Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

agfa-framkallning med t-max

Produkter
(logga in för att koppla)

nv02migu

Aktiv medlem
Har någon testat med att framkalla agfapan 100 eller 400 med t-max? Hur blir resultatet. Blir negativen sämre, jämfört med rodinal?

Mvh

Min Guan

nv02migu skrev:
Blir negativen sämre, jämfört med rodinal?
Skillnader mellan framkallare finns, därom råder ingen tvekan. Däremot är de ofta mindre än man kan tro om man läser för mycket på Internet :) Använd den soppa du har god tillgång till och som ger bra ekonomi, och byt om det är så att du vill utforska skillnaderna.

Däremot finns det en poäng i att inte hatta mellan olika framkallare. Då måste du ju ta fram tider för massa kombinationer. Och rätt framkallningstid påverkar resultatet enormt mycket mer än valet av framkallare.

Så gott som alla framkallare funkar fint till så gott som alla filmer. Undantaget naturligtvis mikrofilm och andra specialfilmer.

Jag gillar inte kombinationen APX100 och T-Max framkallare. Blir alldeles för grått för min smak, mycket bättre tonomfång med Rodinal.

ANNONS
Götaplatsens Foto