Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF/MF på objektiv vs AF/MF på progammerbar knapp

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har AF/MF spak på i princip alla objektiv jag använder nu men har kommit på att jag har slutat använda den helt. Inte för att jag slutat använda MF utan för att det går 10 ggr snabbare att växla via en snappknapp inställd för "toggling" mellan MF/AF.

Jag förstår att spakarna finns där men har de spelat ut sin roll idag för de som värderar snabbhet högre än närvaron av ineffektiva fysiska kontroller?

Fler som noterat detta?

Det enda objektiv med skjutreglage jag har är en lång telezoom. Det är väl lite bökigt. Men det använder jag sällan helt manuellt. Det lämpar sig bättre för auto+manuell. D.v.s. man förinställer med autofokuseringen och finjusterar genom att vrida på ringen. Mina andra Olympusobjektiv växlar man mellan auto/mauell fokus genom att skjuta fokuseringsringen inåt eller utåt. Oerhört smidigt. F.ö. har jag bara manuella objektiv.

Man jag förstår problemet. Tror jag skulle tycka det där skutreglaget var jobbigt om jag skulle behöva använda ett sånt ofta.

Jag har AF/MF spak på i princip alla objektiv jag använder nu men har kommit på att jag har slutat använda den helt. Inte för att jag slutat använda MF utan för att det går 10 ggr snabbare att växla via en snappknapp inställd för "toggling" mellan MF/AF.

Jag förstår att spakarna finns där men har de spelat ut sin roll idag för de som värderar snabbhet högre än närvaron av ineffektiva fysiska kontroller?

Fler som noterat detta?
Skjutreglagen finns där på mina Sony-objektiv. De är inte värdelösa men de är obekväma att använda, svåra att greppa och uppenbarligen designade av någon som inte använder kameran utanför labbet. Ergonomiskt sett hel fel alltså.
Det är synd eftersom inte alla kameror har så många programmerbara knappar.

På den billiga TTArtisan 40/2 finns ingen AF/MF kontroll, på Sigma 50/2 DG DN är skjureglaget faktiskt bra och på alla sätt motsatsen sätt till Sonys reglage.

Jag gillar att använda AF-C-läge på min Sony. Snabb och välfungerande kontinuerlig AF är nog Sonys främsta egenskap. När jag vill växla över till MF använder jag nu för tiden en knapp på kameran som låter mig växla mellan AF-MF-AF, samma metod som Sten-Åke nämnde. Funkar bra.

Ju fler funktioner som kan skötas genom programmerbara knappar eller användarlägen på funktionsratten desto bättre!
(Men ta för h-e inte bort bländarringen!)

Det skulle vara intressant att höra i vilka sammanhang man behöver byta mellan AF och MF blixtsnabbt. Jag har aldrig varit i en sån situation, men uppenbarligen finns behovet. Vore intressant att höra lite om.

Det skulle vara intressant att höra i vilka sammanhang man behöver byta mellan AF och MF blixtsnabbt. Jag har aldrig varit i en sån situation, men uppenbarligen finns behovet. Vore intressant att höra lite om.
Musik, i synnerlighet mörka klubbspelningar, men också lite större konserer med mycket rök och/eller strobljus.
Inte helt ovanligt att jag snabbt får byta till MF och tillbaka till AF när röken lättat.

Jag behöver bara byta snabbt ibland. När jag vill byta så ska det gå lätt och enkelt. Jag kan inte stå utomhus på vintern och ta av mig handskar och leta efter en liten skjutkontakt som kräver att jag har en nagel på rätt ställe.
Ge mig Sigmaobjektivet jag nämnde eller en kamera med en knapp man kan trycka in så livet fungerar i minusgrader också.

Jag brukar använda reglaget på objektivet när jag filmar. Sätter fokusen och stänger sedan av AF:en på objektivet. Knapparna på min kamera är inte upplysta så det är lätt att komma åt fel och peta igång AFen igen när det är för mörkt både för att se knapparna och för AFen att kunna fungera vettigt.

Men i andra situationer där jag behöver ändra mellan AF och MF ofta använder jag samma metod som SÅS använder.

Så för mig har bägge sin funktion.

Säg att du vill plåta en fågel eller något djur genom vis vegetation och AF visar sig ha svårt att sätta fokus på djuret. Då är det jättebra med en programmerbar knapp. Jag använder alltid AEL-knappen då jag aldrig använder den annars. Jag har haft nytta av den på safaris jag varit på.

På Sony kan man (om man inte använder följande AF (AF-C) alltid välja DMF (Direct Manual Focus). Det är en väldigt gammal funktion som fanns redan på min KonicaMinolta D7D. Då kan man alltid sömlöst fokusera manuellt utan att trycka på någon annan knapp för manuellt /förstoringsläge. Jag använder dock aldrig det eftersom jag alltid använder enbart AF-C. AF-C är så snabbt och pålitligt idag att jag ser få skäl att använda AF-S. AF-S använder jag bara i mörker då det gör att man kan fokusera med A7IV även ända ner till F22, vilket jag aldrig lyckats med med någon annat kamerahus än A7 IV. Inte ens A7 III fixade detta.

Kollar jag på mina Sony Zeiss som ju var de första bra primes som kom till A7-orna så finns ingen bländarring på dessa, programmerbara knappar eller AF/MF-växlare heller för den delen. På mina nya Viltrox PRO så finns allt detta och lite till (Click Off/On också). Däremot har deras 40mm 2,5 i den billigaste AIR-serien bara en focusring precis som de tidiga Sony/Zeiss. Med dessa har man ju heller inget val annat än att lägga in funktionen på en knapp eller i "Function-menyn" i värsta fall - men det är ju lika suboptimalt som spakar på objektiven.

Läser man objektiv-recensioner, så är det mycket vanligt att avsaknad av yttre reglage på objektiv renderar minuskommentarer - ungefär som avsaknad av toppdisplay alltid givit minuspoäng trots att man med ett tryck kan få hela displayen att visa i princip allt av vikt om man vill.

Viltrox LAB-serie som är dyrast har t.o.m. en display på objektiven som visar aktiv bländare och fokusavstånd tror jag men jag har inte hört någon som tyckt det är omistligt. De verkar tycka en graderad mekanisk bländarring känns bättre - möjligen av nostalgiska skäl.

Senast ändrad:
AF/MF-knappen på objektivet ser jag inte som något som man använder i situationer där det finns något slags brådska inblandad. I alla sådana fall använder jag kamerans knapp för att själv styra när fokusering ska ske. En sådan möjlighet har funnits på Canons kameror i stort sett sedan de började med autofokus. Numera brukar det finnas en särskild knapp som är tänkt till just den funktionen.

Det finns några objektiv med låg ambitionsnivå där manuell fokusering utan att koppla ur autoläget på objektivet är omöjlig eller åtminstone olämplig. Men man måste inte köpa sådana objektiv. Enda fördelen med dem är det förhållandevis låga priset.

AF/MF-knappen på objektivet ser jag inte som något som man använder i situationer där det finns något slags brådska inblandad. I alla sådana fall använder jag kamerans knapp för att själv styra när fokusering ska ske. En sådan möjlighet har funnits på Canons kameror i stort sett sedan de började med autofokus. Numera brukar det finnas en särskild knapp som är tänkt till just den funktionen.

Det finns några objektiv med låg ambitionsnivå där manuell fokusering utan att koppla ur autoläget på objektivet är omöjlig eller åtminstone olämplig. Men man måste inte köpa sådana objektiv. Enda fördelen med dem är det förhållandevis låga priset.
En sådan knapp som exv. AF-On på Sony löser INTE problemet. Oavsett hur mycket man trycker på den så rensar den ju den inte bort störande objekt som exv. grenar som gör att AF missar. Finns sådant störande i motivet så hjälper bara manuell fokus om man inte har en såg tillgänglig men risken är väl överhängande då att själva motivet går någon annanstans.

Fördelen med att lägga ut toggling mellan AF och MF på en programmerbar knapp, är att den lösningen är mycket snabbare och funkar för alla typer av objektiv istället för bara för en del med yttre reglage. Nackdelen är att den ockuperar en knapp, vilket kan vara ett aber på kameror med få knappar. Jag tycker dock att det funkar fint även på min kompakta Sony A6300. Man kan exv. flytta mindre access-kritiska funktioner till Fn-menyn istället. Jag har flyttat ISO till Fn och istället lagt mycket mer tidskritiska Auto ISO Minimum Shutter Speed där ISO normal ligger istället (höger klick på navigationshjulet). Det funkar finfint.

Senast ändrad:
En sådan knapp som exv. AF-On på Sony löser INTE problemet. Oavsett hur mycket man trycker på den så rensar den ju den inte bort störande objekt som exv. grenar som gör att AF missar. Finns sådant störande i motivet så hjälper bara manuell fokus om man inte har en såg tillgänglig men risken är väl överhängande då att själva motivet går någon annanstans.
Ehh? Man låter bli att trycka på den. Det är ju hela poängen med att frikoppla AF från avtryckaren.

Hur dina Sony, som enligt en stor mängd foruminlägg från din sida passerade verkligheten för minst tio år sedan, ens hittar några grenar förstår jag inte riktigt heller... 🤪

Nuförtiden är AF så himla bra att jag har svårt se när MF är bättre för det jag gör. Jag håller på att göra mig av med mina bara MF objektiv och behåller bara ett: Voigtländer Ultron 75/1,9 som tar så vackra bilder.

Ehh? Man låter bli att trycka på den. Det är ju hela poängen med att frikoppla AF från avtryckaren.

Hur dina Sony, som enligt en stor mängd foruminlägg från din sida passerade verkligheten för minst tio år sedan, ens hittar några grenar förstår jag inte riktigt heller... 🤪
Det är inte alls den funktionen det handlar om utan möjligheten att snabbt kunna växla mellan AF och MF. Du får inte den möjligheten bara för att du fixat "back button focus". Om du läst första inlägget och rubriken hade du nog inte missat det. Det finns fler i tråden som vittnar om precis vad detta handlar om och som helt fattat vad det handlar om.

För att svara på inlägget efter så kan man lägga ut den funktionen på vilken extern knapp som helst som passar en bäst. I mitt fall som jag redan upplyst om på AEL.

Stenlund med Z. varför så sur?

Senast ändrad:
Nuförtiden är AF så himla bra att jag har svårt se när MF är bättre för det jag gör. Jag håller på att göra mig av med mina bara MF objektiv och behåller bara ett: Voigtländer Ultron 75/1,9 som tar så vackra bilder.
Som sagt det finns motiv där din AF hur bra den än är inte fungerar och det beror på hur den faktiskt fungerar och inte hur vi tror att den fungerar. Jag har givit exempel på det med ovan.

Så det handlar inte om manuella objektiv överhuudtaget utan enbart om AF-objektiv. Det har hänt mig ett antal ggr på game drives. Jag är verkligen långt ifrån ensam om de erfarenheterna. Det är svårt då att lämna en jeep för att välja en bättre vinkel. I allmänhet är det inte tillåtet. De flesta fågelfotografer har säkert många liknande situationer att berätta om.

Jag har för närvarande inte någon Sonykamera tillgänglig, men går det inte att ha AF-C aktiverat, samtidigt som Du överrider den funktionen såfort Du snurrar på fokusringen?

Vill man sedan tillbaka till AF-C, så är det bara att återigen trycka på och hålla in AF-on-knappen, så är det kontinuerlig AF som återigen gäller.

Så fungerar det i alla fall med mina Nikonkameror.

Ett praktiskt alternativ är att aktivera “Full-time DMF” (finns på nyare modeller, t.ex. A7 IV, A7R V, A1, vissa A6000-serien). Då kan du manuellt vrida på fokusringen även i AF-C, och kameran släpper tillfälligt autofokusen när du gör det.

ja, jag tänkte väl det och då måste ju Sten-Åke hinna med att skifta utan att ens behöva tänka tanken på att lämna jeepen:)

Det är inte alls den funktionen det handlar om utan möjligheten att snabbt kunna växla mellan AF och MF. Du får inte den möjligheten bara för att du fixat "back button focus". Om du läst första inlägget och rubriken hade du nog inte missat det. Det finns fler i tråden som vittnar om precis vad detta handlar om och som helt fattat vad det handlar om.

För att svara på inlägget efter så kan man lägga ut den funktionen på vilken extern knapp som helst som passar en bäst. I mitt fall som jag redan upplyst om på AEL.

Stenlund med Z. varför så sur?
Jag är inte sur, men retas lite eftersom det åtminstone för långvariga regelbundna läsare knappast är någon hemlighet hur du under lång tid har hyllat både spegellösa kameror och Sony överdrivet mycket givet vad prylarna vid tillfället faktiskt har kunnat prestera relativt andra alternativ.

Om du ser efter så svarade du på apersson850:s inlägg och givetvis svarade jag relativt det, inte startinlägget i tråden. Att kunna ta tag i fokusringen och använda den närsomhelst går "till och med" med min gamla Nikon D700 (gick väl även med D80 som var den första digitala systemkamera jag hade) så länge som det sitter ett AF-S-objektiv på den. Behovet av att manuellt ändra till MF är därmed lågt i situationer med t ex grenar*. Jag orkar inte se efter just nu, men jag har för mig att man måste fortsätta hålla in AF med F-objektiv på adapter på Z om man vill ha konturförstärkningen, men däremot inte med Z-objektiv då kameran förstår ändå eftersom allt är elektroniskt styrt oavsett (dvs mekaniskt koppling saknas mellan fokusring och utförd fokusändring).

*Det främsta scenariot där jag stället objektivet i MF är om jag kör 135-negativ på D850 med 60/2,8+ES-2. Knappast bråttom. Den kameran har en negativvändare som producerar jpeg så även om man även tar en råfil så är det mer praktisktm då man även kan få en vänd fil, än med Z8 då ingen Z-kamera hittills har samma funktion. Ibland är kamerans resultat gott nog, men ibland får man ut något väsentligt bättre om man ger sig på att skruva råfilen. Det beror rätt mycket på negativets beskaffenhet.

Jo efterjustering av autofokus har funnits länge, min gamla KMD5D från 2005 hade det, och även alla andra kameror hade det samma, men som jag mins det från den tiden så nämndes det väldigt sällan. Mattias Klum som körde med dom bästa Nikon D3s och D4 berättade att han ofta körde med manuell fokus han hade ju mycket bilder på Lejon som var halvt dolda bland grenar och högt gräs. En avancerad Canon EOS 5DMKIV som hade en 40 sidor manual om autofokus, visade det sig i en lång tråd om dess autofokus att dom flesta användarna körde 1 punkts fokus trots mängder av avancerade möjligheter att ställa in autofokusen på, Canon hade flera olika fönster som innehöll passande autofokusval att välja i mellan beroende på motiven ( man kallade det något annat än fönster men jag tappade det nu ). Dom gamla kamerorna hade också autofokusval så att kameran själv skulle känna av när motiven började röra på sig och bättra följa med. En gång fotade jag flaggor i vind och AC kunde inte låsa, DMF löste det.

Det fans problem med att Autofokus inte ville låsa så där korrekt förr i tiden, bilder genom fönster varnade man för osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto