Annons

Sony LA-EA5 adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på hur Sonys adapter LA-EA5, alltså den som klarar skruvdriven autofokus, fungerar i praktiken. Ibland hittar jag intressanta objektiv med A-fattning till väldigt låga priser, typ det gamla 100mm makrot och 135/1,8, och då kan man ju inte undgå att bli en aning sugen. Men hur är det i praktiken på en skala mellan outhärdligt och fullt användbart? Huset är en A9II
 

MattiasL

Aktiv medlem
bla Minolta 80-200 2,8 APO fungerar helt ok. Vill du prova sä du välkommen å testa på plats i VH
Stort tack, himla hyggligt, men jag bor inte i Sverige. Men det låter lovande! Jag har grubblat lite på makroobjektiv, och Tamrons fina 90 finns väl inte med E-fattning. Det kunde vara ett bra alternativ till Sonys egna 90 eller Sigmas 105.
 

Lamphus

Aktiv medlem
bla Minolta 80-200 2,8 APO fungerar helt ok. Vill du prova sä du välkommen å testa på plats i VH
Det var intressant. När LA-EA5 introducerades fungerade den bara med A7RIV och A6600 med A-objektiv utan egen fokusmotor och jag har inte sedan dess läst att något ändrats. (Försökte se på Sonys supportsidor nu men de är inte superenkla att navigera tycker jag. Väljer jag A7iv och ex 100/2,8 macro (ingen egen fokusmotor) så står "Although you can perform auto focusing, it is sometimes difficult to focus on a subject using this function when you are shooting dark scenes or when a subject is located at the corners of the screen or is significantly out of focus." vilket indikerar screw drive AF. Det står samma sak för A7RV. Det står inte samma sak för A1 (meningen saknas). För andra, ex A9, står "Autofocus cannot be used". Så ja, det verkar som fler kameror stöds nu..

..ja, A7C2 står samma sak för som A7iv och A7rv, så det är support för andra kameror än de två första nämnda som fanns när la-ea5 släppts som aldrig tillkommit, däremot support för nyare kameror, det var lite kul ändå.


För A92 står tyvärr "Autofocus cannot be used".
 
Senast ändrad:

CAA

Medlem
Nu vet jag inte vart jag läste om att A74 tillsammans med LAEA5 skulle fungera ihop med Minolta A.
Det var en av anledningarna jag valde att köpa till A74 då jag har en massa Minoltagluggar av den "gamla" typen sen tidigare.
Kan inte testa på 100/2,8 då mitt ex har sen tidigare lagt av i fokuseringen men bla macro 50/3,5 och 28-70/2,8 fungerar lika bra (och slöa) som till A99. 150-600 v2 Tamron tycker jag fungerar bättre till A74 än 99:an.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Beakta att har man investerat i A9 som i det här fallet där man betalat för just hastigheten så tror jag inte man kan dra nytta av det med skruvdrivna objektiv och vet inte om full hastighet i form av bps uppnås ens med SSM objektiv men vet helt enkelt inte.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Beakta att har man investerat i A9 som i det här fallet där man betalat för just hastigheten så tror jag inte man kan dra nytta av det med skruvdrivna objektiv och vet inte om full hastighet i form av bps uppnås ens med SSM objektiv men vet helt enkelt inte.
Det tror inte jag heller. För min del blev en A9 helt enkelt den bästa universalkameran, tänkt att användas till allt möjligt. Har inga förväntningar på blixtsnabbhet i det här fallet, men förhoppningar om att det kan snurra på hyfsat.
 
  • Gilla
Reaktioner: CAA

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Beakta att har man investerat i A9 som i det här fallet där man betalat för just hastigheten så tror jag inte man kan dra nytta av det med skruvdrivna objektiv och vet inte om full hastighet i form av bps uppnås ens med SSM objektiv men vet helt enkelt inte.
Det har väl alltid varit så att ända sedan den första adaptern med inbyggd fokusmotor kom till E-mount att man är begränsad till vad denna fokusmotor klarar av. Jag hade den första till min NEX 7 och de var ju bra att man fick en snabbare fasdetekt AF än den kontrast-AF som då fanns i NEX 7 - men bara ibland, eftersom en sådan adapter (åtminstone förr) även förde med sig samma typ av problem som DSLR-kamerorna hade exv. fokusproblem som man alltså inte hade på samma sätt med NEX 7 men vad jag kommer ihåg, så kunde man åtminstone använda den s.k. "mikrojustering" som fanns då i de gamla DSLR och SLT-kamerorna även i de spegellösa som NEX 7.

Fokusmotorn blev dock snabbt föråldrad och den äldsta kom väl från den gamla SLT-modellen A77, om jag inte missminner mig.

Det är lite lustigt med alla begränsningar LA-EA5 verkar ha och har haft. Sådana fanns vad jag vet inte med den första adaptern (annat än att den var strikt för APS-C). LA-EA4 klarade väl FF också.

Jag tror inte heller att någon av de tidiga adaptrarna var kompatibla med de nya fokusmetoderna som kom efter dynamisk Eye Focus kom med A6300 och A7r II. Den adapter som annars funkat även med de nya fokusmetoderna har varit LE-EA3 som ju helt saknar fokusmotor och kompatibilitet bakåt med skruvdriven AF. Den använde jag länge med det Sigma 150-500mm med inbyggd bildstabilisering (OS) för A-mount jag hade tills för några år sedan. Även OS funkade fint.

Jag skulle aldrig köpa en LA-EA5 utan att testa ordentligt i butik med den kamera/kameror man avser att använda samt alla objektiven. Särskilt LA-EA5 verkar ju ställa en hel del villkor som det inte alls är säkert att dina grejor uppfyller. Den kostar ju trots allt ändå kring 3500:-.

Jag hade länge flera A-mounthus och en hel del Minolta AF gen 1 objektiv liggandes men jag lade allt i en låda och sålde det för ett par tusen när jag beslutat att jag aldrig någonsin ville ha några fokusproblem längre. Den lådan innehåll bl.a. min A580 som ändå var den bästa Sony DSLR jag haft. Så pissed var jag på Minolta AF gen 1 för absolut inget av dessa objektiv var skarpt fullt öppet.

Samtliga var "glädjemärkta" och en del gav allvarliga fokusproblem och jag var trött på att hantera felfokuserande AF-objektiv manuellt, även om "Direct Manual Focus" funkade även för skruvdrivna objektiven. Manuell fokusering var aldrig kul i vare sig KonicaMinoltas eller Sonys tunnelseende mörka sökare APS-C-sökare utan övriga hjälpmedel än en helmatt mattskiva.

Jag har rätt svår att ta in att någon på allvar vill göra en halvtaskig DSLR av en A7r IV eller V eller möjligen en A1 om nu det ens är möjligt i en del fall. Man har lagt massor av pengar på ett state of the art hus och för dessa finns en kompatibilitetslista med 20-30 objektiv som krävs för att köra exv. en A1 fullt ut med full prestanda. Allt annat ger vad jag vet en strypning av prestanda.
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Nja, jag är mest nyfiken faktiskt. Om det skulle visa sig funka bra, så skulle Sony E vara bland det mest bakåtkompatibla som finns. Men i praktiken är det säkert bäst att sansa sig och hålla sig till de som är anpassade till systemet på riktigt. Fast att kunna använda en sen Tamron 90 är en aning lockande.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nja, jag är mest nyfiken faktiskt. Om det skulle visa sig funka bra, så skulle Sony E vara bland det mest bakåtkompatibla som finns. Men i praktiken är det säkert bäst att sansa sig och hålla sig till de som är anpassade till systemet på riktigt. Fast att kunna använda en sen Tamron 90 är en aning lockande.
Ja det har stämt att det varit så att Sony haft en bra bakåtkompatibilitet men den har trots allt varit villkorad - tro inget annat.

Jag har själv haft ett Tamron 90mm, även det felfokuserande med AF på A580 . Varför köpa ett sånt när du istället kan köpa ett av Sonys skarpaste objektiv - Sonys 90mm makro. Begagnat borde man väl kunna få ett sånt till ett hyfsat pris. Jag köpte mitt för 7-8000 för några år sedan.

Jag har ett Sigma ART 70mm för E-mount du kan få för 3000 spänn - halva priset om du är intresserad. Ett felköp så det är i princip nytt.

Om du vill ha ett objektiv med en gammaldags fokusgänga så har jag även ett sådant i form av ett Samyang 100 mm makro. Det har jag bara haft till reprofoto så även det är i toppskick. Jag har ersatt det med Sony 90mm makrot. Samyangobjektivet går för ett par tusen när jag lägger ut det. Även det E-mount.
 
ANNONS