Annons

AF-S 17-35mm f/2,8 + Nikon cirkulärt polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Tråkigt nog tycker jag att hela bilden är oskarp. Skulle vara intressant att se den utan polfilter.

per

Ja du, detta fenomen har jag också undrat över. Polfilter verkar kunna bete sig lite hur som helst, och gärna helt olika beroende på vilket objektiv man monterar dem på.
Jag har ett snorbilligt polfilter från Kaffebrus som ger bra skärpa ända ut i hörnen på mitt 28/2,8, men om jag sätter det på mitt 50/1,8 eller 105/2,5 så får jag ungefär samma skärpa över hela bilden som ditt exempel visar i hörnen. Ditt exempel är därmed inte så illa, kan man tycka;-)

En vild gissning är att det handlar om frontlinsens utformning i kombination med antireflexbehandling och kanske glasets egenskaper. Någon som är mer insatt i optik på det rent fysikaliska planet kanske kan svara på det, men det borde inte vara omöjligt att ljus polariserat i en viss riktning trollar fram massa optiska fel hos objektivet som annars är obetydliga.

Hela bilden är ju inte oskarp däremot. Du har ganska kort skärpedjup, så lite beror det på detta. Där det väl är skärpa, ser det helt okej ut (tillägg: alldeles utmärkt, vid närmare påseende).

Tillägg: Det kan mycket väl vara så att objektivets välvda bildplan på kort avstånd är det som orsakar hörnoskärpan. Du bör nog göra en regelrätt jämförelse med och utan polfilter innan du drar några förhastade slutsatser. Jag antar att bilden är tagen med FX, och då kan du inte vänta dig särskilt skarpa hörn vid f/4 skulle jag tro.

Tråkigt nog tycker jag att hela bilden är oskarp. Skulle vara intressant att se den utan polfilter.

per

Ditt svar har inget med min fråga att göra och var fullständigt ointressant. Delar av bilden är i skärpa, andra inte beroende på kort skärpedjup. Jag undrar varför hörnen är oskarpa.

återkommer med jämförelse

Martin, jag har tyvärr inte testat med och utan mitt nya pol.filter från Nikon vid samma förutsättningar (ber att få återkomma.)

Jag är ganska säker på att jag skulle sett problemet tidigare om det funnits utan Nikon´s pol.filter. Tidigare har jag använt ett relativt billigt filter (Promaster). Jag bytte för att Nikon´s filter är smalare och inte vigneterar vid 17mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto