Annons

Agfapan APX 100 och D76

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Ante

Aktiv medlem
Nu i vår har jag börjat framkalla S/V själv. Bara T-max 100 och TriX ännu, med D76 inköpt på Claes Ohlsson. F-bannat kul, å bra blire om ja få säga ett själv.

Frågor:

Jag har en rulle Agfapan APX 100 som legat och väntat ett tag. Den har fått bra kritik här på sidan. Funkar den lika bra att framkalla i D76, eller måste man använda Rodinal? (Dyr?)

Är D76 en föråldrad framkallare som jag borde byta ut?

Välkommen till AGFA:s underbara värld. Du kommer snart att inse att AGFA gör bra filmer och att AGFApan 100 är en av de bättre.
Du kan utan problem framkalla med D76 till agfapan 100.

Tiden är 9 minuter vid 20 grader om du kör 1+0 eller 13.5 minuter om du kör 1+1 blandning vid 20 grader.

Jag använder Agfa av 2 olika skäl:

1. priset. jag ger 28 kr för en Agfapan 100, vilket är 11 kr billigare än r-max.

2. Jag började med Agfa 100 som min första film.

3.jag tycker Agfa ger mer skärpa och bättre kontrast än t-max som jag tycker är för "slät" och tråkig.Tri-x är bra men mer kornig och för "mörk" i skuggpartierna.

Om du vill ha mer korn på dina agfarullar rekommenderar jag dig att använda Rodinal.Men D76 ger ett väldigt bra resultat med LITE korn.

Än en gång: Välkommen till Agfa:s underbara värld !!!

Niklas, gillar agfa och nakna flickor

Jag gillar Agfa APX 100, men inte i kombination med D-76 Filmen uppför sig helt annorlunda i D-76 än med Rodinal. Jag tycker att kontrasterna blir ihoptryckta på ett fult sätt. Men en del gillar APX 100 med D-76.

Rodinal är egentligen billigare än D-76 eftersom man späder ut den mycket. Den räcker länge, och är hållbar i MÅNGA år även som öppnad flaska. Rodinal kan bli mörkt rödbrun och ändå fungera fint.

Du kan ju testa med D-76 och se vad du tycker. Ska du fota mycket med APX 100, så testa gärna Rodinal också. Mycket fin framkallare. Skarp, och härlig gråskala. Lite grövre korn än med D-76, men den ökade skärpan gör att fördelarna oftast överväger.

Nu fotar jag mest med mellanformat dock.

Blandningen

Ahh..very good.

Nybörjare som sagt, det där med blandningen 1+0, vad menar du med det?

Jag använder en blandning (till TriX/Tmax) jag läst på fotosidan nån stans: 0,35 dl pulver till 5 dl vatten. Räcker till två rullar (går åt på en vecka, så det inte hinner bli gammalt.)

Agfa o nakna flickor låter bra. Jag förväntar mig att brudarna bara hoppar upp nakna ur dikena, när ryktet spridits att jag har APX100 i kameran:D. Bye bye Kodak.

Anders, laddar kameran, knyter skorna.......

ANNONS
Götaplatsens Foto