Annons

Canon 300/4,0 L IS USM + 1,4 ext eller 400/5,6 L USM för fågelfoto?

EF 400 5,6L piskar den andra kombon på fingrarna, rejält. Man kommer mkt mkt långt med 400mm. Stativ behövs ofta på IS-kombon ändå..

Som fågelobjektiv är 400at inte bara "billigt" utan också ett objektiv som ger dig bildkvalitet i stora lass för varje krona!

Det enda som talar Föör 300kombon är att det är ett mer allround objektiv om du vill sträcka ditt fotande utöver fåglar/wildlife.

Lycka till
//N
Kommer man att behöva stativ till 300+1.4TC ?
Hade hoppats på att undvika stativ...
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Den här diskussionen om hur lång brännvidd man behöver för fågelfoto dyker upp lite titt som tätt på forumet. Jag tror det är viktigt att definiera vad som avses med fågelfoto.

Till att börja med kanske är värt att nämna att man kan räkna bort RIKTIGT oskygga och relativt stora fåglar som till exempel änder och gäss i parken, de här pelikanerna etc. Då kan man använda en vanlig 70-200 mm eller en normalzoon eller vad man vill nästan.

Sedan finns det tillfällen då man sitter i gömslen och kan fylla ut hela bilden med medelstora fåglar utan att gå upp mer än 200-300 mm om man har tur.

Men, om syftet är vad jag tror är vanligast när frågan ställs, att vandra runt i naturen och ta fina (när)bilder av vilda fåglar så behövs varenda liten mm man kan få. Dessutom räcker det oftast inte, man måste dessutom veta hur man ska bete sig för att komma så nära dem som möjligt och dessutom välja gynnsamma förhållanden så man kan beskära lite för att få önskat utsnitt.
 
Den här diskussionen om hur lång brännvidd man behöver för fågelfoto dyker upp lite titt som tätt på forumet. Jag tror det är viktigt att definiera vad som avses med fågelfoto.

Till att börja med kanske är värt att nämna att man kan räkna bort RIKTIGT oskygga och relativt stora fåglar som till exempel änder och gäss i parken, de här pelikanerna etc. Då kan man använda en vanlig 70-200 mm eller en normalzoon eller vad man vill nästan.

Sedan finns det tillfällen då man sitter i gömslen och kan fylla ut hela bilden med medelstora fåglar utan att gå upp mer än 200-300 mm om man har tur.

Men, om syftet är vad jag tror är vanligast när frågan ställs, att vandra runt i naturen och ta fina (när)bilder av vilda fåglar så behövs varenda liten mm man kan få. Dessutom räcker det oftast inte, man måste dessutom veta hur man ska bete sig för att komma så nära dem som möjligt och dessutom välja gynnsamma förhållanden så man kan beskära lite för att få önskat utsnitt.
Mina tankar kring fågelfotandet är just "gå omkring" i skogen och relativt enkelt kunna svinga upp kameran för att kunna ta en bild för dokumentationens skull. Det kan ibland vara bra att ha en bild som hjälp vid identifierng.
Med det så behöver
* kameran inte väga allt för mycket och
* inte ha en objektiv som är allt för långt.
* vore skönt att slippa stativ eftersom man redan bär på ett till tubkikaren.

Det är alltså inga fotografier som sedan ska säljas till någon tidning jag siktar på att kunna ta.

Jag har använt en 200 + 1.4TC en gång och tyckte det fungerade hyfsat i buskage och på ängar. När man sedan börjar försöka sig på rovfåglar som kommer glidande eller hackspettar som sitter högst upp i en tall - då blev det svårare.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Alltså, om du inte är nära nog med 400mm så är du sällan nära nog med 600mm heller.. grundat på lååång erfarenhet. Dessutom så har man högre träffprocent med 400 kontra 600 mm.
Närhet är och förblir avgörande, utifrån alla kvalitetsaspekter betraktat.
 

Tomy

Medlem
Kolla in mina bilder tagna med 100-400... Jäkligt nöjd med objektivet... Dock ska man ha klart för sig att det är skillnad på skärpa mellan objektiven därute. Så var kräsen om du köper ett..
Ruskigt flexibelt objektiv.
/T
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Mina tankar kring fågelfotandet är just "gå omkring" i skogen och relativt enkelt kunna svinga upp kameran för att kunna ta en bild för dokumentationens skull. Det kan ibland vara bra att ha en bild som hjälp vid identifierng.
Med det så behöver
* kameran inte väga allt för mycket och
* inte ha en objektiv som är allt för långt.
* vore skönt att slippa stativ eftersom man redan bär på ett till tubkikaren.

Det är alltså inga fotografier som sedan ska säljas till någon tidning jag siktar på att kunna ta.

Jag har använt en 200 + 1.4TC en gång och tyckte det fungerade hyfsat i buskage och på ängar. När man sedan börjar försöka sig på rovfåglar som kommer glidande eller hackspettar som sitter högst upp i en tall - då blev det svårare.
Aha, ditt första inlägg gav intrycket att kvaliteten var viktigt (eftersom du nämnde lite oro för kontrast/skärpa/färgåtergivning).

För dokumentations skull duger säkert båda alternativen precis lika bra (och säkert även 100-400mm som ju även kan användas till mycket annat).
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Kolla in mina bilder tagna med 100-400... Jäkligt nöjd med objektivet... Dock ska man ha klart för sig att det är skillnad på skärpa mellan objektiven därute. Så var kräsen om du köper ett..
Ruskigt flexibelt objektiv.
/T
Med tanke på flexibiliteten så presterar det fint. Men ändå milsvidd ifrån det 400a vi talar om. Jag har fotat med de flesta vita telen och kan garantera att Canon har ett trumfkort där. Tyvärr för närgränsen bara!!!!!
 

lechfotosidan

Aktiv medlem
Hej
Ska till att köpa ett bra objektiv för fågelfoto och ståt nu i valet mellan
- 300/4,0 L IS USM + 1.4 extender
- 400/5,6 L USM
Det blir ungefär samma peng så vad är era erfarenheter av dessa alternativ? Kanske någon har haft möjligheten att testa båda alternativen?

300+ext blir 5,6 dvs samma somm 400
400 ingen IS - men jag har läst att 300ans IS är slö och tillsammans med ext...
Närgränsen är bättre på 300
Jag tittar på fasta objektiv eftersom jag ändå kommer att zooma max på ett zoomobjektiv och vikten är väl något lägre på fasta.

Men hur är det med skärpan/kontrasterna/färgerna i bilderna?
Kommer jag sakna IS med 400an?
Jag vill helst fota handhållet.

Alla synpunkter av intresse!
Jag skulle satsa på kombon 300+TC 1.4 som ger större flexibilitet än 400 :an . Bildkvaliteten med ett bra kamarahus räcker till att printa meterstora bilder. ( hur ofta gör vi det. )

Kan du avvara IS ( som du ändå får göra på 400:an ) så sök ett 300:a utan IS begagnat. För en spottstyver får du då ett objektiv som slår 400:an rejält .

Mitt tips.
Alla kombos/objektiv är bra ,men om plånboken ska vara med så...

MVH

Lennart
 
Jag skulle satsa på kombon 300+TC 1.4 som ger större flexibilitet än 400 :an . Bildkvaliteten med ett bra kamarahus räcker till att printa meterstora bilder. ( hur ofta gör vi det. )

Kan du avvara IS ( som du ändå får göra på 400:an ) så sök ett 300:a utan IS begagnat. För en spottstyver får du då ett objektiv som slår 400:an rejält .

Mitt tips.
Alla kombos/objektiv är bra ,men om plånboken ska vara med så...

MVH

Lennart
Nu blir jag intresserad!
Är din erfarenhet att 300 utan IS ger bättre bilder än 400??
 

lechfotosidan

Aktiv medlem
Nu blir jag intresserad!
Är din erfarenhet att 300 utan IS ger bättre bilder än 400??
Mitt svar är JA tveklöst för 300:an !!
I kombon med TC 1.4 är dom ekvivalenta anser jag.

Nu kommer säkert inlägg om att att 300:an är "gammal" men för en spottstyver får du en stridsvagn USM .

Det är ett tips, men som sagt alla kombos/objektiv är bra när vi talar om dessa här.

MVH
Lennart
 

PierreS

Aktiv medlem
Tycker det låter lite som en myt - tittade just på Photozone ( http://www.photozone.de/canon-eos ) . Jag tycker att de tre nämnda objektiven ligger mycket nära varandra skärpemässigt.

Vet dock inte om det är skillnad på autofokusen....

De som testat alla tre har ju givetvis fått en känsla av vad som funkar bäst. Själv behåller jag mitt 300a eftersom jag fotar fjärilar oftare än fåglar.

Tycker också att skärpan ligger fint både med och utan extender när jag kollar på pixlarna som den pixelkikare jag är. Då kör jag ändå Sigmas extender. Däremot kanske autofokusen inte är lika snabb med extendern på och söker lite mer - samma fenomen med mellanringar.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Kolla in mina bilder tagna med 100-400... Jäkligt nöjd med objektivet... Dock ska man ha klart för sig att det är skillnad på skärpa mellan objektiven därute. Så var kräsen om du köper ett..
Ruskigt flexibelt objektiv.
/T
Jag köpte ett begagnat.. Var nöjd ett tag, presterade som jag förväntat mig. Sen lade mitt hus av, så jag skickade in det på garanti och skickade med alla gluggar för kalibrering om det ändå skulle iväg. När de kom tillbaka så sitter faktiskt den där lilla extra skärpan på 100-400 också, som jag trodde man fick prisa med för flexibiliteten.

Allt är ju relativt, fast 400 korrekt kalibrerat har säkert bättre skärpa än 100-400.. Men om det är ljusår i skillnad? Inte enligt mig, den finns där men den är knappast extrem. Allt beror såklart på vad man har för krav.
 

lechfotosidan

Aktiv medlem
Tycker det låter lite som en myt - tittade just på Photozone ( http://www.photozone.de/canon-eos ) . Jag tycker att de tre nämnda objektiven ligger mycket nära varandra skärpemässigt.

Vet dock inte om det är skillnad på autofokusen....

De som testat alla tre har ju givetvis fått en känsla av vad som funkar bäst. Själv behåller jag mitt 300a eftersom jag fotar fjärilar oftare än fåglar.

Tycker också att skärpan ligger fint både med och utan extender när jag kollar på pixlarna som den pixelkikare jag är. Då kör jag ändå Sigmas extender. Däremot kanske autofokusen inte är lika snabb med extendern på och söker lite mer - samma fenomen med mellanringar.
Hej
Låter klokt och förståndigt.

MVH
Lennart
 

Lawson

Aktiv medlem
Kolla in mina bilder tagna med 100-400... Jäkligt nöjd med objektivet... Dock ska man ha klart för sig att det är skillnad på skärpa mellan objektiven därute. Så var kräsen om du köper ett..
Ruskigt flexibelt objektiv.
/T
Riktigt fina bilder!! Det skulle vara intressant att veta hur ofta du använder något annat 400mm.

Micke.
 

Tomy

Medlem
Att skärpan är "milsvidd" mellan 100-400 och 400 5,6 är bara skitsnack... VIsserligen slår den fasta zoomen men skillnaden är inte så stor. Det som stör mest med den fasta är närgränsen och att den inte har IS därför valde jag bort den..

Med tanke på flexibiliteten så presterar det fint. Men ändå milsvidd ifrån det 400a vi talar om. Jag har fotat med de flesta vita telen och kan garantera att Canon har ett trumfkort där. Tyvärr för närgränsen bara!!!!!
 

Tomy

Medlem
Riktigt fina bilder!! Det skulle vara intressant att veta hur ofta du använder något annat 400mm.

Micke.
Jo jag använder de andra brännvidderna minst lika mycket... Som sagt du har större användningsområde med 100-400 än den fasta... Dock är den fasta snabbare än zoomen.. Kör en del konsertfoton med 100-400 och då har man jättemycket nytta av zoomen.
/T
 

Lawson

Aktiv medlem
Jo jag använder de andra brännvidderna minst lika mycket... Som sagt du har större användningsområde med 100-400 än den fasta... Dock är den fasta snabbare än zoomen.. Kör en del konsertfoton med 100-400 och då har man jättemycket nytta av zoomen.
/T
Menar du att du använder 100-300 lika ofta som 400mm vid fågelfoto?

Micke,
 
ANNONS