Annons

EOS 620

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag köpte en Eos 620. Jag tycker att det verkar vara en riktigt vettig kamera, det har de viktigaste funktionerna. Jag tänkte börja fota mera svartvitt. Jag köpte en T-max 400 film. Så nu tar jag lite bilder nu och då för att testa kameran, jag gillar den verkligen. Det väcker endå endel nostalgiska känslor att fota analogt. Man har ju varit bortskämd med att kunna se bilderna direkt. Du blir det lite mera som en julklapp man längtar efter tills rullen är framkallad.
 

PMD

Aktiv medlem
Trevlig kamera med snygg design. Jag använde en EOS RT flitigt för cirka 30 år sen. Likadan på utsidan som EOS 620 (i stort sett) men annorlunda inuti.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Trevlig kamera med snygg design. Jag använde en EOS RT flitigt för cirka 30 år sen. Likadan på utsidan som EOS 620 (i stort sett) men annorlunda inuti.
Ja faktiskt! Jag hade en eos 630 för 10 år sedan, jag tyckte inte om dens utseende. Men jag känner att jag gillar min 620.
Dom presterar riktigt bra de där 35år gamla kamerorna.
 

denstorre

Aktiv medlem
Skiljer det något i utseendet mellan 620 och 630? Jag har en 630:a som jag gillar. Fantastisk kamera för sin ålder.
 

PMD

Aktiv medlem
EOS 620 har lite snabbare slutare med 1/4000 som kortaste tid och ett steg kortare blixtsynktid jämfört med EOS 600.
 

REPPER

Aktiv medlem
Jag köpte en Eos 620. Jag tycker att det verkar vara en riktigt vettig kamera, det har de viktigaste funktionerna. Jag tänkte börja fota mera svartvitt. Jag köpte en T-max 400 film. Så nu tar jag lite bilder nu och då för att testa kameran, jag gillar den verkligen. Det väcker endå endel nostalgiska känslor att fota analogt. Man har ju varit bortskämd med att kunna se bilderna direkt. Du blir det lite mera som en julklapp man längtar efter tills rullen är framkallad.
Jag köpte en T-max 400 film 120 typ nyligen. Vilken företag skickar du till för framkallning? När filmen är framkallad så skannar jag in negativet själv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag insåg att en 135 filmrulle plus framkallning svartvitt kostar ca 350kr totalt. Är det värt det jämfört med att fota digitalt?
Det är en fråga man måste ställa sig.
En filmkamera är bra mycket billigare än en digitalkamera och man bör väl dessutom räkna med kostnad för dator, lagring och backup vid en sådan jämförelse.
 

Sabud

Aktiv medlem
EOS 620 är en bra kamera även om många inte gillar designen Jag har en EOS 600 och förundras över kvaliten på de plaster man använt. På min EOS 5 har mjukgörarna så sakta börjat leva sina egna liv och handtaget har blivit äckligt kladdigt ( rubbing-alkohol samt AP 303 löser detta tillfälligt) .

/Stephan
 

apersson850

Aktiv medlem
Även de som fotograferar kemiskt tycks ofta scanna filmen när de väl framkallat den, så kostnaden för dator, lagring och backup tycks vara densamma. Scanner tillkommer.
Icke alltför nya digitala kameror är inte hutlöst dyra, trots att de kanske var det från början. En tio år gammal 1DX är ingen dålig kamera, men även de som inte slitits så hårt kostar runt 10000 kronor.
 

PMD

Aktiv medlem
Jovars, men det finns ju folk som enbart enbart gör förstoringar på fotopapper. De behöver ingen dator. (Det mesta man behöver göra på Internet numera går att göra med en telefon).

En bra filmkamera med hyfsad AF kan man få tag på för mellan 500 och 2000 kronor.

Men de flesta som fotograferar med film gör nog som du beskriver. Själv fotograferar jag digitalt eftersom det är roligare och bekvämare. Lite filmfotografering blir det också, men det är mest av nostalgiska skäl eller för att jag blev nyfiken på någon gammal kamera.
 
ANNONS