Annons

Adobe hackat... Påverkar det mitt Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Ok,, men vad har det med hackningen av Adobe att göra (och liknande) - det är väl inte Bolagsverket som ska eller kan förhindra sådant.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inget alls med Adobe att göra utan om diskussionen om kort är säkra för oss konsumenter eller inte.
Det är de därför att de skaffat rutiner och datasystem som söker efter anomalier i köpbetende och plats för att ta ett exempel.
Mastercard har ringt mig vid ett tillfälle och frågat om jag varit och handlat i Spanien dagen innan.Det hade jag inte. Hon svarade vi trodde inte det utan fångade upp det i våra säkerhetssystem. vi stryker dessa transaktionen så du slipper få dem på fakturan.

Vad jag menar är att kortföretagen och bankerna har agerat och är alerta.

Det finns dock många andra sätt att lura oss och där har man inte agerat.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Ok, men vad ska jag göra nu då? Kom vi fram till något? Räcker det att byta lösenord eller måste man spärra sitt kreditkort också??
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det här med riskbedömning är svårt.
Vi får komma ihåg att 2,9 miljoner konton är hackade. Det är lika många som 35% av Sveriges befolkning.
Sedan måste först hackarna knäcka krypteringen. Det är förmodligen inte helt enkelt.
Sedan skall de också börja försöka plocka pengar från dessa kort.
Det är orimligt att de skall klara av ner än några tusen per vecka. Så fort de gör det går larmet hos kortföretagen och polisen. Sedan blir det snabbt utbytta kort troligtvis.

Så jag bedömer att det är större risk att att få kortet skimmat om det inte redan är det.


Så jag ser det på samma sätt som jag ser på bilkörning. Jag vet att 400 svenskar avlider varje år i trafiken och att runt 20 000 skadas. Trots detta kör jag bil.

Förmodligen löper jag större risk för en olycka än att mitt kort skall utnyttjas i den här attacken.

Om du är osäker tycker jag att du skall ringa och fråga din bank.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Bara början…

Det som jag själv tycker är mest oroande är att de blev attakerad. Fruktansvärt många världen över är riktigt förbananade med Adobe nya företagsmodel och betalmetod.
Ligger de bakom attacken så misstänker jag att det blev fler liknande attacker. Jag tvivlar dock på att dessa individer/grupper skulle nödvändigtvis använder informationen de kommer åt. Vi få hoppas.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det här med riskbedömning är svårt.
Vi får komma ihåg att 2,9 miljoner konton är hackade. Det är lika många som 35% av Sveriges befolkning.
Sedan måste först hackarna knäcka krypteringen. Det är förmodligen inte helt enkelt.
Sedan skall de också börja försöka plocka pengar från dessa kort.
Det är orimligt att de skall klara av ner än några tusen per vecka. Så fort de gör det går larmet hos kortföretagen och polisen. Sedan blir det snabbt utbytta kort troligtvis.

Så jag bedömer att det är större risk att att få kortet skimmat om det inte redan är det.


Så jag ser det på samma sätt som jag ser på bilkörning. Jag vet att 400 svenskar avlider varje år i trafiken och att runt 20 000 skadas. Trots detta kör jag bil.

Förmodligen löper jag större risk för en olycka än att mitt kort skall utnyttjas i den här attacken.

Om du är osäker tycker jag att du skall ringa och fråga din bank.
Även om att riskera att någon använder mitt kortnummer inte riktigt står i paritet med att riskera att bli inblandad i en trafikolycka så skulle jag tycka att det vore lite jobbigt om den skulle försvinna pengar från mitt konto.

(Samtidigt så är chansen at jag skulle bli född i Sverige väldigt liten, men ändå så blev jag det.)

Jag har för ungefär tio år sedan varit med om att mitt visakort använts utomlands och på någon internetshop, men då rörde det sig om ett par hundra kr.

Det är svårt att säga sig vara säker p.g.a. andra risker är större.

-----


En annan "risk" som kanske inte det talas lika mycket om nu eller i andra fall när något ställe hackas och man kommer över kunduppgifter är hur användarnamnet, epost och lösenord används.

Det är relativt enkelt att automatisera funktioner genom script, program eller vad man använder. Man kör en lista med användarnamn och matchar det lösenord som man kommit över och lyckas ta sig in på andra ställen. Det kan vara epostkonton som Gmail, Hotmail eller kanske något så "oseriöst" som ett onlinespel.

Ett tillvägagångssätt kan beskrivas förenklat så här:

1. Man kör igenom listan med användarnamn och använder sig av funktionen där man glömt bort lösenordet. Scriptet är skrivet så att det anpassats till hur funktionen är gjord på den sidan det gäller. Om sajten använder ett användarnamn eller epost, stegen som tas för att nollställa lösenordet, allt anpassas. Man prövar alltså inte bara att testa lösenordet man kommit över.

2. Samma lista med kontonamn körs mot t.ex. gmail och det prövas med en inloggning.

3. Kommer man in på Gmail så kollar skriptet efter det som gjorts i steg 1 och länken för att nollställa lösenordet används.

4. Nu finns risken att man kommit över andra konton. Det kan vara så simpelt som ett konto till ett onlinespel, World of Warcraft, Guild Wars 2.eller andra stora online spel där det kan finnas möjlighet att tjäna pengar via RMT. Även om onlinespel är en "simpel" sak jämfört en en seriös kund till Adobe. Men det kan ju finnas andra konton som man vill pröva och ta kontroll över, t.ex. Ebay, PayPal o.s.v. kanske inte genom samma men i.a.f. liknande tillvägagångssätt.

Och där är 2.9 miljoner konton som sagt många konton men eftersom som insatsen i arbete är relativt liten så är det värt även om det bara är en fraktion som man kommer att lyckas med.

Kortnummer (eller att det är "stora företaget" Adobe) i all ära, men det är inte säkert att en krypterad fil är intressant i slutändan. Det är många som använder lika eller snarlika lösenord.

Ett sätt att testa lösenordet är att man varierar. T.ex. om lösenordet är Anders11 så testas även Anders10 -12 -13, 4nd3rs. Inte alla möjliga kombinationer, och inte nödvändigtvis samma kombinationer som jag tog som exempel, men tillräckligt få för att undvika att kontot blir låst p.g.a. för många felaktiga försök.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En annan fundering man kan ha är om de nästa gång istället lyckas avaktivera CC licenserna :(
Även om det skulle ske så kan du vara säker på att Adobe snart skulle ha dem aktiverade igen.
Adobe är inga amatörer. Att bli hackad är en sak. Man har ju även lyckats med siter som NASA och Pentagon.
Att bli drabbad så det slår ut hela verksamheten är en annan.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Swedbank har ett virtuellt kortnr man kan generera (e-kort). Sätt tidsgräns och hur stor summa. Synd att inte fler banker har det systemet.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag brukar inte ha mer pengar på kortkontot än vad som behövs för tillfället. Det går så snabbt och enkelt att föra över så sent som i kön till kassan om man hamnar i den situationen, men vid kassan så är det lite sent om man säger så.



Lika vid betalningar över internet så för jag över summan som det står att de ska kosta.



(Min tanke när jag började göra så här var för att simulera uttag från bankomat, inte alla blir det men det kändes för mig att jag får lite ner koll på hur mycket jag handlar för, det blir också en bieffekt att det inte går att köpa mer än vad som finns på det kontot.)



Och Skandiabanken överraskade mig lite positivt i somras när jag gjorde ett fakturaköp hos någon webbutik som skickade fakturorna via Skandiabanken. Banken skickade ett sms till alla mina mobiltelefonnummer, inte bara till det jag uppgav till butiken utan även till de andra som stod i mitt namn. Det är ju iof ett upplägg för riktigt pinsamma situationer men det känns som om man arbetar åt rätt håll.





Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk
 

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Kortuppgifter stulna

De ringde precis från banken och sa att min mastercardkorts suppgifter har blivit stulna. Misstänker att de har stulits från mitt Adobekonto.

Hur skall jag göra med mitt Adobekonto? Skall jag hålla kvar mitt kort eller byta ut det till ett annat?
 

Falumas

Aktiv medlem
De ringde precis från banken och sa att min mastercardkorts suppgifter har blivit stulna. Misstänker att de har stulits från mitt Adobekonto.

Hur skall jag göra med mitt Adobekonto? Skall jag hålla kvar mitt kort eller byta ut det till ett annat?
Byt ut kortet om uppgifterna är på vift.

Har du samma lösenord på facebook, gmail, outlook, instagram etc som hos Adobe, byt lösenordet på alla siter där du använde samma lösenord som hos Adobe.

/Karl
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De ringde precis från banken och sa att min mastercardkorts suppgifter har blivit stulna. Misstänker att de har stulits från mitt Adobekonto.

Hur skall jag göra med mitt Adobekonto? Skall jag hålla kvar mitt kort eller byta ut det till ett annat?
Tog en titt på mitt Adobe konto. Kan inte se att det går att lägga in någon kortinformation och det finns ingen information tillgänglig om vilket kort man använder.

Så jag förmodar att om du spärrar kortet kommer nästa debitering inte gå igenom och du blir uppmanad att uppdatera.

Vad gäller lösenord så har ju kraven ökat eftersom det har hackats en hel del siter där förövarna har kommit åt kontokortsinformation och lösenord. Har man då samma på en mängd siter kan man råka illa ut.

Själv har jag sedan en tid börjat använda One password för Mac & IOS. Så nu skapar det slumpmässiga och kraftfulla lösenord åt mig och håller reda på dem för varje site.
Lite knöligt att komma igång men när man väl är över tröskeln så fungerar det smidigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Om ens bank ringer och meddelar att ens kortuppgifter har blivit stulna så får man väl hoppas att banken redan har spärrat kortet och skickar ett nytt så snart som möjligt. Något annat vore rätt ansvarslöst av banken.
 

Danne B

Aktiv medlem
Fick förut idag ett mail från Adobe som började med "Dear Victoria".
Sen ville de att jag skulle klicka på en länk för att ändra lösenord.

En sak vet jag i alla fall. Jag heter inte Victoria. :D
 

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Om ens bank ringer och meddelar att ens kortuppgifter har blivit stulna så får man väl hoppas att banken redan har spärrat kortet och skickar ett nytt så snart som möjligt. Något annat vore rätt ansvarslöst av banken.
Ja banken har spärrat kortet men måste jag ändra något på "min Adobe sida"?
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja banken har spärrat kortet men måste jag ändra något på "min Adobe sida"?
Adobe kommer helt säkert höra av sig när det är dags för nästa betalning. Dom borde dessutom ha överensseende med situationen denna gången eftersom dom är orsak till den.

Vänta så länge som möjligt (dvs tills dom hör av sig) att ge dom nytt kreditkort, så att Adobe fått så mycket tid som möjligt att åtgärda problemet/n.

/Karl
 
ANNONS