JonHaa
Medlem
Hej, jag såg nyligen ett tips i något utländskt forum hur man generellt hittar rätt framkallningstid för gamla utdöda filmer: klipp av en bit på filmremsan, utsätt för ljus, lägg den i framkallningsvätskan och mät tiden tills remsan börjar mörkna - multiplicera den tiden med 20 så har du din framkallningstid. Det var länge sedan jag framkallade film men ska göra ett försök nu. Köpte nyligen en Kodak Brownie som hade en halvt exponerad 116-rulle i sig och jag hoppas nu på att kunna framkalla den själv. I en annan Kodak Vest Pocket låg en 127-rulle som jag provade att framkalla lite chansartat (Ilfosol 1+9 under 5 minuter) men dels var filmen så hårt "minnesformad" efter många upprullade år att den högst ovilligt ville in i spiralen, och sen när jag väl fick in den så slant den ur spiralens spår igen medan jag framkallade den - och dels var hela filmen troligen ljusskadad - allt bara mörkt när jag var färdig med den... Den här filmen är en ortokromatisk Agfa Isochrom - som verkar ha slutat tillverkas på 1940-talet? Vill inte göra samma misstag så jag undrar om någon mer erfaren har synpunkter på den föreslagna testmetoden - "lägga en bit filmremsa i framkallaren och gångra mörkningstiden med 20 så får man rätt framkallningstid"?...
Tipset beskrivs här: www.photo.net/forums/topic/224708-any-developing-suggestions-for-these-old-agfa-films/
Tipset beskrivs här: www.photo.net/forums/topic/224708-any-developing-suggestions-for-these-old-agfa-films/