Annons

AF i LiveView hos 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Fungerar AutoFokus när man har på LiveView på Canon EOS 450D ? Min verkar inte göra det... men man kanske måste ändra någon inställningi kameran bara?

Du har två LV lägen. Båda kräver en extra knapptryckning (*). Kolla manualen som Anders så finurligt skrev.

Nja, det är väl bra att fråga om man inte vet, men det var lättare att hänvisa till manualen, som beskriver det du behöver veta, än att skriva det en gång till här.

jag upptäckte också det, och läste typ igenom halva manualen ;) Men nu vet du vart du ska leta..

Som liten extrakommentar kan man säga att det är inte utan att folk höjt ögonbrynen för att Canon valt lägga fokusering genom att i Läge 1) trycka på *-knappen, Läge 2) hålla ner *-knappen. Många (inkl. jag) hade föredragit att ha funktionen på halvpress av avtryckaren skulle jag tro.

Min alldeles egna teori är att Canon bedömt att alldeles för många skulle blivit oerhört förvirrade av hur kameran i de lägena beter sig. I ena fälls spegeln upp, fokus tas, och sen är det färdigt för att ta bild. Många skulle nog uppfatta att det tagits ett kort (för så låter det), fast kameran blott ägnat sig åt en fokusering. I andra läget skulle användaren behöva *vänta* en stund under halvpress, och Canon har sannolikt bedömt att allt för många skulle vara så ivriga att ta kortet att helpress skulle utföras av den glade fotografen *innan* kameran hunnit fokusera.

Så därför har man lagt fokusering separat på *-knappen alltså. Så långt från en kompaktkameras användarvänlighet man kan komma. SOny har dock löst det lite fiffigare genom att introducera en extra sensor :)

Förmodligen är de som jobbar med kamerautveckling på Canon hyfsat intelligenta människor, som gör oss tjänsten att tro detsamma om resten av världen.
I den andan har de resonerat som så, att en kameraköpare som i alla fall ger sig till att köpa en betydligt mer avancerad kamera, som en digital spegelreflex är, jämfört med många av kompaktkamerorna, också rimligen bör kunna klara av att hantera den fokuseringsprincip som många användare av spegelreflexerna använder åtminstone tidvis och somliga hela tiden.

Detta är förstås ren spekulation från min sida.

Men om du har rätt Anders, varför ligger inte fokuseringen på halvpress? Missförstår jag dig nu?

(Japaner är jättesmarta, det är inte det jag undrar över)

Förmodligen för att de främst ser Live view som något man har nytta av när man har kameran på stativ, och då är det minst lika lätt att trycka baktill på kameran som att trycka ner avtrycket halvvägs.

Detta är också ren spekulation, inga fakta.

Ja då är jag kanske med på tåget. Min poäng var att Canon (och alla smarta ingenjörsjapaner där) har valt att lägga fokusering helt separat för att inte förvirra glada fotografers förväntantan att kameran i övrigt ska funka som antingen 1) när optiska sökaren används, eller 2) för dom som tror att LV ska funka som det gör på kompakter.

Med tanke på ursprungfrågan här verkar det ju väldans sunt att göra så. Men jag vidhåller att just jag skulle uppskattat funktionen på halvpress, men tillhör då antagligen - i Canons ingenjörers ögon - en minoritet.

Vad jag inte begriper, trots att jag är mycket slugare än en japan (?), är varför de inte i mycket högre grad gödslar med olika Custom functions, när de nu ändå har gjort sig besvär att ha den funktionaliteten.
Hade ju varit en baggis att få med ett val för om man vill fokusera här eller där, om printknappen ska vara till att printa med eller fälla upp spegeln eller snabbaccess till AEB och hur högt Auto ISO ska gå och vid vilken slutartid man ska höja ISO och hur många bilder man ska ta vid AEB och om man ska kunna dubbelexponera även i kameran och om belysningen ska bli aktiverad vid alla tryckningar, så snart man tänt displaybelysningen en gång och femtielva andra saker, som de kunde programmerat dit utan att det kostat ett korvöre per exemplar, när det väl går i produktion.

Men jag är nog överslug, jag.

Jo man kan tänka sig att alla med det där "lilla extra" intresset borde få tillgång till extra saker. Vilket lyft det skulle vara för alla pressfotografer som väntar på att Anders Borg ska komma ut med sin lunta om det gick att aktivera ett litet Pacman. Bara som exempel alltså.

Förresten misstänker jag att Canon redan har detta i sina planer. Det kan inte vara en slump att 40D (och 50D) begåvats med joystick och ratt (som gjord för "Microrally"). Vänta bara.

Tror du det?
Joystick fanns redan på 20D och ratt på första 1D, men inte har det blivit vare sig Pacman eller rally ändå.

Den som väntar på något gott kan hinna dö innan det kommer...

Lånar tråden lite, någon som har ett humm om varför kameran inte triggar blixtarna när man kör LiveView och såna trådlösa kinasändare? Funkar att ta kort med inbygda blixten och LV igång..

ANNONS
Götaplatsens Foto