Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe CS5

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej

Jag går nu i tankarna att köpa Adobe Design Premium CS4 (student). Men jag vill helst inte köpa dessa program och höra efter ett par månader att Adobe har lanserad CS5. Är det någon som vet hur ofta Adobe uppdaterar sina program. Kommer inte riktigt ihåg när de lanserade CS4.
Någon som vet mer?


Neo
 

mjonsson

Aktiv medlem
Hej

Jag går nu i tankarna att köpa Adobe Design Premium CS4 (student). Men jag vill helst inte köpa dessa program och höra efter ett par månader att Adobe har lanserad CS5. Är det någon som vet hur ofta Adobe uppdaterar sina program. Kommer inte riktigt ihåg när de lanserade CS4.
Någon som vet mer?


Neo
23 September 2008 kom CS4 (lanserades, den skeppade i oktober).
Det brukar vara mellan 18-24 månader mellan releaser där trenden går mer mot 18 än 24. (Det var ca 24 mellan cs2 och cs3 pga macromedia köpet).

Närmre än så kan ingen som vet säga.
 

Walle

Aktiv medlem
Inom datorvärlden är det mycket enkelt: Köper du nu får du programvaran direkt. Väntar du på nästa version får du vänta för evigt.
 

Splanky

Aktiv medlem
Tror CS5 dyker upp ganska snart. Men det är bara vad jag tror.
Den som väntar på nått gott.... väntar alltid för länge :)
 

neolit

Aktiv medlem
Pratade med svenska Adobe för en stund sedan om detta. De tycks inte veta något heller. Så jag får antingen bestämma mig för att köra CS4 eller vänta i evighet som Walle säger.
Få se vad jag gör



Neo
 

Splanky

Aktiv medlem
CS4 går ju bra att uppgradera senare också.
Men lita inte på att ADOBE inte vet ;-)

Lycka till med köpet.
 

laibach

Aktiv medlem
En kvalificerad gissning är att CS5 dyker upp under 2010. Men att vänta på den förefaller något onödigt, såvida inte det är någon mycket specifik förbättring du förväntar dig. Annars så är det bara att köra med CS4. För de flesta räcker nog CS3 eller CS2...
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kör fortf CS3 här. Saknar inget vad jag vet. Kör ju det mesta via RAW konverteraren ändå.


/Stefan
 

martinh

Aktiv medlem
Att CS5 är på väg under våren 2010 är den nog få som inte tror. Det är antagligen ute på betatest nu.

Jag skulle vänta om inte ditt behov är väldigt stort. Surt att köpa programvara och sen betala för en uppgradering någon månad senare.

Photoshop finns för övrigt i en testversion som funkar i 30-dagar.
 

neolit

Aktiv medlem
Att CS5 är på väg under våren 2010 är den nog få som inte tror. Det är antagligen ute på betatest nu.

Jag skulle vänta om inte ditt behov är väldigt stort. Surt att köpa programvara och sen betala för en uppgradering någon månad senare.

Photoshop finns för övrigt i en testversion som funkar i 30-dagar.
Adobe verkar lite sur på mig just nu. Har förmodligen laddat ner programmet Photoshop lite för många gånger. Varje gång jag laddar ner en testversion av Photoshop så säger den att licensen har gått ut, trotts att jag väljer att köra i test- mode.
Så, på sätt och viss så hade jag inget val än att beställa paketet då jag inte har någon Photoshop just nu. Och det kan jag som fotograf inte leva utan :).

Varför jag absolut inte skulle bli glad om CS5 dök upp om någon månad har med att göra att med tanke på de förändringar mellan CS3 och CS4 som skedde så vill jag nog inte missa nyheterna i CS5. Sedan tycker jag att det alltid är bra att man som användare av ett program, uppdaterar sig så att man hänger med i utvecklingen.

Neo
 
ANNONS