apersson850
Aktiv medlem
Man kan ju skriva ut alster som bara är tänkta att användas en kortare tid.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför finns det gurkor, äpplen, tomater och så vidare som inte är ekologiska? Finns det verkligen de som vill ha undermålig föda. Hur kan det ens vara lagligt att sälja?[...]
Så min fråga är varför det säljs något annat än skrivare som använder beständigt pigmentbläck. Vad är liksom poängen? Varför finns egentligen dessa undermåliga "dye-bläcken" fortfarande att köpa. Vill folk verkligen ha det idag? Hur kan det överhuvudtaget gå att sälja ens? Sara kanske vet?
Det kan man undra. Varför överhuvudtaget ”dela ut frikostigt” massvis med bilder som bleknar efter några månader?För kanske 10 år sedan fick jag en inramad liten bild som han tagit vid en båttur vi gjort på sommaren. Den stod lite bortglömd på min hylla ett tag i arbetsrummet tills jag en dag noterade att det var bara några av de mer mörkare detaljerna kvar. Det mesta hade "fejdat" bort i stillhet. Jag trodde knappt mina ögon - det var innan mina starroperationer - så den undran var då befogad.
Så min fråga är varför det säljs något annat än skrivare som använder beständigt pigmentbläck. Vad är liksom poängen? Varför finns egentligen dessa undermåliga "dye-bläcken" fortfarande att köpa. Vill folk verkligen ha det idag? Hur kan det överhuvudtaget gå att sälja ens? Sara kanske vet?
Jag har en sådan och håller på att bli galen.EPSON EcoTank ET-8550
Prisvärd levererar, smidigt med flera magasin A4/A3, A5 och 10x15.
Det kanske är datorn som är problemetJag har en sådan och håller på att bli galen.
Något som aldrig framkommer är om mjukvaran fingerar till min dator.
I vårt fall jobbar vi med en mackbook Pro 2023. Hur vi än googlar och pratar med ChatGTP och Scandinavianphoto så får vi ingen ordning på skrivarhelvetet.
Oftast skriver vi ut körkortbilder i svartvitt, fast som blir något annat. Olika färger smyger sig in. I menyerna finns det inställningar för svartvitt. Någon gång blir det bra, men för det mesta blir utskrifterna kontrastlösa och obehagliga.
När vi någon gång får till det så glömmer skrivaruslingen bort inställningarna, trots upprepade tryck på SPARA. Börja om från början och ändra på 20 parametrar, bara för att bli besviken.
Nu tror ni förstås att vi är nybörjare och klåpare. Sanningen är att vi har skrivit ut tusentals bilder med diverse Epsonskrivare genom åren.
Skrivaren har ALLTID varit den apparat som ställt till med mest huvudvärk.
Min kollega suckar och säger att när jag åker bort så går skrivaren sönder. Det likar något i påståendet.
Frågan är väl om de som köper dessa skrivare verkligen är medvetna om dessa bildkvalitetsbegränsningar.Man kan ju skriva ut alster som bara är tänkta att användas en kortare tid.
Visst, men om bilden försvinner på tre år då??Vad jag förstår så har utvecklingen av syntetiska "dye" bläck gått snabbt framåt, och börjar ligga rätt bra till i jämförelse med pigmentbläck. Vem vet, om tio år kanske livslängden på syntetiska färger är helt jämförbar med pigment?
Hur som helst, som vanlig dödlig så tycker jag 50+ år bakom glas är tillräckligt lång tid för att kunna säljas med gott samvete. Marknadsföring och priser anpassas förstås därefter.
Även en hyfsad fotoskrivare som SC-P600 hade en drivrutin som "glömde bort" inställningarna hela tiden och det var ett helvete då eftersom den skrivaren använde samma fysiska kanal för både photo black och matte black vilket gjorde att skivare bytte bläck utan att man ville detta och i onödan ödsade massa bläck. Eftersom jag vid ett tillfälle på slutet inte använt photo black på länge så hade det torkat och när skrivaren så bytte till detta så pajade skrivhuvudet för gott (det var Ok efter sju år för det gjorde ju att jag fick köpa en P900 istället och den bara går och går utan problem för den har inte alla dessa problem den tidigare generationen hade).Jag har en sådan och håller på att bli galen.
I vårt fall jobbar vi med en mackbook Pro 2023. Hur vi än googlar och pratar med ChatGTP och Scandinavianphoto så får vi ingen ordning på skrivarhelvetet.
Oftast skriver vi ut körkortbilder i svartvitt, fast som blir något annat. Olika färger smyger sig in. I menyerna finns det inställningar för svartvitt. Någon gång blir det bra, men för det mesta blir utskrifterna kontrastlösa och obehagliga.
När vi någon gång får till det så glömmer skrivaruslingen bort inställningarna, trots upprepade tryck på SPARA. Börja om från början och ändra på 20 parametrar, bara för att bli besviken.
Nu tror ni förstås att vi är nybörjare och klåpare. Sanningen är att vi har skrivit ut tusentals bilder med diverse Epsonskrivare genom åren.
Min kollega suckar och säger att när jag åker bort så går skrivaren sönder. Det likar något i påståendet.
Det låter som om det är drivrutinen som är problemet.Det kanske är datorn som är problemet![]()
Den frågan får du nog ställa till din Gud om du tror på någon och inte till mig. Dye-ink är inget Gud skapat utan skrivartillverkarna och deras leverantörer.Varför finns det gurkor, äpplen, tomater och så vidare som inte är ekologiska? Finns det verkligen de som vill ha undermålig föda. Hur kan det ens vara lagligt att sälja?
Jag har också en Epson ET 8550.Jag har en sådan och håller på att bli galen.
Jag tänkte svaret var självklart och fritt från övernaturligheter.Den frågan får du nog ställa till din Gud om du tror på någon och inte till mig. Dye-ink är inget Gud skapat utan skrivartillverkarna och deras leverantörer.
En del är det, andra inte (såklart).Frågan är väl om de som köper dessa skrivare verkligen är medvetna om dessa bildkvalitetsbegränsningar.
Utskrivna bilder hotas förvisso av blekningsdöden.En del är det, andra inte (såklart).
Åtminstone några har väl kollat med Wilhelm Research och tyckt att 85+ år bakom glas, 160+ år bakom glas med UV-filter, 200+ år i ett album.
Många är säkert nöjda med livslängden på bilderna.
En sak att tänka på är hur våra digitala original bevaras längre än de utskrivna bilderna.
Av samma anledning tycker jag själv att ha backup på flera hårddiskar placerade på olika ställe meningslöst. Vid 75 tycker jag att ha backup på en hårddisk räcker för mig och ev. efterlevande.Utskrivna bilder hotas förvisso av blekningsdöden.
Digitala bilder hotas av drunkningsdöden, åtminstone hos mig.
Jag slänger noga alla bilder som jag tycker är dåliga, och när jag tagit flera på samma motiv, sparar jag bara den bästa. Ändå har det blivit åtskilliga tusentals foton, bara i den dator som jag har nu.
Bilder lagrade från tidigare datorer finns säkerhetskopierade. De tittar jag i princip aldrig på.
När jag går bort, kommer nästan alla digitala bilder som tagits av mig, att avrättas. Ingen orkar eller vill gå igenom alla dessa.
Undantaget är de digitala bildfiler som finns i Kommunarkivet. Blir de alls betittade, så lär det vara ytterst få gånger.
Några av mina utskrivna bilder lär överleva mig. Det är dock ytterst tveksamt om de får uppleva blekningsdöden.
Livet är förgängligt, så och våra avbildningar av/från det.
Men, det finns också utskrivna bilder som bleknar bort på bara några år, de som är utskrivna med helkassa färger. Det blir då obehagligt på ett sätt som påminner om barnadödlighet (men givetvis inte lika hemskt som "dött liv").
De undersökningar som du/Jonas hänvisar till, är mycket intressanta.
Bör defintivt läsas av skrivarproffs som Sten-Åke.
Det är säkert så att även utvecklingen av dye-bläcken gått framåt och det ör toppen men jag skulle just p.g.a. egna erfarenheter med bilder jag sett med extremt kort livslängd skrivna just med dessa bläck verkligen passa mig för billiga piratvarianter.Utskrivna bilder hotas förvisso av blekningsdöden.
Digitala bilder hotas av drunkningsdöden, åtminstone hos mig.
Jag slänger noga alla bilder som jag tycker är dåliga, och när jag tagit flera på samma motiv, sparar jag bara den bästa. Ändå har det blivit åtskilliga tusentals foton, bara i den dator som jag har nu.
Bilder lagrade från tidigare datorer finns säkerhetskopierade. De tittar jag i princip aldrig på.
När jag går bort, kommer nästan alla digitala bilder som tagits av mig, att avrättas. Ingen orkar eller vill gå igenom alla dessa.
Undantaget är de digitala bildfiler som finns i Kommunarkivet. Blir de alls betittade, så lär det vara ytterst få gånger.
Några av mina utskrivna bilder lär överleva mig. Det är dock ytterst tveksamt om de får uppleva blekningsdöden.
Livet är förgängligt, så och våra avbildningar av/från det.
Men, det finns också utskrivna bilder som bleknar bort på bara några år, de som är utskrivna med helkassa färger. Det blir då obehagligt på ett sätt som påminner om barnadödlighet (men givetvis inte lika hemskt som "dött liv").
De undersökningar som du/Jonas hänvisar till, är mycket intressanta.
Bör defintivt läsas av skrivarproffs som Sten-Åke.
Jag känner igen en del av det du skriver. Jag tänker då på min första fotoskrivare, en Epson R800, för sådär 20 år sedan. Svindyr i drift, ett ständigt motionerande av skrivarhuvudena, byte patroner som bara räckte en halv utskrift, omstart, nu med igenkloggat skrivarhuvud, en förbannad ägare som kastade ut skiten. Snygga A4-utskrifter dock när det ibland fungerade.Det är säkert så att även utvecklingen av dye-bläcken gått framåt [...]
Wilhelm Research är jättebra och verkligt avslöjande och det var ju intressant att även Canons förra generation av fotoskrivare hade bläck med mycket sämre hållbarhet än exv. HP som då låg i topp och Epson.
När originalbläcket är så billigt som till Epson Ecotank 8550 (min skrivare) är det sällsynt korkat att försöka spara några kronor på piratbläck.Det är säkert så att även utvecklingen av dye-bläcken gått framåt och det ör toppen men jag skulle just p.g.a. egna erfarenheter med bilder jag sett med extremt kort livslängd skrivna just med dessa bläck verkligen passa mig för billiga piratvarianter.
Sedan finns ju slamkryparen som med min gamla Epson R1800 (gammal fotoskrivare utan dedikerad svart) där alla färger blandas för att ge en svart som sällan blir helt rätt. Med den skrivaren blev färgprintar trots allt hyfsat bra för att inte säga helt OK. Men svartvitt bliv aldrig några höjdare.
Det är var ju först med min P600 det blev riktigt bra och nu med P900 är svärtan rent otrolig.
Wilhelm Research är jättebra och verkligt avslöjande och det var ju intressant att även Canons förra generation av fotoskrivare hade bläck med mycket sämre hållbarhet än exv. HP som då låg i topp och Epson.