Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
AF-motor vs kamerans egen motor?
- Trådstartare Cireelim
- Start datum
Cireelim
Ny medlem
Tack för snabbt svar!
Måste bara fråga: "skruven"?
Vandraren skrev:
Objektiv med AF-S eller HSM o.s.v. saknar väl "skruven" för kamerans inbggda motor?
Måste bara fråga: "skruven"?
maxzomborszki
Aktiv medlem
EnbersBuskE
Aktiv medlem
En sak som jag har undrat över är varför man inte bygger en lika tyst och smidig motor i kamerahuset som man gör i AFS objektiv... då skulle man ju slippa ha en motor för varje objektiv...
T.ex. är enda nackdelen med motorn i min f100 att den låter mer än den som sitter i AFS objektiven.
T.ex. är enda nackdelen med motorn i min f100 att den låter mer än den som sitter i AFS objektiven.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det finns motorer och det finns motorer. En enda motor passar inte till allt. På samma sätt som det en motor till en Formel 1-bil inte kan användas i en Viking Line-färja, kan man inte göra det omvända. Motorer kan vara av helt olika typer, med olika egenskaper och prestanda. De behöver inte ens ha särskilt mycket gemensamt annat än att de skapar en rörelse.EnbersBuskE skrev:
En sak som jag har undrat över är varför man inte bygger en lika tyst och smidig motor i kamerahuset som man gör i AFS objektiv...
Motor i huset blir alltid en kompromiss, den ska kunna driva alla objektiv som passar på huset. Motor i objektivet kan vara anpassat efter just det objektivet och precis vara lagom.
I just AF-S-objektiven används det Nikon kallar Silent Wave Motor (SWM). En liten kortfattad förklaring finns i denna intervju.