Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AI-focus på 400D, ngt att lita på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Fick idag hem min efterlängtade kamera =)

Har tidigare kört med en Minolta Dimage A2, dvs en "prosumer kamera". Hybrid mellan DSLR o kompakt.

På den finns det också en aktivt följande fokus.
Dock funkar den inge vidare. Är lite lotteri. Är det ngn som går sakta, ja då funkar den, men inte i så många andra sammanhang...

Är lite nyfiken på canons variant av detta. Är det ngt som utvecklats åt rätt håll, o den faktiskt är andvändbar vid annat än att fota ungarna i sandlådan?
Att den faktiskt går att lita på vid tex motorsport eller annat som rör sig snabbare?

Har fotat analogt med SLR i bra många år, o har kunskap o erfarenhet, o kör oftast manuellt just för att det är JAG som har kontroll, o inte kameran.

Men har denna AI-fokus/servo utvecklats så mycket att den faktiskt är andvändbar, eller ska man köra manuellt istället?
Sökt, o hittat en del inägg just om denna funktion, men inte direkt hittat ngra vettiga svar.
Ser även gärna "action bilder" tagna så man kan se resultatet.

Visst man kan prova sig fram, o det kommer jag göra för att lära mig kameran. Men erfarenheter har aldrig dödat ngn =)

/Tobbe

tycker nog du har svarat på din egen fråga, testa dig fram själv... spelar ju inte så stor roll om ajg säger att den funkar och du inte tycker det.

Tobbe.T skrev:
Är lite nyfiken på canons variant av detta. Är det ngt som utvecklats åt rätt håll, o den faktiskt är andvändbar vid annat än att fota ungarna i sandlådan?
Att den faktiskt går att lita på vid tex motorsport eller annat som rör sig snabbare?

Det finns ju två varianter, AI FOKUS och AI SERVO.

Jag använder ofta AI Servo vid just motorsport, det funkar mycket bra. Visst blir det en och annan bild ur fokus vid riktigt snabba händelser men det får man nog ta. Manuell fokusering är väl inget alternativ i sådana här snabba sammanhang.

Jag har aldrig använt AI Fokus.

Lycka till!

Mvh
Anders

Jag har en Canon 350d, kör nästan alltid med AI-servo! det funkan kanonbra till sport och fåglar!
Autofokusen kanske inte är i klass med Canons 1-serie. Men nog funkar det bra till sport och djurfoto. Jag har fotat flyguppvisning med JAS och F-16 utan problem!

/Mvh
Magnus

Det beskrivs förmodligen utförligt i manualen...

I korthet är AI fokus en kombination av One Shot och AI servo, där kameran börjar i One Shot läge men om den upptäcker att motivet rör sig övergår i AI servoläge (det vill säga följande autofokus).

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto