Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AIS? Nu snurrar det i min lilla analoga värld

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Som jag skrivit tidigare vill jag succesivt köpa Nikon-objektiv som jag senare kan sätta på ett framtida Nikon digitalhus.

Jag vill också skaffa ett "billigt" hus att sätta dom på sålänge.

Min tanka var att skaffa en F801s att sätta objektiven på. Efter att ha ringt runt har jag nu fått höra att jag då måste ha objekiv som är AIS-kopplade och har elektronisk återkoppling. Det första för att funka på F801s, det senare för att passa på ett digitalt hus.

Är det så?
Om jag inte har AIS-koppling på objektiven, funkar det inte alls på F801s då, eller är det bara viss automatik jag inte kan utnyttja?

Vad är AIS?

Här finns den bästa infosidan om detta.

Utan kopplingen kan du fortfarande mäta med 801, men bara nedbländat till tagningsbländaren.

För dyrt för en så enkel kamera, tycker jag.

Kolla den här för samma peng.

Fast det är iofs ingen "s" och saknar således spotmätning. Jag skulle vänta på en 801s.

Det fanns visst en på Cyberbörsen:
"2002-09-07 nikon 801 s b- c+ skick fungera perfekt 2000 igor 0704003163"

Nu lägger jag mig i igen.

Jag vill lägga in en brasklapp om att F801 inte fungerar fullt ut med Nikons senaste typ av gluggar (G). Detta på grund av att dessa gluggar inte har någon bländarring och kräver att kameran klarar att hantera denna inställning i stället. Visst kan man använda F801 tillsammans med G-gluggarna i lägena programautomatik och slutarstyrd automatik, men jag tycker detta inte lämnar så mycket utrymme för kreativt skapande.

Då kan man ju fråga sig om man verkligen behöver köpa denna typ av gluggar. Det finns ju inte så många av den typen än (5st).

När Nikon släppte sina första gluggar av typen G så kanske man fick en vink om att det mest kommer att handla om gluggar i dom lägsta prisklasserna. Men det har man klart visat med dom två senaste modellerna (AF-S 24-85/3.5-4.5G och den snart kommande AF-S VR Zoom 70-200/2.8G) att så är inte fallet. G-gluggarna är deras senaste variant och det verkar som om man kommer att satsa på denna typ.

Följande av Nikons hus fungerar fullt ut med gluggarna av typen G.
F5, F100, F80, F65, F60, F50, F-401, PRONEA 600i, PRONEA S, D1-serien och D100.
Detta enligt Nikon själva.

Sedan har jag inget ont att säga om F801. Det skall vara ett mycket bra hus för sin klass. Men jag fasthåller fortfarande att om du nu står med två tomma händer, och i slutänden siktar på digitalt, så tycker i alla fall jag att du som mellansteg skall satsa på ett analogt hus som fungerar fullt ut med den senaste typen av gluggar från Nikon. Det finns enligt min mening ingen anledning, särskilt i ditt fall, att sitta och harva med gamla prylar nu när Nikon har visat hur dom tänker inför framtiden.

Visst kom jag lite från ämnet här men jag kunde inte låta bli när jag såg vart det hela ledde.

Tack för ordet :)

Senast ändrad:
Old = bländaröverföring med gaffel, passar endast på äldre hus samt vissa andra, t ex FM, FE, F3, F4 men ej FM2, FE2, autofokus.

AI = bländaröverföring med klack, passar alla Nikonhus.

AIS = som AI men linjär bländarstyrning samt mekanisk brännviddsöverföring (under/över 135mm). Passar alla Nikonhus. Endast FG, FA och F4 har nytta av AIS-funktionen. För alla andra hus räcker det med AI.

AF = samma som AIS fast även elektrisk kommunikation. Passar även manuella hus.

AF-D = som AF fast även avståndsinformation. Passar även manuella hus.

G = som AF-D men utan AI bländaröverföring. Kan INTE användas med manuella hus.

De senaste Nikonhusen och några äldre kan använda AI/AIS objektiv men ljusmätningen fungerar EJ. Dessa hus är F-401, F401s, F-401x, F50, F55, F60, F65, F80, D100.

Äldre AF-hus och proffshus kan även mäta med AI/AIS-objektiv. Dessa är F-501, F-601, F-801, F-801s, F90, F90X, F70, F100, F4, F5, D1, D1H, D1X.

Nikon kommer nog inte att komma med nya digitalhus som tar manuella objektiv.

Senast ändrad:
Jag tackar för en utmärkt sammanställning :)

Jag antar då att moderna AF-objektiv - även av typ G - funkar på. F-401, F401s, F-401x, F50, F55, F60, F65, F80, D100

Rätta mig om jag har fel :)

ÄR detta snurrit för en som inte följt Nikon tidigare??? - med ironi - NÅGOT :)

Hoppas jag inte är för jobbig

Jag tror du börjar få koll på det hela :)

Enligt Nikon så skall dom du nämner (plus några till) fungera fint med dom senaste gluggarna från dom.

Och visst känns det snurrigt. Jag var i precis samma situation i våras när jag klev på Nikon-tåget. Även fast min kunskap fortfarande är begränsad på äldre prylar från Nikon så känns det nu i alla fall som om jag har hyfsad koll på dom nyare prylarna. I alla fall så mycket som jag känner att jag för tillfället behöver veta.

Ös på med frågorna bara. Jag hjälper gärna till så gott jag kan :)

Jämför Nikons situation med Pentax som också behöll den gamla bajonetten när de gick över till autofokus. Hos Pentax passar alla manuella objektiv på AF-kameror (inkl ljusmätning) och alla AF-objektiv på manuella kameror. Inga undantag!

Jag tror (har aldrig kikat på någon av dem) inte att 401-varianterna funkar med G-objektiv. Var inte F50 den första kameran där bländare valdes på kamerahuset?

Nikon är snurriga.

Dyr F50!

Såg en F50 på Kameradoktorn för 1500:- för någon vecka sedan. Fast jag skulle nog inte köpa den modellen...

Den fanns kvar idag för en halvtimme sen. Betydligt prisvärdare tyckte jag Fuji S1an för 13 kkr var.

jimh skrev:
Jag tror (har aldrig kikat på någon av dem) inte att 401-varianterna funkar med G-objektiv. Var inte F50 den första kameran där bländare valdes på kamerahuset?

Nikon är snurriga.

Jag har faktiskt också funderat lite på det här med F401. Den släpptes ju så tidigt som -87. Har lite svårt att se att man tänkte på detta då. Det finns ju iof som sagt två eftrföljare till denna som heter F401s och F401x. Men dom släpptes ju inte så mycket senare (-89 respektive -91).

Men för att återgå till vad Nikon själva säger under specifikationen av ett av dom första gluggarna av typen G.

Men jag håller med om att det verkar skumt.

Varför och åter varför är det ett problem för Nikon att få kameran att mäta med centrumvägd mätning genom ett objektiv av äldre modell?

Är det så enkelt att Nikon vill att man ska köpa nya objektiv? Jag kan förstå att de vill att man ska utnyttja deras tjusiga ljusmätningssystem och att de tycker att uppsättningen AF-objektiv är tillräcklig att välja bland, men att behöva använda en lös ljusmätare med en gammal glugg verkar alldeles befängt.

Amen.

Det går ju iofs att chipstrimma objektiven. Men att det är så enkelt att det bara handlar om att fnula dit en generell krets gör det ju ännu tydligare att det handlar om ren girighet från Nikons sida.

jimh skrev:

Nikon är snurriga.
Nej, det var faktiskt F-401. Man ställer in bländaren med en ratt på kamerahuset. Kameran har ingen koppling till bländarringen så manuella objektiv ger ej mätning. G-optiken funkar bra.

Olle B: Ett undantag finns faktiskt i ditt inlägg om att ALLA manuella Pentax-gluggar fungerar på AF-hus - inte på MZ 30:n.
Så fick jag det sagt åxå......

Pentapix skrev:
Olle B: Ett undantag finns faktiskt i ditt inlägg om att ALLA manuella Pentax-gluggar fungerar på AF-hus - inte på MZ 30:n.
Så fick jag det sagt åxå......
Just ja, hade visst glömt det. Pentax har ju också tagit på möjligheten att mäta med manuella objektiv på enklare kameror. Fy skäms Pentaz!
Det gäller förutom MZ-30 även MZ-50 och MZ-60.

Det är bara att inse. Det kommer i framtiden inte gå att köra manuella objektiv på moderna systemkameror.

objernulf skrev:
Det är bara att inse. Det kommer i framtiden inte gå att köra manuella objektiv på moderna systemkameror.
Nej, ljusmätningen har jag gett upp hoppet om.

Men för oss som fotograferar relativt statiska motiv finns ju en räddning i att alla digitalkameror värda namnet har ett histogram. Så man kan ju alltid gissa sig till exponeringen för en testbild och sen göra finjusteringar utifrån histogrammet även om man inte har ljusmätning.

ANNONS
Götaplatsens Foto