Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Lightroom eller CS4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Jag har aldrig använt eller ens sett Adobe Lightroom, men förstått att det är ett kompetent program för bildbehandling. Vad är den stora skillnaden? Om jag skall rekommendera ett bildbehandlingsprogram till någon vän, känns det liiite overkill att tipsa om ett 8 648:- program.
LR är väl billigare? Vad kan CS4 som inte LR klarar av av de "vanligaste" funktionerna?

Man har ju mycket mer ordning och överblick i LR eftersom man har alla bilder man vill jobba med framför sig. I LR kan du göra typ samma saker som i camera raw fast på ett smidigare sett. PS behöver man ju först när du kanske ska klona bort stora detaljer i en bild eller nått i den stilen.

mm.. som sagt Lightroom är som Camera Raw "Deluxe", snyggare, coolare och enklare om man gillar arbetsflöden. Tanken med LR är att man jobbar i ett arbetsflöde, som dessutom påminner lite om våtfilmsframkallning. Samt håller ordning på dina bilder och metadata i en sorts databas.
Photoshop är ju något helt annat. Du kan i princip göra allt där som du kan i LR. LR är kanske en 1/10 av PS, knappt ens det.
Vad PS dock inte har är databas-funktionen och ett mer öppet sätt att jobba mot.

Ska man bara jobba med bilder (från kameror) och använda verktyg som påminner om det du kan göra i ett mörkrum och lite till så räcker LR. Men så fort man vill jobba med lager och kunna klona hejvillt, måla och markera till höger och vänster, och framförallt att "skapa" något från tomt dokument, så måste du ha något annat. PS har allt men frågan är om man verkligen använder alla verktygen för att motivera 8-9000:- För proffsen är det aldrig någon tvivel. Men för hemmaanvändaren är jag tveksam.
För att bli lite metaforisk...
LR är en moped mot Ferrarin PS. Men ibland räcker det att komma fram med just mopeden, och Ferrarin kommer bara stå i garaget, bara för att det tufft att ha en, för det är klart att det är.
När det gäller just bilder från kameror så är LR en himla trevlig moped måste jag säga.

Alla tiders. Tack för era svar. RAW är väl det enda jag använder, men då vet jag lite mer. Tack än en gång.

Vad PS dock inte har är databas-funktionen och ett mer öppet sätt att jobba mot.

Rätta mig gärna om jag har fel, har själv aldrig använt Lightroom. Men ovan nämnda databas som inte skulle finnas i PS, är det inte därför man använder Bridge?

PS Elements finns också som alternativ. Ngt enklare än PS men där får man en hel del saker till ett bättre pris.
Dock skulle jag gå på LR. Har klarat mig länge utan PS, det är bara extra skärpning, avancerad bildbehandling som PS ger en klar fördel. Vi får se vad LR3 kan åstadkomma, kan ge en hel del matnyttiga funktioner som inte tidigare fanns + förbättringar förstås.

Man kanske inte skall bortse från att ACDSee Pro 3 kan vara ett användbart alternativ. I det programmet gör man, som i LR, icke destruktiva justeringar av bilden. Och kan även ses som ett program för att hålla ordning på bilderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto