Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Agfaux
- Trådstartare Vandraren
- Start datum
Urr
Aktiv medlem
Jag har också en del gamla blixtaggregat för blixtlampor liggande, både en Agfalux och en Ikoblitz. En bortglömd teknik som användes av de flesta amatörer på 50- och 60-talet. Tillhörande blixtlampor har jag också några kartonger. det finns rätt många sorters blixtlampor. Kuriosa för den som gillar gamla kameror...
Batteriet sitter nog kvar i en del av dessa "synkronisatorer", men jag har aldrig kommit mig för att testa om de funkar. 22,5 V batterier har jag aldrig sett säljas någonstans, men jag minns hur pappa använde sin Agfalux, senast i början på 70-talet.
Engångsblixtar av typen X-kub går dock att använda ganska lätt, de kräver nämligen inget batteri.
Det finns även senare typ av blixtlampor där man monterar en hel platta med engångsblixtar, t ex på en av mina sk pocketkameror för 110-film, en Agfamatic 2008, men jag minns inte vad den typen kallas.
Batteriet sitter nog kvar i en del av dessa "synkronisatorer", men jag har aldrig kommit mig för att testa om de funkar. 22,5 V batterier har jag aldrig sett säljas någonstans, men jag minns hur pappa använde sin Agfalux, senast i början på 70-talet.
Engångsblixtar av typen X-kub går dock att använda ganska lätt, de kräver nämligen inget batteri.
Det finns även senare typ av blixtlampor där man monterar en hel platta med engångsblixtar, t ex på en av mina sk pocketkameror för 110-film, en Agfamatic 2008, men jag minns inte vad den typen kallas.
Vandraren
Aktiv medlem
Urr skrev:
Engångsblixtar av typen X-kub går dock att använda ganska lätt, de kräver nämligen inget batteri.
Om man har en lös hållare borde man alltså kunna bränna av en X-kub via sin PC-kontakt? Har du sett till lösa hållare nånstans?
Olle
Aktiv medlem
Om jag inte minns fel fungerade X-kuberna så att ett litet stift sköt upp ur kamerans blixthållare och orsakade en gnista som antände blixten.Urr skrev:
Engångsblixtar av typen X-kub går dock att använda ganska lätt, de kräver nämligen inget batteri.
Vanliga blixtkuber (utan tillägget X) därmot behövde batteri. Till dom senare fanns det hållare så att man kunde använda blixtkuber även på kameror med vanlig blixtsko och PC-kontakt.
Att tända en Agfaluxblixt utan batteri är inte möjligt. Det är strömmen från batteriet som tänder blixten, medan X-kuberna tänds mekaniskt med ett slagstift.
Olle
Olle
Aktiv medlem
Har du några blixtlampor? Den här typen använder ju engångsblixtar och lampor är kanske lika svåra att få tag på som batterier.Vandraren skrev:
Hallå!
Har en gammal Agfalux-blixt som jag hittade hos farsan. Den ska ha ett 22.5v(!)-batteri, finns det sånt längre?
Vore ballt att testa blixten...
/H
Olle
Vandraren
Aktiv medlem
Re: Re: Agfaux
Japp, ett oöppnat 10-pack
Olle skrev:
Har du några blixtlampor? Den här typen använder ju engångsblixtar och lampor är kanske lika svåra att få tag på som batterier.
Olle
Japp, ett oöppnat 10-pack
Similar threads
- Svar
- 17
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 19
- Visningar
- 4 K



