Annons

Att framkalla 120-film

Produkter
(logga in för att koppla)
Stopbadets funktion är till att spara på fixen så du kan använda fixen flera gånger. Ättika är klart mycket billigt och finns överallt att köpa. Själv har jag kvar min isättika som jag köpte in 1985.

Det som är lite tråkigt med att framkalla 120 film är att man inte lika lätt får en liten filmsnutt över för att kunna göra klarningstestet och utifrån det få ut lämpligt fixeringstid och fixets kondition. Själv så har jag oftast tagit liten filmsnutt från 135 film av samma typ.

Ni som kör förbad hur låg tid lägger ni på framkallningen?
 
Brummelisa skrev:
Och för att förklara vad Wibom menar så läs den här sidan

http://www.skylighters.org/photos/robertcapa.html

PS för er som inte orkar leta så kan ni söka efter
A darkroom technician DS

/ Marcus
Där står det att filmerna blev förstörda pga för hög torktemperatur. Jag har hört en annan version som förklarade att filmerna blev förstörda pga för hög sköljtemperatur så att emulsionen rann av filmen.
Vad är sant?
 
fredrikru skrev:
Stopbadets funktion är till att spara på fixen så du kan använda fixen flera gånger. Ättika är klart mycket billigt och finns överallt att köpa. Själv har jag kvar min isättika som jag köpte in 1985.
Det sänker också pH värdet och avbryter framkallningen omedelbart. Ifall man har ett avbrytningsbad som består av enbart vatten så kommer framkallningen att fortsätta en liten stund, ibland ända tills man fått ner filmen i fixet. Detta spelar inte så stor roll om man har långa framkallningstider; ytterligare 30 sekunder eller en minut är inte så farligt om man har tider på 20 minuter. Däremot är det en hel del om man till exempel kör TriX i vissa spädningar av HC110, där Massive Dev. Chart föreslår 3,75 minuters framkallningstid. En extra minut där spelar roll.

Jag håller avbrytningsbadet ganska kort. Rumstemperetat vatten med en skvätt ättika; i med det i dosan, agitera ett par gånger, ut med det och i med fix. 30 till 45 sekunder ungefär.
Ni som kör förbad hur låg tid lägger ni på framkallningen?
Jag förbadar 2 - 3 minuter. Rumstempererat vatten, agitera första halvminuten för att få loss eventuella luftbubblor, ett par vändingar av dosan i halvtid. Jag använder Massive Dev. Chart för att få utgångspunkter för framkallningstiderna, och jag tycker att de oftast passar mig bra. Jag har inte sett något behov av att förlänga tiden när jag förbadar filmen.

-- MW
 
matnyttige skrev:
Där står det att filmerna blev förstörda pga för hög torktemperatur. Jag har hört en annan version som förklarade att filmerna blev förstörda pga för hög sköljtemperatur så att emulsionen rann av filmen.
Vad är sant?
Sanningen ligger som så ofta troligen mitt emellan.
Min personliga teori börjar här:
Filmen fixerades med ett icke härdande fix. Emulsionen, som ju är baserad på gelatin förblir då mjuk och känslig för yttre påverkan. Har den dessutom sköljts i varmt vatten kan den ha svällt och blivit mättad med vatten (testa gärna med en seg råtta). Om man nu värmer en vattenmättad gelatin ytterligare så börjar den rinna, eller i alla fall flyta ut. Så det kan ha varit en kombination av för varmt sköljvatten (kring 40° räcker) och för hög värme direkt på den vattenmättade emulsionen.
Slut på personlig teori.

Moderna emulsioner är mycket mindre känsliga för det här med för höga temperaturer på vätskorna.

-- MW
 
fredrikru skrev:

Ni som kör förbad hur låg tid lägger ni på framkallningen?

Jag framkallar som vanligt, även med förbad. Första gången jag framkallade bladfilm glömde jag förbadet i all upphetsning. Den enda skillnaden jag kan se mellan de olika bladen är att de icke förbadade är mer lila.
 
Personligen.....

.....tycker jag det skall vara döds-straff för assistenter som tar sönder fotografers filmer vid framkallning ;)
 
ANNONS