Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF på nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt nikon, men träffade en man med en D300 och stor kameraväska idag. Inget märkligt med det, men det som förvånade mig var att ibland alla hans objektiv fanns inget som fungerade med af - oki på ts-objektivet,där hajar även jag att inte fungerar, men resten? Använder man inte af överhvudtaget till nikon?

Skumt tyckte jag iaf.. Finns det inte af på nikon objektiv?

Självklart andvänder Nikon AF...

Dock finns det en del gamla objektiv med manuell fokus som har mycket fin byggkvalité och skärpa. Kanske var sådana du såg.

Precis... Antingen så är objektiven modell äldre, eller så är dom väl trasiga :)

Den här tråden påminner mig lite om när min kompis satt och funderade för sig själv, och frågade "Varför är vatten blått?" :p

...
Den här tråden påminner mig lite om när min kompis satt och funderade för sig själv, och frågade "Varför är vatten blått?" :p

Det tycker jag för min del inte alls. Jag tycker att det ser ut som en seriös fråga från någon. som inte vet allting utan och innan om alla marknadens kameror (som alla vi andra här på Fotosidan anser oss göra...), och som såg något som förundrade honom, och ville få detta klarlagt.

Det kan ju också vara någon Minolta/Sony-användare. Minolta var ju först med Autofokus i systemkameror, så där fungerar AF även med alla gamla objektiv (bara de har Alpha-fattning).

PS Frågan från din kompis är f.ö. också väl värd att ställa! Många upptäckter har börjat på precis detta sätt.

Senast ändrad:
Det tycker jag för min del inte alls. Jag tycker att det ser ut som en seriös fråga från någon. som inte vet allting utan och innan om alla marknadens kameror (som alla vi andra här på Fotosidan anser oss göra...), och som såg något som förundrade honom, och ville få detta klarlagt.

Det kan ju också vara någon Minolta/Sony-användare. Minolta var ju först med Autofokus i systemkameror, så där fungerar AF även med alla gamla objektiv (bara de har Alpha-fattning).

PS Frågan från din kompis är f.ö. också väl värd att ställa! Många upptäckter har börjat på precis detta sätt.

Står för att jag tycker att man kan tänka till en extra gång innan man frågar! Autofokus introducerades 1977 och blev standard ett par år efter det...

Ja, jag anser inte frågan dum. Jag reflekterade över något som föreföll mig lite egendomligt och jag fick en del vettiga och något dumdrygt svar. Att D300 har AF vet självklart även jag....

Frågan ligger inte heller i husdelen. Tråkigt när människor är trångsynta... *suck*

Autofokus fanns tidigt men det var inte förrän med Minolta 7000 AF som det blev vanligt. Den kameran kom i mitten av 80-talet om jag inte minns fel.

Ja, jag anser inte frågan dum. Jag reflekterade över något som föreföll mig lite egendomligt och jag fick en del vettiga och något dumdrygt svar. Att D300 har AF vet självklart även jag....

Frågan ligger inte heller i husdelen. Tråkigt när människor är trångsynta... *suck*

Kanske missförstod frågan "Använder man inte af överhvudtaget till nikon?" ;) Sen var det meningen att läsa det jag skrev med glimten i ögat. Lite självironi är alltid bra att ha..!

Som min polare som skrattade åt sig själv efter han insett vad han frågat! :) Alla gör vi misstag ibland.

Står för att jag tycker att man kan tänka till en extra gång innan man frågar! Autofokus introducerades 1977 och blev standard ett par år efter det...

1977 introducerades AI, inte AF. På Nikon var väl F3AF först, nångång 1983-84.

Men, trots detta, så tycker nog även jag att det är lite konstigt att man inte använder google till en sån här fråga istället för ett fotoforum.

JohanAxelsson skrev
"Men, trots detta, så tycker nog även jag att det är lite konstigt att man inte använder google till en sån här fråga istället för ett fotoforum."

Såå.... Är det konstigt att man ställer en fotorelaterad fråga på Fotosidan.se???
I så fall kan ju Gogle få ta över hela webben. Vi kan lägga ner Fotosidan nu.
OBS!! Den sista menngen skall ses som ett ironiskt inlägg!!!!!
För att veta mer om vad "ironi" är: Slå upp detta på Wikipedia eller nå't.

Jag vill inte reflektera över frågan om det var rätt eller fel att ställa den här på FS. Men vill bara säga att de kunde ha varit mig som killen träffade. Jag äger också en D300 och har en mängd objektiv både med och utan AF. Och det händer då och då att jag går ut och på kameran och i väskan finns bara dessa gamla 70-tals manuella Nikkor-gluggar. AF är en mycket bra och viktig funktion som för många idag är otänkbar att vara utan. Men har man gott om tid och motivet inte springer iväg så varför inte vrida själv och njuta av det hur motivet mejslas fram från en suddig bild. Fotograferandet är ju för majoritet av oss här på FS en underbar hobby så varför inte njuta av det fullt ut? Måste man låta tekniken ta över alla situationer? Så handfokusera mera!!!
//Stanislav

JohanAxelsson skrev
"Men, trots detta, så tycker nog även jag att det är lite konstigt att man inte använder google till en sån här fråga istället för ett fotoforum."

Såå.... Är det konstigt att man ställer en fotorelaterad fråga på Fotosidan.se???
I så fall kan ju Gogle få ta över hela webben. Vi kan lägga ner Fotosidan nu.
OBS!! Den sista menngen skall ses som ett ironiskt inlägg!!!!!
För att veta mer om vad "ironi" är: Slå upp detta på Wikipedia eller nå't.

Nåja, det finns ju frågor och så finns det frågor. Om du vill att alla som googlar nått rörande foto eller fotoutrustning istället ställer dessa här får det stå för dig. Jag vill att det ska finnas lite verkshöjd i frågan, d.v.s. den ska inte vara av den typen som enkelt besvaras genom en sökning (antingen med google eller här på forumet).

ANNONS
Götaplatsens Foto