Flightspotter89
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Kort fråga
Använder AI Servo och fotar oftast manuelt eller AV. När jag fotar flyg fotar så står jag aldrig så att planen flyger mot mig så har god tid att fokuser, låsa och fota. Många här tror att farten på planet är problem men andra som fotar med samma glugg får helt klara bilder även på förbipaserande flygplan. Prövade som sagt en 75-300 för cirka 1.800 sek, en plastig liten sak och fick bättre bilder än med mitt 100-400.
Fotade som sagt en kompis i dag som stod dtill och fick även då suddiga bilder även fast fokusen låste.
fujicanon skrev:
Simon. Jag sa inte att du var dum; Jag sa att jag inte var dummare enn dej. (Håppas inte det i.a.f.)
Men jag saknar mengder av info. för att hitta orsak här.
1. Vilken AF metod har du använd?
2. Kör du manuelt, eller nån form för automatikk (AV,TV,P)?
3. Är du uppmärksam at flyget kommer mot dej med stor
hastighet?
4. Kan du visa hvor AF har hittat.
5. Du sejer oxå att du får skarpa bilder imellanåt. I vilka
situasioner?
6. Vet du vilken DOF du har på 230mm vid denna avstånd?
Jag misstänker handhavandefäl här. Detta är en mycket svår upptakssituasion.
Testa nu ditt objektiv i en kontrollerad situasion. Kanskje kann du utesluta fokusfel i objektivet, och senn analysera vad som kann ha orsakat "suddigheten".
mvh Erik J
Använder AI Servo och fotar oftast manuelt eller AV. När jag fotar flyg fotar så står jag aldrig så att planen flyger mot mig så har god tid att fokuser, låsa och fota. Många här tror att farten på planet är problem men andra som fotar med samma glugg får helt klara bilder även på förbipaserande flygplan. Prövade som sagt en 75-300 för cirka 1.800 sek, en plastig liten sak och fick bättre bilder än med mitt 100-400.
Fotade som sagt en kompis i dag som stod dtill och fick även då suddiga bilder även fast fokusen låste.