Annons

AF-problem med 100-400 4:5,6 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Har varit i Stockholm och fotat flyg nu i tre dagar och har lagt märka till att AF:en inte funkar så bra. Har sedan förut trott att det var skit bakom kameran men när en god vän till mig kollar på mina bilder och inställningar säger han at tdet är omöjligt att få suddiga bilder med den gluggen på dessa inställningar. Det blir suddigt om jag ligger på 1/600 på slutaren i dagsljus. Känns inte som att det är glasen det är fel på då jag vissa gånger får resultatet jag vill ha om jag fotar stillabilder.

Prövade en 75-300 med samma bländare som min och fick skarpare bilder då och den har inte IS och prisskillnad på 15,000

/Simon Brygg

hjälper

Det hjälper om du lägger upp en sådan bild och bifogar exif-data med inställningar. det kan vara allt från att AF:en (av olika orsaker )missat till att du fotat rörliga föremål med IS:en i fel läge. (du vet att du inte kan panorera (följa med motivet med IS satt i läge "1"). Kanske du måste justera ditt objektiv för front- eller backfokus? Fast det kanske du redan kollat upp?

Flightspotter89 skrev:
Har varit i Stockholm och fotat flyg nu i tre dagar och har lagt märka till att AF:en inte funkar så bra. Har sedan förut trott att det var skit bakom kameran men när en god vän till mig kollar på mina bilder och inställningar säger han at tdet är omöjligt att få suddiga bilder med den gluggen på dessa inställningar. Det blir suddigt om jag ligger på 1/600 på slutaren i dagsljus. Känns inte som att det är glasen det är fel på då jag vissa gånger får resultatet jag vill ha om jag fotar stillabilder.

Prövade en 75-300 med samma bländare som min och fick skarpare bilder då och den har inte IS och prisskillnad på 15,000

/Simon Brygg

Du kann nog glömma hjälp från IS vid 1/600. Den hänger inte med i slutertider kortare enn ca. 1/200. I.a.f. inte min 300/4 L IS, som har samma generation IS.
Det är nog annat som är orsaken. Forsök prefokus manuelt på andra rörliga objekt; bilar t.ex.
/Erik J

Re: hjälper

Tonyeagle skrev:
Det hjälper om du lägger upp en sådan bild och bifogar exif-data med inställningar. det kan vara allt från att AF:en (av olika orsaker )missat till att du fotat rörliga föremål med IS:en i fel läge. (du vet att du inte kan panorera (följa med motivet med IS satt i läge "1"). Kanske du måste justera ditt objektiv för front- eller backfokus? Fast det kanske du redan kollat upp?

Har IS:en på läge 2 som det ska vara men ställa in AF:en för front och backfokus har jag ingen koll på?

Har skickat med en bild här som är tagen med slutare 1/500 och f/8 ISO100 och blir endå suddigt, prövade sedan med ett 70-300 utan IS på samma ställe vis samma tidpungt och fick bättre bild med det än med mitt ISobjektiv.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=884584&target=_blank

(Här är bilden då Bifogningen i forumet inte fungerade)

Kort fråga

Vilken brännvidd har du på bilden av flyget?
Det är i.a.f. klart at DOF inte räkker till här.
Det är en stooor fågel :)
Och, en gång til: IS funkar INTE på 1/500. Kann t.o.m. göra oskärpan värre.

Re: Kort fråga

fujicanon skrev:
Vilken brännvidd har du på bilden av flyget?
Det är i.a.f. klart at DOF inte räkker till här.
Det är en stooor fågel :)

Men förklara då varför jag får skarpare bilder med ett objektiv för 1800 sek? än med mitt och det är inte IS:en som är problemet utan fokusen. för övrigt är det 230mm på denna bild, men går inte att för fokusera på bilar ellerå, varje plan behöver olika fokus och den hittar fokus på under sekunden men låser lite fel tror jag då den missskärpar.

Betyder det då att objektivet fungerar fint men att slutaren över 1/200 gör att Is:en ger en suddig yta som kan misstolkas som missfokus?

Senast ändrad:
Re: Re: Kort fråga

Flightspotter89 skrev:
Men förklara då varför jag får skarpare bilder med ett objektiv för 1800 sek? än med mitt och det är inte IS:en som är problemet utan fokusen. för övrigt är det 230mm på denna bild, men går inte att för fokusera på bilar ellerå, varje plan behöver olika fokus och den hittar fokus på under sekunden men låser lite fel tror jag då den missskärpar.
Men snälla; jag frågar för att kunna hjälpa dej.
Ideen med at prefokusera på kända avständ, är ju för att testa objektivet; jag är ju inte dummare enn dej :)
Om du sejer at det inte är IS som är problemet, hurdan vet du det när du har den påslagen vid 1/500 dels sek?

Re: Re: Re: Kort fråga

fujicanon skrev:
Men snälla; jag frågar för att kunna hjälpa dej.
Ideen med at prefokusera på kända avständ, är ju för att testa objektivet; jag är ju inte dummare enn dej :)
Om du sejer at det inte är IS som är problemet, hurdan vet du det när du har den påslagen vid 1/500 dels sek?

Får jag först fråga vad du menar dummare än mig? Är man dum för att man är ny på att fota med canons L IS objektiv? och det lär inte vara IS:en som är problemet även om den var på 1/500 på slutaren utan att AF:en inte låser riktigt.

Re: Kort fråga

fujicanon skrev:
Jag trodde jag hade hygglig koll på hur IS fungerar men det finns uppenbarligen saker jag missat. Har du några länkar eller en teknisk förklaring som kan hjälpa mig att förstå hur en kortare tid skulle kunna ge mer oskärpa när man kör IS?

Råd

Se först till att du använder en AF-punkt. Alternativt kan du kolla på bilderna i EOS viewer Utility-där kan du se direkt på bilden var AF är inställd. (Vilken AF-punkt som är aktiv på resp bild) Är området där fokus ska ligga suddig så måste du kolla ditt objektiv! Här finns en mängd trådar som behandlar detta. Kort:
Fotografera av en tumstock eller linjal i ca 30-45 graders vinkel, (Låt tumstocken ligga på ett bord eller ett golv och ställ dig några meter i från) Använd stativ, den inbyggda blixten om det finns, (gör det inomhus) använd största bländaröppning (lägsta bländartalet). Gör en extra tydlig markering där du ställer skärpan (för att AF ska hitta lätt). Kolla sedan i datorn om du har fokus på rätt ställe!

Det brukar vara gratis att justera. Själv fick jag mitt 100-400 justerat gratis och det blev en enorm skillnad på före och efter!

Re: Re: Re: Re: Kort fråga

Flightspotter89 skrev:
Får jag först fråga vad du menar dummare än mig? Är man dum för att man är ny på att fota med canons L IS objektiv? och det lär inte vara IS:en som är problemet även om den var på 1/500 på slutaren utan att AF:en inte låser riktigt.
Simon. Jag sa inte att du var dum; Jag sa att jag inte var dummare enn dej. (Håppas inte det i.a.f.)
Men jag saknar mengder av info. för att hitta orsak här.
1. Vilken AF metod har du använd?
2. Kör du manuelt, eller nån form för automatikk (AV,TV,P)?
3. Är du uppmärksam at flyget kommer mot dej med stor
hastighet?
4. Kan du visa hvor AF har hittat.
5. Du sejer oxå att du får skarpa bilder imellanåt. I vilka
situasioner?
6. Vet du vilken DOF du har på 230mm vid denna avstånd?

Jag misstänker handhavandefäl här. Detta är en mycket svår upptakssituasion.
Testa nu ditt objektiv i en kontrollerad situasion. Kanskje kann du utesluta fokusfel i objektivet, och senn analysera vad som kann ha orsakat "suddigheten".
mvh Erik J

Re: Re: Kort fråga

P.R. skrev:
Jag trodde jag hade hygglig koll på hur IS fungerar men det finns uppenbarligen saker jag missat. Har du några länkar eller en teknisk förklaring som kan hjälpa mig att förstå hur en kortare tid skulle kunna ge mer oskärpa när man kör IS?
Ja, Pelle. IS uppnås av en mekanisk justering av ett linse-packet i objektivet. Detta tar lite tid, som naturlig är.
Vid ca.1/200 sek. (avh. av modell) hinner inte mekaniken med.
Avh. av vilken kontroll du använder, t.ex. AV, kan automatiken vandra mellan olika lukkartider.
IS bör köras på Manuell eller kontrollerat slutaretid (TV), och bara innom de lukkaretider som manualen beskriver. På min 300/4 L IS är detta 1/30 - 1/125 sek. Nyare generation IS är något bättre.
mvh Erik J

Hej Erik. Förlåt att jag inte hänger med riktigt och därför kanske "frågar om".

Jag hade tidigare ett 100-400 med IS och hade aldrig något problem vid snabba tider. IS-gruppen börjar ju jobba direkt när du fokuserar och jobbar sedan kontinuerligt tills att du knäpper bilden (om du håller fokusknappen nere). Man måste bara låta den stabilisera sig innan man knäpper (tar 1/2-1 sek) men det gör den ju under tiden man fokuserar och komponerar. En snabbare slutartid gör ju att risken för skakningsoskärpa minskar vilket gör att effekten/behovet av IS minskar med kortare tider, men resultatet på bilden bör ju inte bli suddigare. Om vi förutsätter att jag skakar lika mycket kommer IS-gruppen att hinna röra sig dubbelt så mycket på 1/500 som vid 1/1000.
Däremot, den generation av IS som finns på EF 100-400 känner inte av om man använder stativ. Det kan ge upphov till suddiga bilder eftersom IS-gruppen då hela tiden vandrar fram och tillbaka. Använder man stativ skall man inaktivera IS helt. Den senaste generationen känner däremot av det och inaktiverar automatiskt om jag förstått det rätt.

Så har jag fått lära mig, men det kan ju vara helt fel. Och i så fall vill jag lära mig mer.

/Arne

Senast ändrad:
bilden??

Jag förstår inte den här tråden. Många inlägg med välmenande råd, men ännu har väl igen kunnat se bilden..??? Hur ska vi kunna säga vad som är fel när vi inte ser något?

Det finns ca 100 olika möjliga "helt naturliga" orsaker till dålig skärpa i en bild. I "typ" 99 fall är det handhavandefel....

Var är bilden? (med data)??

/tibor

P.S.(mitt 100-400 fokuserar perfekt - när jag inte klantar mig..)

Arne S skrev:

Man måste bara låta den stabilisera sig innan man knäpper (tar 1/2-1 sek) men det gör den ju under tiden man fokuserar och komponerar.
------------------

Just det; och vad händer då med fokus på Simon's flyg, som kommer mot han med i 350 kmh.?
-----------------------------

En snabbare slutartid gör ju att risken för skakningsoskärpa minskar vilket gör att effekten/behovet av IS minskar med kortare tider, men resultatet på bilden bör ju inte bli suddigare.
----------------------------------

Jo; IS "söker" stabilisering, men hinner inte. Linspacketet kan då vara längre ute av läge enn nödvändig. Kör man t.ex. AF-Servo går det aldeles galet.
--------------------------

Däremot, den generation av IS som finns på EF 100-400 känner inte av om man använder stativ. Det kan ge upphov till suddiga bilder eftersom IS-gruppen då hela tiden vandrar fram och tillbaka. Använder man stativ skall man inaktivera IS helt. Den senaste generationen känner däremot av det och inaktiverar automatiskt om jag förstått det rätt.

Här är vi oxå lite oense. Ja, rätt om stativet är absolut stabilt. Men om det t.ex är lite vind som skapar svajning i gluggen ( inte ovanlig det med 300mm och motljusskydd) så vil IS göra samma jobbet som om när du svajar lite. IS vet ju inte vem som holder kamran; Manfrotto eller Ola :)

Jo, IS kann vara till nytta i vissa situasioner, men bara innom de begränsningar som är givet. Så sejer jo oxå Canon's manual.
mvh Erik J

Re: bilden??

Tibor skrev:
Jag förstår inte den här tråden. Många inlägg med välmenande råd, men ännu har väl igen kunnat se bilden..??? Hur ska vi kunna säga vad som är fel när vi inte ser något?

Det finns ca 100 olika möjliga "helt naturliga" orsaker till dålig skärpa i en bild. I "typ" 99 fall är det handhavandefel....

/tibor

Inte bara en bild, alla bilder jag fotar.

Re: bilden??

Tibor skrev:

/tibor

Nej, du har helt rätt. Det har bara blivit en diskussion i väntan på att man kan se bilden.

fujicanon skrev:
Arne S skrev:

Man måste bara låta den stabilisera sig innan man knäpper (tar 1/2-1 sek) men det gör den ju under tiden man fokuserar och komponerar.
------------------

Just det; och vad händer då med fokus på Simon's flyg, som kommer mot han med i 350 kmh.?

En snabbare slutartid gör ju att risken för skakningsoskärpa minskar vilket gör att effekten/behovet av IS minskar med kortare tider, men resultatet på bilden bör ju inte bli suddigare.
----------------------------------

Jo; IS "söker" stabilisering, men hinner inte. Linspacketet kan då vara längre ute av läge enn nödvändig. Kör man t.ex. AF-Servo går det aldeles galet.
--------------------------

Här är vi oxå lite oense. Ja, rätt om stativet är absolut stabilt. Men om det t.ex är lite vind som skapar svajning i gluggen ( inte ovanlig det med 300mm och motljusskydd) så vil IS göra samma jobbet som om när du svajar lite. IS vet ju inte vem som holder kamran; Manfrotto eller Ola :)

Jo, IS kann vara till nytta i vissa situasioner, men bara innom de begränsningar som är givet. Så sejer jo oxå Canon's manual.
mvh Erik J

Står aldrig så att planen flyger rakt mot mig sen är det på avstånd vilket gör att jag har god tid på mig att både fokusera och ta korten. Fotade en kompis i dag med gluggen och fokusen låste men bilden blev suddig??

Re: Re: bilden??

Flightspotter89 skrev:
Inte bara en bild, alla bilder jag fotar.

ja men visa någon av dem.... vi kan ju inte sitta här och spekulera...

Jag sätter 100 kronor på att det inte är något fel på dit objektiv. Jag SPEKULERAR att du antingen panorerar med IS på, eller så hänger inte din AF med det rörliga motivet (flygplan).

men som sagt: så länge du inte visar någon bild (med data) så får du bara spekulationer som svar

ANNONS
Götaplatsens Foto