Annons

Adobe Camera Raw erbjuder olika färgprofiler, men inte för DNG.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag gillar att kunna välja Landscape, eller portrait, eller någon av de andra.
Orsaken att jag gillar det är att jag är färgblind.
Så fort jag börjar mecka med nånting som har med färger att göra, så riskerar jag att göra bort mig. Och gör det ibland. Folk som blir gröna i fejset brukar påpeka, lite diskret.
Därför vore det, för mig, nice om det fanns samma val när det är en DNG-fil som när det gäller alla andra rawfiler. (jag har, Sony, Olympus och Panasonic och Dji).

Min dröm är en Ai-styrd funktion som talar om för mig när jag börjar balla ur.
Eller ett redigeringsprogram med mer autofunktioner när det gäller färghantering.
Tacka vet jag mörkrumstiden med enbart svartvitt, som jag höll på med drygt 30 bast.
Då förstår jag bättre. Är absolut inte färgblind så jag kan inte påstå att jag förstår vad det innebär. Har läst att färgblindhet kan vara olika kraftig.

Alltså Adobe har inte gjort några speciella profiler för Dji. Förutum de 2 som finns för svartvitt och färg. Dessa är ganska bra vad jag kan se.
Sedan finns det alla de där generella som en del är bra och andra kitschiga eller passar dåligt för de flesta bilder. Fast allt handlar om tycke och smak.

Jag skulle i ditt fall be någon som är duktig på färg och bild välja ut några av de generella profiler som finns och som denna hen tycker är bäst.
Prova dem sedan på ett gäng bilder tagna med din drönare. Givetvis i raw.
En bra profil skall passa de flesta bilder utan bli extrem.
Försök sedan ge dem de namn du är van vid. Jag vet inte om det går att döpa om profilers namn. Prova.

Jag gillar själv Fujis benämning av profiler bättre än Canons. De relaterar till Fujis egna olika filmtyper. De lägger ner mängder av jobb för att få fram känslan för varje jpg variant. Mannen som gör det är närmare mycket gammal och var med på den analoga tiden.
Gillar inte Canons variant där man kallar det hela för standard, landscape portrait och så vidare.
För när man har en bild och inte är färgblind kan ett porträtt bli bättre med landscape än med någon annan LUT variant. Fast man måste givetvis se skillnaden.

Endera har du någon när dig som kan bedöma bilden innan du publicerar den. Eller så kör du helt enkelt enbart svartvitt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag älskar min Mac och min Epsonskrivare, fast ibland när jag inte ser skillanden på rosa och grått så blir det jobbigt.
När folk uttrycker sig romantiskt om mörkrum förstår jag att dom inte varit där så länge. ID-foto brukade ta tio dagar och nu får kunden det minuter efter att bilden är tagen.
Nu gör jag ofta en manuell vitbalansering om det känns viktigt.
Om din färgblindhet är är begränsad till enbart rosa toner så är det kanske enklare att lösa.
För det första se till att din skärm och kameran är kalibrerade.
Skpa en profil för varje kamera skpad med X-rite color passport. Det ger dig den bästa startpunkten du kan få.
Se saedan till att din skärm är korrekt kalibrerad/profilerad. Igen något som handlar om mätning och inte din syn. Något du kan läsa av i siffror om det är rätt eller fel.
Sedan får du väl i bildbehandligen gissa om det skall vara grått eller rosa. Fotar du en ros lär det inte vara grått utan snarare en nyans av rosa.
Du får snart ett inlägg till som visar att man inte skall tro på Adobes profiler är bättre.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man skall inte tro att de kameraprofiler som Adobe skapar för en kamera är det optimala.
Deras mål är att skapa en profil som ger ett resultat som är så lik den som kameran ger om man fotar i jpg.

Fick insyn i detta när Canon 5Ds R var var ny. Jag skapade som vanligt min egen profil med hjälp av X-Rite. Som är det jag mest använde som standard profil.
Vid något tillfälle glömde jag att använda min egen import preset somdet blev LR standard istället.
Det visade på att min egen profil gav minst ett steg högre värden i skuggorna än vad Adobes standard gav.

Det blev en lång diskussion om detta hos DPR. Många fler än jag själv hade konstaterat detta.
Till sist svarade den ansvarige hos Adobe att man satt kontrast och färg lika med vad Canon hade i jpg som standard. Denna kamera hadew inte den högsta Dr nivån så att sänka skuggorna ett steg mer än vad som fanns i raw-filen var ren dårskap.
Det snöpte kamerans Dr ytterligare.
I slutändan skpat Adobe en korrigerad standardprofil till oss som deltagit i diskussionen. Fast efter medgivet att detta var ett dåligt utnyttjande av kamerans potential att de bara ville återskapa Canons profil så bra som möjligt.

Det är vad Adobe har som målsättning med sina profiler. Att det skall vara så likt som möjligt till vad kameran har som jpg.

Adobe och andra lägger ner mycket arbete på att försöka återskapa en kameras profil fast det är oftast inte den bästa för att utnyttja en kamreas potential.
 
ANNONS