Annons

AF Microjustering på MK III

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej!

För er som är ägare av MKIII hur fungerar AF microjusteringen i praktiken? Vad har ni för erfaranhet av den?
Fungerar den okey tillsammans med zoomar eller inte?

Har också funderat på det när man ser en del som säger att det är jättebra. Jag förstår inte hur man kan justera ettt zommobjektiv för hela området när de ofta är bra i ena läget men felfokuserar i andra. Gör man då en justering så ändras väl hela området?

Har också funderat på det när man ser en del som säger att det är jättebra. Jag förstår inte hur man kan justera ettt zommobjektiv för hela området när de ofta är bra i ena läget men felfokuserar i andra. Gör man då en justering så ändras väl hela området?

Jo, just vad jag funderar över. Hoppas att Canon uppdaterar funktionen. Så att man kalibrerar i vidvinkelläget, mitten och teleläget och att kameran då känner av brännvidderna och kompenserar. Detta vore säkert tekniskt möjligt.

Jag har bara två zoomar. När jag kalibrerade objektiven till min MkIII var bästa inställningen för 70-200 samma på alla brännvidder, medan 24-70 skiljde sig ordentligt. Jag lämnade den till Intervision och när den kom tillbaka var den perfekt, lika skarp i bägge ändar. Kräver ett zoomobjektiv olika inställningar måste det justeras på service.

Det vore naturligtvis bra med kalibrering i tre punkter för zoomobjektiv, men kan inte korrigera avvikelserna perfekt genom hela zoomintervallet lika bra som en riktig kalibrering.

ANNONS
Götaplatsens Foto