Annons

AF slutar fungera på en D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyKarlsson

Avslutat medlemskap
Rätt som det är slutar autofokusen fungera. Jag fotar, hänger den på axeln och tar upp den igen, utan att ha stängt av den, och den fokuserar inte. Inte förrän jag stängt av och startat den igen. Jag har provat olika objektiv för att utesluta det. När det felade första gången så hade kameran inte varit utsatt för regn eller fukt av något slag.
Några funderingar?

/Andreas

Kolla så det inte är några problem med kontakterna. Putsa upp och se om det hjälper.
Har Du provat med fler objektiv?

Jag har bara provat de två jag jag har.
Får nog prova att rengöra kontakterna. Vad bör jag rengöra med?

Är det två gluggar som strular så verkar ju felet ligga i kameran.
Börja först med bara rena tops. Räcker inte det så gå på med tops doppade i isopropanol.

Topset blev faktiskt lite grått efter rengöring. Har haft kameran sedan augusti och har aldrig haft den inne för rengöring av något slag. Kanske behövs.
Tack för hjälpen!

Andreas

Jag undrar om det inte är så att kontakterna är infettade eller skyddade av någon lack eller liknande när grejerna kommer från fabrik, jag har haft kontaktproblem med flera nya grejer, bl.a. D300s, som har gått över efter att jag har gjort rent kontakterna och aldrig kommit tillbaka sedan oavsett hur jag har behandlat kameran.

Jag känner inte till klokopplingsgluggar så antar att de är äldre..? Så, nej. Det är nyare objektiv.

Om inte rengöring fungerar kolla att klokopplingen sitter fast rätt. Det finns två saker som sticker ut i bajonettfattningen - den ena är låset för objektivet och den andra är klokopplingen som normalt går att vicka på. Då man byter objektiv för att minska risken att skada denna skall man först släppa på lås/lås upp knappen för objektivet då det är vridet i rätt läge. Trots att AF-S objektiv inte använder denna äldre mekaniska koppling så kan skada på denna göra så att kameran "tror" att det inte går att fokusera.

ANNONS
Götaplatsens Foto