Annons

AKUT hjälp viktiga filer!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Som sagt behöver akut hjälp då jag har problem med en antal extremt viktiga filer som måste vara klara senast imorgon, så kom med snabba svar så är ni snälla.

Det som hänt är att jag fotade för kunds räkning och efter att jag tagit bilderna så öppnade jag dem och förhandsgranskade i kundens gamla XP dator för att se om något behövdes tas om eller kompleteras. Tog sedan hem kortet för att jobba i min egen dator för att sedan lämna tillbaka de färdiga bilderna imorgon.

Bilderna är tagna med min Pentax K-5 och i RAW /DNG +Jpeg som alltid, och när jag kom hem och kopierade över filerna till min dator med Vista och öppnade via Camera Raw i PSE9 och började redigera dem så blev det helgalet!
När jag spar bilderna som Jpeg i PSE9 och får upp rutan om ev Jpeg komprimering och väljer Max så sparas filerna i ett format som heter .Fil, när jag kollar i mappen!!
Gjorde om det och sparade i TIFF men samma resultat, spara som rutan visar TIFF men det som hamnar i bildmappen är i formatet .Fil

Detta format har jag aldrig använt och inte fått info om att det skulle bli något annat än Jpeg/TIFF som jag valde, kan det ha blivit något galet när jag öppnade kortet i kundens dator som har följt med in i min dator eller vad kan ha hänt?

Läget är kritisk då ingen tid/möjlighet finns att ta om bilderna och deadline är imorgon tis, normalt har jag längre tid på mig men detta jobb kom in akut imorse så inte mycket att välja på så snälla hjälp mig!
 

Smal

Aktiv medlem
Testa att ta en kopia i windows och döp bara om den till jpg eller tiff eller vad du borde ha fått. Se vad som händer.
 

JRÅ

Medlem
Testa att spara filen som psd, om det funkar så dubbelklicka på psd:n så photoshop öppnas o testa o spara som jpeg igen.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 

IngNer

Aktiv medlem
Det är tämligen uppenbart vad som kan ha hänt, och det som bör göras är väl i första hand att meddela kunden utan att sopa det under mattan.

Kundens dator kan ha smittat ditt minneskort med någon sorts malware, som kanske mest sannolikt har lagt sig i kortets jpeg-filer. När kortet sedan stoppas i an annan Windows-dator och filerna öppnas så förs det över till den datorn. Självklart ska den som har detta i sin dator bli underrättad, så det är den första åtgärden.

Sedan måste all lagringsmedia som har kommit i kontakt med minneskortet efter händelsen sättas i karantän. Det betyder att datorn som har smittats måste kopplas loss från alla andra datorer och inte får anslutas till nätet innan den är rensad.

Kundens bilder kan väl vara viktiga, men den här kunden måste ju kunna ta hänsyn till att hans malware måste rensas innan bilderna kommer att kunna användas, så det kan krävas lite tålamod.

Eventuellt kan råfilerna bearbetas i en Mac utan problem. Den blir troligen inte smittad, och i så fall kan det lösas ganska smidigt.

Stalltipset är att byta OS, och den pedagogiska biten är att man lär sig att inte stoppa minneskort i en okänd dator.
 

Kustbo

Aktiv medlem
PUH!!

Får tacka för tipsen med en blandning av namnbyten av filändelse och lite annat trixande så kunde jag rädda alltihopa, men inte kul när det blir såhär.

IngNer:

Jodå jag ska meddela kunden om dennes problem, här sopas inget under mattan och har jag otur så drabbas ju mina bilder med men har inte märkt något ännu så hoppas det håller sig så.

Detta var första och helt klart sista gången jag använder en annans dator för att kolla på detta vis, men det var ett mycket tidspressat jobb och jag var redan ute och hade kameragrejorna med, men ingen dator utan stack direkt till kunden så därför blev det som det blev. Normalt tar jag med egen dator ut på jobb men hann inte hem och hämta den innan jag stack my bad med prioriteringen där.
Men man lär av sina misstag som det heter så nästa gång tar jag mig tiden att hämta egen dator så slipper jag hoppperligen detta framöver.

Tack för hjälp och tips.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Kundens dator kan ha smittat ditt minneskort med någon sorts malware, som kanske mest sannolikt har lagt sig i kortets jpeg-filer. När kortet sedan stoppas i an annan Windows-dator och filerna öppnas så förs det över till den datorn.
Nej, det är inte ett dugg sannolikt att malware lägger sig i bildfiler, då dessa inte exekveras när de öppnas av ett annat program. För att det ska fungera skulle det behövas ett säkerhetshål i den mjukvara som öppnar bilderna, vilket vore ett oerhört ineffektivt sätt att sprida sig vidare på eftersom man inte vet vilket program som kommer användas för att öppna bilderna.

Det är mest troligt att det på nåt sätt lägger sig i filsystemet på minnet eller utnyttjar autoplay-funktionen som ofta körs när man stoppar i ett minne.
 
ANNONS