Annons

Adobe hackat... Påverkar det mitt Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Hörde nyss att Adobe är hackat och att en massa information kommit i orätta händer.

Kan det här påverka det Photoshop som är installerat i datorn så att det slutar fungera?
Kan inte så mycket om hackning...
Men som det lät så har hackarna kommit åt namn, mail, kortuppgifter?

Någon mer som har fått mail från Adobe Customer Care? Med en webadress där man ska byta lösen?
Tänkte så att det är seriöst, eller en bluff.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hörde nyss att Adobe är hackat och att en massa information kommit i orätta händer.

Kan det här påverka det Photoshop som är installerat i datorn så att det slutar fungera?
Kan inte så mycket om hackning...
Men som det lät så har hackarna kommit åt namn, mail, kortuppgifter?

Någon mer som har fått mail från Adobe Customer Care? Med en webadress där man ska byta lösen?
Tänkte så att det är seriöst, eller en bluff.
Finns information på Adobe Sveriges hemsida. Eftersom jag har Creative Cloud gick jag in och bytte lösenord.

Så att det har hänt behöver vi inte tvivla på.
 

KinaO

Aktiv medlem
Finns information på Adobe Sveriges hemsida. Eftersom jag har Creative Cloud gick jag in och bytte lösenord.

Så att det har hänt behöver vi inte tvivla på.
Jag har försökt komma in på Adobes hemsida nu ett tag, men det går inte....

Men det mail som kom från "Adobe Customer Care" är från dom och "bytalösenordslänken" är seriös? Funkar inte att gå in på den...
 

afe

Aktiv medlem
Jag har bytt mitt lösenord via länken, men märkligt nog behöver jag inte logga in på nytt i CC-programmet på datorn.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag har bytt mitt lösenord via länken, men märkligt nog behöver jag inte logga in på nytt i CC-programmet på datorn.
Jag blev också fundersam över det när jag testade, men kan det vara så att det blir problem nästa gång det ska verifieras mot servern eller går det kanske bara på mail-adressen?
 

afe

Aktiv medlem
Jag blev också fundersam över det när jag testade, men kan det vara så att det blir problem nästa gång det ska verifieras mot servern eller går det kanske bara på mail-adressen?
Så kan det kanske vara, men jag skulle gissa att jag får fylla i lösenordet på nytt när det ska verifieras. Det gick dock bra att ladda ner en uppgradering till PS, så jag är inte säker.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att Adobe åkt på ett jätteproblem behöver inge betvivla.
Nu skall vi nog inte vara mest oroliga för våra program eller Creative Cloud.
Nog värre med adresser och kontokortsuppgifter.
Det är 2,9 miljoner konton som man kommit åt.
Rörande vilket område som berörs säger Adobe detta:
Vi har kunder i hela världen och återställer därför alla lösenord och meddelar alla kunder som anförtrott oss sin kortinformation.

Här en länk till Svenska Adobes hemsida med en presrelease:

http://helpx.adobe.com/se/x-productkb/policy-pricing/customer-alert.html

Så här skriver den högste säkerhetsansvarige hos Adobe på en blogg:


Important Customer Security Announcement
POSTED BY BRAD ARKIN, CHIEF SECURITY OFFICER ON OCTOBER 3, 2013 8:08 AM IN EXECUTIVE PERSPECTIVES
Cyber attacks are one of the unfortunate realities of doing business today. Given the profile and widespread use of many of our products, Adobe has attracted increasing attention from cyber attackers. Very recently, Adobe’s security team discovered sophisticated attacks on our network, involving the illegal access of customer information as well as source code for numerous Adobe products. We believe these attacks may be related.
Our investigation currently indicates that the attackers accessed Adobe customer IDs and encrypted passwords on our systems. We also believe the attackers removed from our systems certain information relating to 2.9 million Adobe customers, including customer names, encrypted credit or debit card numbers, expiration dates, and other information relating to customer orders. At this time, we do not believe the attackers removed decrypted credit or debit card numbers from our systems. We deeply regret that this incident occurred. We’re working diligently internally, as well as with external partners and law enforcement, to address the incident. We’re taking the following steps:
As a precaution, we are resetting relevant customer passwords to help prevent unauthorized access to Adobe ID accounts. If your user ID and password were involved, you will receive an email notification from us with information on how to change your password. We also recommend that you change your passwords on any website where you may have used the same user ID and password.
We are in the process of notifying customers whose credit or debit card information we believe to be involved in the incident. If your information was involved, you will receive a notification letter from us with additional information on steps you can take to help protect yourself against potential misuse of personal information about you. Adobe is also offering customers, whose credit or debit card information was involved, the option of enrolling in a one-year complimentary credit monitoring membership where available.
We have notified the banks processing customer payments for Adobe, so that they can work with the payment card companies and card-issuing banks to help protect customers’ accounts.
We have contacted federal law enforcement and are assisting in their investigation.
We are also investigating the illegal access to source code of numerous Adobe products. Based on our findings to date, we are not aware of any specific increased risk to customers as a result of this incident. For more information, please see the blog post here.
We value the trust of our customers. We will work aggressively to prevent these types of events from occurring in the future. Again, we deeply regret any inconvenience this may cause you. If you would like additional information, please refer to Adobe’s Customer Support page.
 

PMD

Aktiv medlem
Att Adobe åkt på ett jätteproblem behöver inge betvivla.
Nu skall vi nog inte vara mest oroliga för våra program eller Creative Cloud.
Nog värre med adresser och kontokortsuppgifter.
Det är 2,9 miljoner konton som man kommit åt.
Alla som har köpt något av Adobe med konto- eller kreditkort bör nog spärra det kortet.
 

Emaks

Aktiv medlem
Alla som har köpt något av Adobe med konto- eller kreditkort bör nog spärra det kortet.
Såvida du inte har Swedbank och använder e-kort. Unikt nummer som endast kan användas vid ett tillfälle, därefter är det numret spärrat. Du får ett nytt nummer varje gång du betalar med e-kort. Vansinne att använda ordinarie kortnummer på internet.
 

afe

Aktiv medlem
Såvida du inte har Swedbank och använder e-kort. Unikt nummer som endast kan användas vid ett tillfälle, därefter är det numret spärrat. Du får ett nytt nummer varje gång du betalar med e-kort. Vansinne att använda ordinarie kortnummer på internet.
Om numret spärras efter varje tillfälle, blir det inte då opraktiskt att använda för tjänster som just CC som debiteras varje månad?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Samtidigt kan man ju resonera lite som fisken i ett stim när de attackeras av rovfisk. Genom att vara så många så blir risken for individen mindre att bli fångad.
För det första är kortuppgifterna krypterade. Hur starkt är otydligt.
Adobe säger att de tror att uppgifterna är säkra fast mellan raderna kan man läsa att de kanske går och knäcka. Fast 3 miljoner användare är en helsikes massa. Det finns inte en chans de kan använda mer än en bråkdel av korten innan i så fall alla drabbade kortägare får nya kort.

Adobe jobbar ihop med polis och banker och man har uppgifter på alla kort och dess ägare.
Så jag sover nog trots allt ganska gott.

Vi får se hur historien går vidare. Före det gör den säkert.

Personligen har jag för ett tag sedan skaffat 1 password som kan generera säkrare passord än jag orkar med och samtidigt hålla reda på dem. De flesta av oss har nog ofta enkla passord vi återanvänder för all dessa djäkla siiter man skal logga in på. Sedan någon mer komplicerat för de få siter som är viktiga. Typ kreditkort, bank, vpn mm.

Tyvärr är det nu så vanligt att stora siter hackas att det är risk att ens vanliga användarnamn och enkla passord kommer på drift på nätet.
Priset för 10 000 användare lär nu vara nere på 35 öre.

Så man får väl ta till de hjälpmedel som finns för att öka sin säkerhet.

Adobe hade förmodligen en mycket sofistikerat säkerhetslösning.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vansinne att använda ordinarie kortnummer på internet.
Nja, att betala med kort på nätet är nog inte mindre säkert än att betala med kort irl. Själv har jag i många år använt kort till webbshopping och över disk i en del konstiga länder, men den enda gången jag råkat illa ut blev jag skimmad när jag köpte mat på Konsum i Kalmar.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har Skandiabanken och kan via internetbanken bestämma i vilka delar av världen som mitt kort kan användas, hur stort belopp som går att handla för per månad och stänga av eller sätta belopp för internetköp. Har idag begränsat kortet till inköp i Sverige och beloppsgränsen för internetköp till 3000 kr. Rimligt risktagande, så får vi se om de lyckas plocka ut mina uppgifter ur de övriga 2,9 miljoner användarna. Kan vara värt att förlora 3000 kr för att se om de lyckas...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skandibanken har nu en bra tjänst. Varje gång jag handlar med det kortet får jag ett SMS straxt efter. där står var jag handlat och för hur mycket. Under finns länkar till Skandiabanken samt telefonnummer för att stoppa kortet.

Det som är värre är när folk stjäl ens identitet. Det har hänt mig en gång. Någon fick tag i min adress, och mitt personnummer. Samtidigt hade jag tur.
Plötsligt damp det ner i brevlådan att jag skulle hämta ett paket på posten, ursäkta bensinstationen.
I den låg 2 Sony telefoner, samt en Samsung.
Dagen efter kom från Klara att de tagit en kreditupplysning på mig. Veckan efter kom det nya kreditupplysningar från okså andra bolag, Det var ett djäkla jobb att ringa dem, fråga vilken firma det var som ställt frågan och sedan ringa företaget samt förklara och försöka stoppa leveransen. Det var dator från Ellos, TV från Siba mm.
Som tur var hade bedragaren lagt in SMS-avisering till ett kontantkort men aviseringen fungerade inte. Så han fick aldrig tag i något av allt han beställt.
Givetivs kontaktade jag polisen men därifrån får man bara en rapport som man behöver för att spärra att kreditupplysning får lämnas ut. Det är cirka 12-13 st företag bara för att stoppa hos alla de större aktörerna. Jag önskar polisen fått tag i boven för då skulle jag skicka honom en faktura med min vanliga timdebitering. Det hade kostat honom åtskilliga datorer.

En granne åkte samtidigt på något värre. Någon fick också tag i hans personuppgifter. Sedan tog man nya banklån med hans hus som säkerhet. Man vittjade brevlådan och skrev under med falsk namnteckning och lyckades ta nya lån på 250 000 kr. Den som drabbades fick se det när första månadens ränta skulle betalas.

Det senaste är att gå in på bolagsverket och anmäla förändringar i ett bolag. Ny styrelse och ny Vd och vem som har rätt att teckna firma.
Sedan beställer man varor och tar lån i bolagets namn och på en månad har man svindlat miljoner. Ägaren vet inget förrän han börjar få en massa konstiga fakturor och då är det redan försent.

Så kortföretagen är proffs på detta. Däremot är hur man enkelt kan köpa på kredit eller ta lån i någon annans namn en skandal. Var är säkerhetsrutinerna. Var är skyddet från staten av konsumenten? Var är polisen?
Hur tänker bolagsverket, med röven?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De blev intervjuade i EKOT om detta. De bara beklagade men ansåg inte att det brast i deras rutiner. Klart det gör när man bara fyller i några blanketter som man skickar in och får godkända så är man plötsligt firmatecknare officiellt om någon undersöker.
De som börjat ägna sig åt detta är främst organiserad brottslighet eftersom det är stora pengar och liten risk att åka fast.
Skulle man ändå till sist åka dit är straffen låga jämfört med bankrån och narkotikahandel.
Det har redan inträffat många fall och bolagsverket ser ingen anledning att se över sina rutiner.
Kanske är det inte att tänka med röven. Kanske mer att man kört in huvudet där för att slippa se ett problem som kräver att man gör något.
 
ANNONS