eftersom jag har ett 50/1,8D, men 100 kunde vara roligt att prova. Det heter som du säger 100/2,8.

Exakt va fungerar inte när man inte får ljusmätning, får man "exponera" på känn?

Synd att chinon-objetiven inte fungerar. hade väl inga större förhoppningar om det iof.

/Henrik

ANNONS
Götaplatsens Foto