Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
AIS? Nu snurrar det i min lilla analoga värld
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Kodiak
Aktiv medlem
jimh skrev:
Amen.
Det går ju iofs att chipstrimma objektiven. Men att det är så enkelt att det bara handlar om att fnula dit en generell krets gör det ju ännu tydligare att det handlar om ren girighet från Nikons sida.
Är det någon som provat att skicka in för trimning?
80 dollar verkar ju vara ett bra pris...
Blir mycket billigare att köpa ett manuellt objektiv och sedan chippa det för 80 dollar än att köpa ett AF. För mig som har F80 har jag förstått att det måste till AF för att få det att fungera med ljusmätningen. AF på ett 300 eller längre kan jag nog klara mig utan men ljusmätning kan vara bra att ha.
/Svante
Jag är bra sugen på att prova, men jag har ju inga hus som kräver det så det enda jag skulle få ut av det är matrismätning på mitt andrahus. Och den funktionen använder jag inte så himla ofta. Det känns lite bökigt att skicka grejer till staterna.
Jag har satt ut en köpesannons på trasiga AF-Nikkor för att försöka mig på det själv. Det enda jag behöver är ju det flexibla kretskortet och kontaktblecket till bajonetten. Jo, det måste vara rätt ljusstyrka på det offrade objektivet också. Inga svar hittills. Kanske jag ringer Nikon och frågar vad grejerna kostar.
Ett av mina objektiv skall helt klart chippas i alla fall och det är mitt PC-Nikkor 35/2.8. Det vill jag definitivt kunna använda även med framtida kameror.
Jag har satt ut en köpesannons på trasiga AF-Nikkor för att försöka mig på det själv. Det enda jag behöver är ju det flexibla kretskortet och kontaktblecket till bajonetten. Jo, det måste vara rätt ljusstyrka på det offrade objektivet också. Inga svar hittills. Kanske jag ringer Nikon och frågar vad grejerna kostar.
Ett av mina objektiv skall helt klart chippas i alla fall och det är mitt PC-Nikkor 35/2.8. Det vill jag definitivt kunna använda även med framtida kameror.
julgus
Aktiv medlem
kaw skrev:
Varför och åter varför är det ett problem för Nikon att få kameran att mäta med centrumvägd mätning genom ett objektiv av äldre modell?
Är det så enkelt att Nikon vill att man ska köpa nya objektiv? Jag kan förstå att de vill att man ska utnyttja deras tjusiga ljusmätningssystem och att de tycker att uppsättningen AF-objektiv är tillräcklig att välja bland, men att behöva använda en lös ljusmätare med en gammal glugg verkar alldeles befängt.
Hej
detta fungerar utmärkt med F100, F5.
Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
objernulf
Aktiv medlem
Anledningen att ta bort ljusmätning med manuella objektiv är att den funktionen kräver en komplicerad mekanisk/elektronisk konstruktion som kostar pengar. De äldre kamerahusen har ju en rörlig ring som kopplar till bländarringen. Inuti kameran finns en elektronisk givare som mäter hur många steg man vridit bländarringen från full öppning.
Majoriteten av köparna av nya hus vill inte betala några hundralappar extra för den funktionen så då tas den bort.
Majoriteten av köparna av nya hus vill inte betala några hundralappar extra för den funktionen så då tas den bort.
Jo, samt F-501, F-601, F-801, F-801s, F90, F90X, F70, F4, D1, D1H, D1X som Olle skrev några rader upp ;-)julgus skrev:
detta fungerar utmärkt med F100, F5.www.motljus.com
Kodiak
Aktiv medlem
jimh skrev:
Jag är bra sugen på att prova, men jag har ju inga hus som kräver det så det enda jag skulle få ut av det är matrismätning på mitt andrahus. Och den funktionen använder jag inte så himla ofta. Det känns lite bökigt att skicka grejer till staterna.
Hur gick det jimh? Blev det nån chippning?
/Svante
Jag fick tag i ett kvaddat objektiv, så råmaterialet finns. Men jag har inte gjort själva chipstrimningen än.Kodiak skrev:
Hur gick det jimh? Blev det nån chippning?
olofforsberg
Aktiv medlem
Hansi skrev:
Följande av Nikons hus fungerar fullt ut med gluggarna av typen G.
F5, F100, F80, F65, F60, F50, F-401, PRONEA 600i, PRONEA S, D1-serien och D100.
Detta enligt Nikon själva.
Hur är det med F70? Är inte det ett bra hus om man inte vill betala för mycket och inte få för gammal AF-teknik?
olofforsberg
Aktiv medlem
G-objektiv, det är bara aktuellt om man vill köpa de billigaste objektiven?
Erik Schalin
Aktiv medlem
70-200/2,8 VR billigt ????
Ja ja vi har ju alla olika ramar...
Ja ja vi har ju alla olika ramar...
Fredsson
Aktiv medlem
Tråden börjar väl bli lite gammal men fick Janne Arleklint någonsin ett riktigt svar på sin ursprungliga fråga?
F801 är ju ett autofokushus och fungerar bäst med AF objektiv (dock inte de nya G-objektiven)
AIS är ju den senaste versionen av de manuella objektiven. Fördelen med F801 är att man också kan använda dessa och få ljusmätning (med vissa begränsningar) att fungera. Men du behöver inte ha sådana objektiv.
Ett objektiv som har "AIS koppling och elektronisk återkoppling" vet jag inte ens vad det är.
Denna länk är nog ännu bättre än tidigare
http://www.nikonlinks.com/unklbil/bodylens.htm
AIS är ju den senaste versionen av de manuella objektiven. Fördelen med F801 är att man också kan använda dessa och få ljusmätning (med vissa begränsningar) att fungera. Men du behöver inte ha sådana objektiv.
Ett objektiv som har "AIS koppling och elektronisk återkoppling" vet jag inte ens vad det är.
Denna länk är nog ännu bättre än tidigare
http://www.nikonlinks.com/unklbil/bodylens.htm