Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Agfa Isochrom ortokromatisk film - hur man testar sig fram till rätt framkallningstid

Produkter
(logga in för att koppla)

JonHaa

Medlem
Hej, jag såg nyligen ett tips i något utländskt forum hur man generellt hittar rätt framkallningstid för gamla utdöda filmer: klipp av en bit på filmremsan, utsätt för ljus, lägg den i framkallningsvätskan och mät tiden tills remsan börjar mörkna - multiplicera den tiden med 20 så har du din framkallningstid. Det var länge sedan jag framkallade film men ska göra ett försök nu. Köpte nyligen en Kodak Brownie som hade en halvt exponerad 116-rulle i sig och jag hoppas nu på att kunna framkalla den själv. I en annan Kodak Vest Pocket låg en 127-rulle som jag provade att framkalla lite chansartat (Ilfosol 1+9 under 5 minuter) men dels var filmen så hårt "minnesformad" efter många upprullade år att den högst ovilligt ville in i spiralen, och sen när jag väl fick in den så slant den ur spiralens spår igen medan jag framkallade den - och dels var hela filmen troligen ljusskadad - allt bara mörkt när jag var färdig med den... Den här filmen är en ortokromatisk Agfa Isochrom - som verkar ha slutat tillverkas på 1940-talet? Vill inte göra samma misstag så jag undrar om någon mer erfaren har synpunkter på den föreslagna testmetoden - "lägga en bit filmremsa i framkallaren och gångra mörkningstiden med 20 så får man rätt framkallningstid"?...

Tipset beskrivs här: www.photo.net/forums/topic/224708-any-developing-suggestions-for-these-old-agfa-films/

Bilagor

• 20221228_201217.jpg
    20221228_201217.jpg
    1.1 MB · Visningar: 7
Hej, jag såg nyligen ett tips i något utländskt forum hur man generellt hittar rätt framkallningstid för gamla utdöda filmer: klipp av en bit på filmremsan, utsätt för ljus, lägg den i framkallningsvätskan och mät tiden tills remsan börjar mörkna - multiplicera den tiden med 20 så har du din framkallningstid. Det var länge sedan jag framkallade film men ska göra ett försök nu. Köpte nyligen en Kodak Brownie som hade en halvt exponerad 116-rulle i sig och jag hoppas nu på att kunna framkalla den själv. I en annan Kodak Vest Pocket låg en 127-rulle som jag provade att framkalla lite chansartat (Ilfosol 1+9 under 5 minuter) men dels var filmen så hårt "minnesformad" efter många upprullade år att den högst ovilligt ville in i spiralen, och sen när jag väl fick in den så slant den ur spiralens spår igen medan jag framkallade den - och dels var hela filmen troligen ljusskadad - allt bara mörkt när jag var färdig med den... Den här filmen är en ortokromatisk Agfa Isochrom - som verkar ha slutat tillverkas på 1940-talet? Vill inte göra samma misstag så jag undrar om någon mer erfaren har synpunkter på den föreslagna testmetoden - "lägga en bit filmremsa i framkallaren och gångra mörkningstiden med 20 så får man rätt framkallningstid"?...

Tipset beskrivs här: www.photo.net/forums/topic/224708-any-developing-suggestions-for-these-old-agfa-films/
Spännande!

Jag hade skaffat en liten flaska Rodinal (kostar ca 60kr för 100ml). Blanda Rodinalen med vatten 1:100 vid ca 20 grader. Häll i tanken (med filmen i såklart), vänd tanken långsamt upp och ned 4 gånger och låt den stå i 30 minuter. När de 30 minutrarna gått så gör du två vändningar till och låter sedan tanken stå i ytterligare 30 minuter.

Häll sedan av framkallaren och stoppa, fixa, och skölj som vanligt.
Lycka till!

Spännande!

Jag hade skaffat en liten flaska Rodinal (kostar ca 60kr för 100ml). Blanda Rodinalen med vatten 1:100 vid ca 20 grader. Häll i tanken (med filmen i såklart), vänd tanken långsamt upp och ned 4 gånger och låt den stå i 30 minuter. När de 30 minutrarna gått så gör du två vändningar till och låter sedan tanken stå i ytterligare 30 minuter.

Lycka till!
Jag skulle inte rekommendera stand development för en experimentfilm.
Bara stand development i sig är i princip ett experiment.
Tanken är att framkallaren skall reagera sakta samtidigt som den sjunker till botten över filmen. Och därför skall man oxå vända dosan upp & ner inför andra vändan.

Alltså du skriver om en minst 80 år gammal film.
Troligtvis är den minst slöjad av åldern. Det i sin tur gör att man bör framkalla lite längre än normalt om jag kommer ihåg rätt.

Men vilken framkallare?
Svårt o säga.
Rent tekniskt så fanns inte moderna T-kornsfilmer på den tiden.

Rodinal, D76 är gamla hederliga framkallare som funnits länge men recepten är inte längre som originalrecepten.
D76 har en modernare variant som jag inte kommer på namnet på för tillfället men den är bättre för miljön men jobbar på samma sätt.

Jag skulle inte rekommendera stand development för en experimentfilm.
Bara stand development i sig är i princip ett experiment.
Tanken är att framkallaren skall reagera sakta samtidigt som den sjunker till botten över filmen. Och därför skall man oxå vända dosan upp & ner inför andra vändan.
Mja, det är just det många använder stand development till, när man inte vet vad det är för film, eller hur den exponerats. Tanken är att framkallaren förbrukas vid högdagrarna först, så att skuggorna kommer i kapp. Det går till och med att framkalla filmer med olika hastighet samtidigt, eller att pressa bara delar av samma rulle, och få acceptabla resultat. Och acceptabelt är väl kanske det mesta man kan hoppas på med en så gammal film.

Jag skulle nog säga att, med tanke på filmens ålder, så är allt annat ännu mer ett experiment än att låta den stå en timme i Rodinal.

Jag har hittat framkallningstid för planfilmen Agfa Isocrome IC22 i Rodinal, som kanske kan användas. 1+50 i 16-18 minuter. Lägg till några minuter med tanke på filmens ålder.

Mja, det är just det många använder stand development till, när man inte vet vad det är för film, eller hur den exponerats. Tanken är att framkallaren förbrukas vid högdagrarna först, så att skuggorna kommer i kapp. Det går till och med att framkalla filmer med olika hastighet samtidigt, eller att pressa bara delar av samma rulle, och få acceptabla resultat. Och acceptabelt är väl kanske det mesta man kan hoppas på med en så gammal film.

Jag skulle nog säga att, med tanke på filmens ålder, så är allt annat ännu mer ett experiment än att låta den stå en timme i Rodinal.
hmmmm
DET låter rätt o klokt.

Spännande!

Lycka till!
Jag tror det är bäst med vanlig framkallning. Ståndframkallning trycker ihop gråskalan och det i förening med slöjad gammal film kan göra kontrasten så låg att det inte går att höja den tillräckligt vid senare skannning eller kopiering.
Testa rodinal i spädning 1+50 vid 20° i 18 min.

Jag tror det är bäst med vanlig framkallning. Ståndframkallning trycker ihop gråskalan och det i förening med slöjad gammal film kan göra kontrasten så låg att det inte går att höja den tillräckligt vid senare skannning eller kopiering.
Testa rodinal i spädning 1+50 vid 20° i 18 min.
Eller klippa filmen i två delar och prova båda? ;)

Framkallningstiden behöver inte vara ett problem. Eftersom filmen är ortokrom kan du kolla framkallningen i röd mörkrumsbelysning..

Tack alla för input! Ska försöka få tag på Rodinalen och så gör jag ett försök med stand development - och stämmer av lite under tiden med en koll under rödljus. Tänkte ju inte ens på att det borde gå att granska filmen under framkallningen eftersom den är ortokromatisk. Spännande! 🙂

Tack alla för input! Ska försöka få tag på Rodinalen och så gör jag ett försök med stand development - och stämmer av lite under tiden med en koll under rödljus. Tänkte ju inte ens på att det borde gå att granska filmen under framkallningen eftersom den är ortokromatisk. Spännande! 🙂
Glöm inte att berätta hur det gick ;)

Det blir inte direkt ståndframkallning om du måste dra upp filmen ur badet för att granska den då och då. Med vanlig agitering slipper du dessutom risken för bromidränder.

Nja, förvisso... Nu är ju inte det huvudsaken här - vill ju bara försäkra mig så gott det går att det blir ett tjänligt negativ överhuvudtaget. Tänker att om jag lyfter spiralen efter 30 min och kollar så motsvarar det en agitation. Ska prova med en testrulle först bara.

Nja, förvisso... Nu är ju inte det huvudsaken här - vill ju bara försäkra mig så gott det går att det blir ett tjänligt negativ överhuvudtaget. Tänker att om jag lyfter spiralen efter 30 min och kollar så motsvarar det en agitation. Ska prova med en testrulle först bara.

Bilderna nedan är testbilder framkallade under 60 minuter med en agitation (4 vändningar) efter 30 minuter. Filmen är visserligen bara 2 år gammal, och jag använde Kodak T-Max @ 1:25 i stället för Rodinal.

Framkallade en till i går som ska skannas i kväll.

3D05E91C-C9E4-4361-AB54-46BF2179084D.jpeg7124FA84-6B38-4AC4-9CAF-A499787A6B9E.jpeg

Spännande! Jag har beställt lite sv/v film som jag ska köra först och sen framkallar jag den gamla Browniefilmen när jag blivit varm i kläderna. Har den väntat 80 år på framkallning kan den vänta en stund till... Men förmodligen är den ljusskadad - hur stor är chansen att lådan inte öppnats sedan bilderna togs?.. Kanske går att få ut något av första bilderna som kan legat skyddade bakom pappret. Men stående framkallning var något helt nytt för mig - tack för tipset! Jag återkommer med resultat så klart! :)

Nu är den framkallad - och ingenting att se... Sorry. Filmen hade exponerat tre-fyra bilder har jag för mig - den delen är bara mörker på filmen. Resten som inte var exponerad är bara halvtransparent ljusgrått, med fläckar av föroreningar eller någon typ av svamp (?). Största tankeställaren var dock hur jag kunde vara trög nog att inte passa på att exponera den kvarvarande filmen själv... Suck. Men tack för tipsen om stående framkallning - har testat det på annan film och det funkade väldigt fint! Försökte mig på att bifoga inscannad del av filmen med alla fläckar - men systemet ville inte ta emot den ("inte en bild som förväntat" :) så jag fick lägga till bild på själva Brownien där rullen låg... Det var det experimentet!
Visa bilaga 168452

Bilagor

• CM_Photogrid_1675533752751.jpg
    1.9 MB · Visningar: 11
ANNONS
Götaplatsens Foto