Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF lagt av

Produkter
(logga in för att koppla)

snukki

Medlem
Hej är det någon som har en susning om vad som hänt....

Min Af funkar inte, var i väg på ett jobb i dag o fick köra manuellt, det gick fint, trodde att af styrdes från optiken så att af på just denna optik hade lagt av. Men när jag kom hem tog jag en annan optik med Af o den funkar inte heller o heller inte den tredje...

Hjälp!!
Vad har hänt??
Hus / 10d
Tack på förhand Carolina
 
På vilket sätt har det lagt av. Kolla iaf inställningarna på objektivet, samt inställningarna i kameran så att allt är nollställt. Custom functions, samt AF-mode.

Lyser det någonting i sökaren när du försöker fokusera eller ger den något ljud ifrån sig alls?
 
Den söker fram o tillbaks men stannar inte där fokus är.focus pricken lyser som den ska men givetvis stannar den inte vid.har försökt o titta i kameran men jag reder inte riktigt cf, hur jag nollställer.
hjälp
 
jag återställde alla inställningar(om jag nu skulle ha råkat att ändra något)
Jag fotograferade i går utan problem och idag kaputt, dvs inget jag vet har hänt..
Bekymmrande detta....
Helt klart sitter problemet i huset..har nu testat på den analoga inga problem med Af då.
Hoppas att detta är en inställning och inte någon stor reparation!!!
Hoppas på hjälp!/Carolina
 
Kolla i top-displayen längst ner till höger så den inte har råkat hoppa över på AI-servo eller AI-focus utan står på One-shot. Men det låter onekligen lite skumt. Du kan ju testa att bara rengöra kontakterna i objektivfattningen litegranna. Men det låter ju onekligen som något har blivit lite vajsing.
 
ingen tur alls

Jag har tagit ur batteripacken o lilla bateriet o gjort en "omstart"= utan resultat
Jag har gnuttat på kontakterna i kameran för linsen=utan resultat
Jag har återställt Cf= utan resultat
Jag har kollat på one shot=utan resultat
Har fulladda batterierna=utan resultat

Jag är totalt rådlös...HJÄLP!!!!!!!

Ringde canon support i dag de hade inget vettigt att säga, tyvärr.
Skickade mig vidare till Verkstad, prata med Info Care o de ville att jag skulle skicka den, talade dock endast med kundtjänst och hon förmedla ett svar på att det skulle kosta 3-4000 excl och att det inte var lönt, och ett kostnadsförslag gick på 500excl.

Tycker att det är lite tråkigt ty kameran är i mkt gott skick även om den är väl använd så är den fortfarande en guldklimp...o mycket välskött.
Så jag hoppas fortfarande på en lösning..
 
Är det samma oavsett vilken fokuspunkt som är vald?
Har du kollar om det är skräp på AF-sensorerna? De sitter i botter på kamerahuset, precis framför slutaren.
 
Yes alla fokuspunkter har jag kollat, ingen skillnad Af söker fram o tillbaks en gång i var riktning och stannar men inte där fokus är o punkten i displayn för fokus blinkar( så som den gör när den inte har funnit fokus)
Tycker att jag städat o blåst...

Fy va trist detta e jag önskar bara att det funkar igen!!!!
 
ANNONS