Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Alkaliska/NiMH-batterier i EOS 300?

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Med ett batteripack (BP-300) för EOS 30/33 kan man använda R6 (AA)-batterier av normal (alkalisk 1.5V) eller uppladdningsbar (NiCd och NiMH 1.2V) typ.

Jag har en EOS 300, och är intresserad av motsvarande batteripack. Batteripacket BP-200 till EOS 300 kan också använda R6 (AA), men är det samma flexibilitet där? Kan man använda både alkaliska och NiMH?

Vad jag förstått så rekommenderas Lithiumbatterier för digitala kameror, men hur är det med analoga kameror (som EOS 300)? EOS 300 har ju Lithiumbatterier av CR2-typ i normala fall.

Jag läste någonstans att ljusmätaren kan bli missvisande ifall man använder fel batterityp, men det kanske bara gällde äldre kameror?

/Fredrik

Gamla kameror har analog elektronik som är beroende av rätt spänning för att fungera korrekt. Då kan man få problem med bl.a. exponeringsmätaren om man använder batterier som passar, men inte har exakt den spänning (volt) som den ska ha. Batteritypen är oväsentlig.
Nyare kameror har digital elektronik, även för exponeringsmätningen. Då är det inte så väldigt noga med spänningen. Exponeringen blir alltid densamma. Om batteriet är slut så dör ju kameran helt tvärt.

Ja, man kan såklart använda NiMh istället för alkaliska. Oftast går det bra, MEN NiMh har 1.2V i cellerna jämfört med 1.5V för vanliga batterier. Det beror på att den kemiska processen i NiMh celler ger 1.2V och inget annat.
Ibland kan detta vara ett problem. Har du 4 celler i serie blir det med
NiMh - 4.8Volt
Alkaliska - 6Volt
Som sagt, ibland funkar det, ibland inte.
Jag skulle tro att det går bra med NiMh i batterigreppet till en EOS300. De självurladdar dock ganska snabbt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto