Annons

AF i Canon 60mm f/2.8 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Stern

Aktiv medlem
Jag undrar hur snabb och säker autofokusen i Canon 60mm macro är. Jag har redan ett Sigma 30, riktigt skarpt men afen hänger inte riktigt med vid rörelse. Jag har tänkt att använda det till att fotografera skidåkning utöver vanliga makrosituationer så det viktigast är att afen är snabb. Har läst recensionerna här på fs, en del säger att den är bra andra att den är usel. Vore bra och veta så man inte köper grisen i säcken.

/Edvard

Det beror sig på, det. I och med den långa inställningssnäckan (för makro) som EF-S 60 mm f/2,8 macro USM har, kan optiken bli väldigt mycket ur fokus. Så mycket att AF-sensorn inte har en aning om ifall motivet är närmare eller längre bort än vad det är fokuserat. I sådana fall begär kameran att optiken ska göra en sökning över hela fokusområdet, i moderat tempo (beror lite på hur ljust det är), för att försöka hitta någonting som är tillräckligt nära skarpt för att det ska gå att räkna ut var riktigt skarpt verkligen är.

Detta tar jämförelsevis lång tid.

Men om man är i närheten av rätt fokus (som man ju oftast är med zoomar som inte kan ställas så mycket fel), då fokuserar den som man kan förvänta sig av en USM-optik, alltså kvickt och precist, med möjlighet att justera manuellt.

Förmodligen är det dessa två väsenskilda fall som gör att somliga tycker den är utmärkt och somliga att den är usel. Jag skulle tro att de som har insett hur AF fungerar, och hur man kan hjälpa det på traven, tycker bättre om funktionen än andra användare.

Låter bra det =) Kan jag slå två flugor i en smäll och få både ett objektiv som funkar både till macro och sport, till ett bra pris dessutom. Blir till att beställa snart så jag hinner mig det innan jullovet.

ANNONS
Götaplatsens Foto