Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-motor vs kamerans egen motor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cireelim

Ny medlem
Hej.

Jag och en vän diskuterade hans Nikon D70s. Då både kameran och hans objektiv har en egen motor, undrar vi nu vilken kameran prioriterar? Kan man välja vilken motor som skall användas? Och vilken motor är "bäst"?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Objektiv utan motor har en "skruv" som är kopplad till fokus, och vrids runt av en "mejsel" i kameran.

Tack för de snabba och utförliga svaren! När Eric frågade mig detta tog det totalstopp i maskineriet hos mig. :D

En sak som jag har undrat över är varför man inte bygger en lika tyst och smidig motor i kamerahuset som man gör i AFS objektiv... då skulle man ju slippa ha en motor för varje objektiv...

T.ex. är enda nackdelen med motorn i min f100 att den låter mer än den som sitter i AFS objektiven.

EnbersBuskE skrev:
En sak som jag har undrat över är varför man inte bygger en lika tyst och smidig motor i kamerahuset som man gör i AFS objektiv...
Det finns motorer och det finns motorer. En enda motor passar inte till allt. På samma sätt som det en motor till en Formel 1-bil inte kan användas i en Viking Line-färja, kan man inte göra det omvända. Motorer kan vara av helt olika typer, med olika egenskaper och prestanda. De behöver inte ens ha särskilt mycket gemensamt annat än att de skapar en rörelse.

Motor i huset blir alltid en kompromiss, den ska kunna driva alla objektiv som passar på huset. Motor i objektivet kan vara anpassat efter just det objektivet och precis vara lagom.

I just AF-S-objektiven används det Nikon kallar Silent Wave Motor (SWM). En liten kortfattad förklaring finns i denna intervju.

ANNONS
Götaplatsens Foto