Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Utan att upprepa mig tycker att SONY behöver sluta med nya kamerahus utan uppdatera objektiv parken speciellt på APS-C sidan om nu väljer att köra APS-C line i framtiden...och det verkar så med tanke hur A6300 är bra...
Håller med till 100%.

För mig är det inget egenvärde att det tillverkarna släpper nya (endast lätt) uppdaterade kamerahus varje/vart annat år. Det jag absolut värdesätter och investerar mest i är optiken (oavsett kamerasystem).

Därför är det för mig oerhört mycket mer intressant att det kontinuerligt fylls på och släpps nya objektiv som fyller tidigare luckor i systemen.

A6000 är fortfarande en jättebra kamera, och för de som inte behöver fota sport/action, så håller den utmärkt än idag. Mycket fin kamerasensor och helt utmärkt EVF för det mesta (fotar sport och action med mina DSLR:er). Generellt ett väldigt trevligt kamerahus med vinklingsbar skärm och flat "RF"-design.

Var själv mycket nära att köpa den för ca ett år sedan när jag kikade på ett spegellöst kvalitetssystem (men föll på att Sonys E-optikprogram inte tilltalade mig helt, och hade för mig allt för många brister).

En produkts värde sätts oftast inte enbart av den enskilda komponenten den är, utan normalt som en del av värdet av det sammanhang och ekosystem som den ingår i.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker inte A6300 är en liten uppgradering från A6000 - det är en helt annan kamera. MEN - objektiven är desamma, och därför är den inte värt det för mig.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker inte A6300 är en liten uppgradering från A6000 - det är en helt annan kamera. MEN - objektiven är desamma, och därför är den inte värt det för mig.
Jag håller med.

Var kanske lite otydlig i min kommentar, men jag avsåg kommentaren i inlägg #504:
"Det skulle behövts en A6100 som är en direkt uppföljare till A6000, i samma pris (A6000 kostade under 6000 kr nästan direkt). A6000 är fortfarande en bra kamera, så det behövs inga stora uppdateringar, men den är trots allt mer än två och ett halvt år gammal."

A6300 är en grymt fin, internt i princip helt ny kameramodell, och som därmed till en del motiverar sin prishöjning (pga av betydligt bättre komponenter och prestanda).

Däremot så hade jag, personligen, inte automatiskt sett någon extremt stor nytta idag med en ny "A6100" med i princip samma standard, prestanda och prisklass som A6000. Sony fortsätter att sälja A6000 för de som önskar den kameran, och i den prisklassen. Tycker den fortfarande håller till en stor del väldigt fint jämfört med konkurrensen.

Som du är inne på är det främst på optiksidan som jag inte tycker att det riktigt håller (kamerahusen, både A6000 och A6300, är riktigt trevliga).
 

martinot

Aktiv medlem
En vits med små spegellösa systemkameror är väl ändå att använda gamla små objektiv från 1900-talet. Det innebär visserligen manuell AF och manuellt val av tid och bländare men det måste ju finnas massor av passande objektiv. .
Jag gillar personligen normalt att ha tillgång till AF även på mina spegellösa kameror. Är ofta bekvämt, och ibland tom praktiskt/nödvändigt för vissa situationer. Ibland fotar jag i MF-läge, eller börjar med AF, och sedan efterjusterar manuellt, men vill ändå ha möjlighet till AF när jag så önskar.
 

martinot

Aktiv medlem
Det är verkligen så att de nu funkar bättre än någonsin och inte minst i jämförelse med 70-talets gamla kamerahus med mikroraster och snittbild. Peakingen med förstoring dessutom gör ju att man aldrig missar att sätta fokus numera.
Jag har adaptrar så att jag kan köra mina manuella objektiv för Nikon F och Leica M på mina Fuji-hus, och Leica M även på mina M43-hus, men trots bättre möjligheter med fokuspeaking, förstorad sökarbild, etc (som jag håller med om är smidigt), så tycker jag inte att det ändå är lika smidigt och lyckat till den nivå att det alltid kan ersätta mina "native" små och välfungerande AF-objektiv.

Föredrar personligen att ha möjlighet att köra AF när jag så önskar och det passar situationen (men gillar möjlighet till manuell fokus också).

Pratar vi Sony dessutom så finns det 428 poster A-mountojektiv från 17 olika tillverkare inklusive Minolta förstås.

...

Jag har aldrig förstått varför dessa objektiv inte heller räknas fast de faktiskt t.o.m. har stöd för AF allihop också.
Därför att med både adaptrar och hyfsat stora objektiv (speciellt de som inte är gjorda för APS-C, utan för småbild/FF) så tappar man fördelen med små smidiga och lätta spegellösa kamerahus. Då är de ofta inte så små och smidiga längre. Något som jag föredrar. Bryr jag mig inte så mycket om vikt och storlek kan jag ofta lika gärna använda mina FF DSLR:er (även om det finns fördelar med EVF, så finns det i dagsläget även fördelar med optiska sökare och snabbare AF med spegelsystem).

Med Global Vision stöds i princip allt i Sony-husen med undantad för Direct Manual Focus som en del av Sigmas fokusmotorer inte stöder då de helt enkelt inte kopplar ur när de fokuserat som de borde.
Personligen vill jag normalt inte vara utan AF, men å andra sidan så vill jag på samtliga objektiv och kamerasystem ha tillgång till direkt manuell fokus (om jag så önskar).

Det ena utesluter inte det andra, och jag vill ha valfrihet åt alla håll (beroende på situation och vad jag fotograferar).

Finns det verkligen ett så stort problem med objektivutbudet idag för Sony E-mount som en del tydligen upplever eller är bar bara omedvetna om det utbud som finns eller bara vägrar se det som ett alternativ?
Det varierar säkert ifrån person/fotograf till person/fotograf.

Kan bara tala för mig, och normalt så vill jag inte ha allt potentiellt extra strul, eller extra storlek som en massa adaptrar ofta för med sig.

Enda undantaget är väl Leica M-adaptrarna som är rätt små och problemfria då de inte behöver/har någon elektrisk kommunikation, men tycker inte att kvaliteten ofta blir helt lyckad på moderna sensorer utanför Leicas egna kamerahus. Speciellt på vidvinkelsidan som är den som jag älskar mest med dessa M-objektiv (som tex. mitt Zeiss Biogon 25/2,8 som jag testat på lite olika digitala kamerahus).

Jag föredrar, så långt som det är möjligt, små smidiga "native"-objektiv som är gjorda för samma tillverkares kamerahus, och som är optimerade för den sensorstorlek som jag använder för tillfället (oavsett vilken).

För många andra, som använder spegellöst ifrån tex Sony och Fuji, så finns det många som älskar att "experimentera" och testa en massa andra, ofta gamla manuella, objektiv (men för mig så är det som sagt inte någon hållbar lösning eller ersättning för bra "native"-objektiv - utan bara något som kan vara lite kul eller praktiskt vid några enstaka tillfällen).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Man kanske inte ska räkna objektiv med samma specifikationer men olika färg som olika objektiv ...
Det är väl den vanligaste sporten bland alla att generellt räkna antalet objektiv. Det var ett av skälen till att jag skrev tidigare att man nog måste vara mer specifik kring vad man faktiskt saknar. Man kan ju början då med att kolla vad som faktiskt finns. Många har nog inte ens orkat med det.

Det finns ju annars oändliga variationer kring optiska egenheter, känsla, fysiskt utförande/mekanisk kvalitet, snabbhet AF-mässigt, precision inte minst med AF-objektiv/manuella objektiv, ljusstyrka och inte minst priser. Man kan ju alltid hänga upp sig på något och priser blir ju aldrig tillräckligt låga eller hur? Räcker inte det så finns ju dessutom färgen och finishen att reta sig på.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tips: Sony A6300 för under 10 KSEK i helgen hos Scandinavian (riktigt bra pris för detta kamerahus om man har optiken som man behöver):
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012584248/sony/a6300-kamerahus
Vi får väl se om det trevliga priset är här för att stanna eller om det kommer jojja upp och ner som priserna på A7 II. Det senare låg ju ett tag kring 13-14.000:- och höjdes sedan starkt till ca 17.000:- men är väl nere nu på beskedligare nivåer igen.

Scandinavian skriver lite konstigt kring A6300:

"Med hela 425 fasdetektionspunkter (som täcker nästan hela bilden) och en snabb funktion för kontrastdetektion är resultatet 11 bilder per sekund och rörelsespårning för både video och stillbild samt upp till 8 bilder per sekund via LiveView. "

Det är ju ingen skillnad mellan vad man ser i Live View och EVF:en så jag förstår inte varför de skriver som de gör här. Det finns ju två snabba matningslägen och de heter High (eller Hi i kameran) och High+. De ger 11 resp 8 bilder/sek. Det unika med 8 bildersläget är att det med den snabba EVF:en som nu kan hetsas upp till 100 frames/sek jämfört med 50/sek som default, ger en sökarbild som är helt lugn i EVF:en i jämförelse med hur det varit tidigare. Den ger nu en betydligt lugnare upplevelse än hur det ofta ser ut i en optisk sökare med spegel som fladdrar som en lärkvinge.

https://youtu.be/xJXZOhuvuBc?list=PLL06nPE7_lzMvZSNyhbYhJ_5G_J9HiXD8


Länkat från Colby Brown´s A6300 review
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns ingen liten välbyggd fast vidvinkel med bra ljusstyrka till APS-c (Sigmas 19mm är bra optiskt, men håller inte så länge och har inte stöd för hybridfokus). 50/1,8 OSS är bra som porträttobjektiv, men inte heller det särskilt välbyggd och lite för kort brännvidd - Fuji har 56/1,2 som är mycket vassare på alla sätt. 24/1,8 är väl rätt så bra om man vill ha motsvarande 35mm, men lite dyr. Att det finns alternativ som funkar ok med adapter hjälper inte för mig som vill ha så liten utrustning som möjligt (får inte plats med så mycket på motorcykeln).

Detta gäller med min A6000 och i ännu högre grad med A6300 som har så bra AF - jag vill inte köra en sån kamera med manuella objektiv, eller objektiv som bara kan använda en liten liten bit av sensorn för snabb fokusering (och annars blir det kontrastfokus).

Jag kommer nog ändå att bli kvar med Sony, och köpa en 20/2,8 pannkaka. Den är inte jättebra, men känns ok byggd och är liten. Med den på A6000 klarar jag mig långt (det går ju att beskära).
20mm är ju inte så vid på en APS-C och 2,8 inte vansinnigt ljusstarkt heller, så det är ju rätt modesta krav trots allt.

Vecka 36 (andra veckan i september) släpper enligt Cyber Samyang sitt 14mm AF-objektiv.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=14mmfe

Du har Canons alla vidvinklar om du vill med exv. Sigmas MC-11 för Canon-fattning.

Men inga av de objektiven är nog särskilt små och smidiga men säkert bra optiskt. Sedan säger du att du vill ha snabba objektiv ihop med din snabba kamera men frågan är hur jätteviktigt det är med vida vidvinklar. Det låter som om du vill ha extra allt men allt ska vara smått helst ändå och det vill jag med så jag känner igen mig starkt i det men frågan är om man då kan få det utan att kompromissa åtminstone med någon av dessa parametrar.

Ska de vara ljusstarka så blir de ofta både dyra och tunga tyvärr. Det är därför jag ofta stannat vid 2,8 på fasta objektiv och kring 4 för zoomarna. Det går sällan att få ihop allt och för många kommer även Samyangs nya gå bort då den kostar mellan 6 och 7 tusen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror att (i princip) alla håller med om att A6300 verkar vara en fantastisk kamera. Men det är inte det som är problemet i mitt tycke. Problemet är att det inte finns en vettig efterföljare till A6000, i ungefär samma prisklass.

Som jag skrivit tidigare, jag skulle vilja uppdatera från min NEX6, både för att få bättre AF, men även för att den börjar bli allmänt sliten. Att köpa en så pass gammal kamera som A6000 (framförallt när det finns typ en efterföljare) i en så snabbrörlig värld känns lite trist, och jag är inte beredd att köpa en dubbelt så dyr kamera som jag har nu. Eftersom någon form av sökare är ett krav blir effekten blir alltså att jag börjar titta på andra märken.
Tillslut blir det antagligen så att jag inte köper något alls. Bra för min ekonomi, men antagligen inte det Sony önskade.

Det skulle behövts en A6100 som är en direkt uppföljare till A6000, i samma pris (A6000 kostade under 6000 kr nästan direkt). A6000 är fortfarande en bra kamera, så det behövs inga stora uppdateringar, men den är trots allt mer än två och ett halvt år gammal.

Det kan jag hålla med om. A6300 kanske skulle döpts till A7000 istället för då hade Sony haft en lycka för en något billigare design i en ny direkt efterföljare till A6000.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du har helt rätt, men missar samtidigt min poäng. Ingen ifrågasätter att A6300 är en väldigt bra kamera. Den är kanske tom. värd sitt pris. Problemet är att den uppfattas som en ersättare till A6000, men ligger i en helt annan priskategori. Vilket kamera från sonys sortiment tycker du att en "entusiast som tidigare skulle köpt Nex6 eller A6000" ska satsa på?
A6000är väl inte "discontinued" än så svaret på den frågan är väl A6000. En hel del kommer uppgradera så det kommer finnas en massa begagnade till än bättre priser om man vill det och inte tycker sig ha råd med en A6300. Sedan är det ju också så att nu har Scandinavian sänkt priset 15% på A6300 till 9990:- och ett priset kanske blir än lägre om ett år.

Ibland kan det var väldigt smart att inte köpa nya modeller på en gång av minst två skäl:

1. Priserna sjunker alltid snabbt efter ca ett år då de naturliga köparna av exv. A6300 köpt denna. Längre fram i produktcykeln så blir det ofta bra mycket billigare och kanske tillräckligt mycket billigare för att man ska köpa en A6300 istället för en tre år gammal modell. Det är alltid en balans mellan pris och prestanda och kameran blir ju inte sämre bara för att den är något år äldre.

2. Det andra skälet är att det ofta tagit kring ett år innan man löst en del problem som visat sig via firmwareuppgraderingar. A7 II fick snabbare EVF och stöd för intelligenta adaptrar som kunde använda PDAF-data från huvudsensorn. A6300 fick längre inspelningstid av video utan den tidigare besvärande överhettningen (dock återstår väl at verifiera hur bra det egentligen blev).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du behöver inte upprepa dig. Sonys utbud på BRA och till APS-C systemets anpassade objektiv (såväl storleksmässigt som optiskt är MAGERT.

Det är inte optimalt att behöva köpa FE-objektiv till deras spegellösa APS-C kameror. Med tanke på storleken (litenheten) är det ju bara att jämföra med Fuji: Det ena lysande LILLA och LJUSSTARKA objektivet efter det andra finns här i större omfattning vad gäller pris/prestanda.

Jag tror inte att tanken från början med NEX och efterföljande A serie med E-mount var att hänga på tunga FF-objektiv och längre "snablar". Mer att att möjligheten skulle finnas. Så jag tror att Sony med fler bra och prisvärda native APS-C objektiv mycket väl kan fortsätta utveckla nya kameror.

Men jag håller med om att det vore dags för en paus nu och inrikta sig på att släppa fler APS-C objektiv. Finns många BRA sådana säljer man också nuvarande och kommande kamerahus lättare.

//Lennart
Ända från början har NEX / E-mount attraherat massor av utvecklare som skapat en stor flora av adapters som gör att man snart kan koppla på snart sagt vad om helst i objektivväg på exv. en Sony APS-C. Finns det ingen som fått för sig att göra en intelligent adapter som stöder alla nya schyssta funktioner i A6300 på liknande sätt som Sigma gjort med MC-11 -adaptern. Vad hindrar dem? Fujis skyddade verkstad?
 

smislo

Aktiv medlem
Tips: Sony A6300 för under 10 KSEK i helgen hos Scandinavian (riktigt bra pris för detta kamerahus om man har optiken som man behöver):
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1012584248/sony/a6300-kamerahus
Bra pri för ännu bättre kamera, synd bara att det inte finns många NATIVE och BRA objektiv till detta hus...

Detta är egentligen vad som finns till A6300, skärmklipp taget från Scandinavianphoto sidan om A6300...dessutom två Sigma lens som jag inte räknar som NATIVE...
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har adaptrar så att jag kan köra mina manuella objektiv för Nikon F och Leica M på mina Fuji-hus, och Leica M även på mina M43-hus, men trots bättre möjligheter med fokuspeaking, förstorad sökarbild, etc (som jag håller med om är smidigt), så tycker jag inte att det ändå är lika smidigt och lyckat till den nivå att det alltid kan ersätta mina "native" små och välfungerande AF-objektiv.

Föredrar personligen att ha möjlighet att köra AF när jag så önskar och det passar situationen (men gillar möjlighet till manuell fokus också).



Därför att med både adaptrar och hyfsat stora objektiv (speciellt de som inte är gjorda för APS-C, utan för småbild/FF) så tappar man fördelen med små smidiga och lätta spegellösa kamerahus. Då är de ofta inte så små och smidiga längre. Något som jag föredrar. Bryr jag mig inte så mycket om vikt och storlek kan jag ofta lika gärna använda mina FF DSLR:er (även om det finns fördelar med EVF, så finns det i dagsläget även fördelar med optiska sökare och snabbare AF med spegelsystem).



Personligen vill jag normalt inte vara utan AF, men å andra sidan så vill jag på samtliga objektiv och kamerasystem ha tillgång till direkt manuell fokus (om jag så önskar).

Det ena utesluter inte det andra, och jag vill ha valfrihet åt alla håll (beroende på situation och vad jag fotograferar).



Det varierar säkert ifrån person/fotograf till person/fotograf.

Kan bara tala för mig, och normalt så vill jag inte ha allt potentiellt extra strul, eller extra storlek som en massa adaptrar ofta för med sig.

Enda undantaget är väl Leica M-adaptrarna som är rätt små och problemfria då de inte behöver/har någon elektrisk kommunikation, men tycker inte att kvaliteten ofta blir helt lyckad på moderna sensorer utanför Leicas egna kamerahus. Speciellt på vidvinkelsidan som är den som jag älskar mest med dessa M-objektiv (som tex. mitt Zeiss Biogon 25/2,8 som jag testat på lite olika digitala kamerahus).

Jag föredrar, så långt som det är möjligt, små smidiga "native"-objektiv som är gjorda för samma tillverkares kamerahus, och som är optimerade för den sensorstorlek som jag använder för tillfället (oavsett vilken).

För många andra, som använder spegellöst ifrån tex Sony och Fuji, så finns det många som älskar att "experimentera" och testa en massa andra, ofta gamla manuella, objektiv (men för mig så är det som sagt inte någon hållbar lösning eller ersättning för bra "native"-objektiv - utan bara något som kan vara lite kul eller praktiskt vid några enstaka tillfällen).
Sigma har ju trots allt gjort ett antal verkligt små objektiv till A6300 som de t.om. numera givit ART-status. 19mm, 30mm och 60mm. Alla dessa är verkligt små och har F=2,8. Lägger man upp 4500:- spänn så får man alla tre!!

Sedan finns ett Sigma till E-mount som är ljusstarkare (F=1,4) men större. Det kostar 3500:-, vilket väl är att betrakta som ett hyfsat pris det med.

Tre av dessa fyra objektiv får omdömet Guld/Toppklass av Cyberphoto. Vill man så kan man komplettera med ett Sony 50mm/1,8 som jag har själv sedan gammalt. Även det får "toppklass" av Sigma. Blir ett rätt trevligt porträttobjektiv på en A6300 även om jag själv hellre sätter på ett Samyang 85mm/1,4.

Men visst skulle det vara bra med ännu mindre zoomar om nu någon kunde ge de som enbart kör APS-C detta men för mig så är nog detta inte samma problem och jag ser nog lite annorlunda på detta trots allt för jag har ju även två av Sonys FF-hus (A7 II och A7r) och jag har inga problem med att skruva på mitt 35mm Zeiss på min A6300 och få ett objektiv med samma bildvinkel som ett normalobjektiv på en FF. Det är ett jättelitet fint objektiv som passar lika bra om inte bättre på ett APS-C -hus som på ett FF-hus.

För mig är det också snarast en stor fördel att kunna använda samma objektiv som fullt ut kan fylla ut en småbildssensor även på en APS-C. Alla brännvidder är kanske inte aktuella att använda av kända skäl men den dag man väljer att skaffa en FF om man inte börjat i den ändan kanske man istället förbannar sin renodlade APS-C -objektivpark.

I vissa fall kan även andra objektiv funka bättre rent av på en APS-C fast de är avsedda för FF. Jag tänker exv. på mitt Samyang 100mm makro som med förlängningsfaktorn på 1,5 förstorar mer och gör att man exv. inte lika lätt skrämmer mina sländor jag fotar på höstarna på den "landningsbana" för sländor jag byggt på min altan. Dessutom är det bättre med ett längre skärpedjup tycker jag då jag gillar att så mycket av detaljerna blir skarpa. På liknande sätt så kan den långa närgräns man har med ett Samyang 85mm porträttobjektiv kännas mindre lång på ett APS-C -hus (men det är ju självklart en trade off när det gäller det korta skärpedjupet).

Med det ville jag bara säga att allt inte är riktigt lika svart/vitt med fördelar med dedikerade APS-C - objektiv.

Sedan handlar det ju om utrymme också. Jag har ju just sålt av alla mina A-mounts utom ett långt telezoom och har ändå väl många objektiv så jag försöker fortsatt idka lite växelbruk mellan APS-C och FF. Båda har sina styrkor och svagheter och jag har ingen avsikt under överskådlig tid att välja det ena eller andra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bra pri för ännu bättre kamera, synd bara att det inte finns många NATIVE och BRA objektiv till detta hus...

Detta är egentligen vad som finns till A6300, skärmklipp taget från Scandinavianphoto sidan om A6300...dessutom två Sigma lens som jag inte räknar som NATIVE...
Det finns faktiskt också hela Sigmas Global Vison utbud och en del av dessa är dedikerade APS-C -objektiv. Prioriterar man prestanda framför storlek så finns även DG-objektiven för verklig toppprestanda när det gäller både ljusstyrka och optiska egenskaper.

Alla dessa objektiv ca 15 st för egenskaper som är att betrakta som Sony Native då de stöder exv. alla nya AF-funktioner i exv. A6300. MC-11 adaptern ser till att allt det händer. Dessutom går det bra att skruva på Canons EF-objektiv på denna adapter (dock får man då inte stöd för funktioner som Lock on AF och följande Eye Focus utan bara det man kan förvänta sig i en vanlig Canon DSLR). Men Face Detection funkar i alla fall och det är väl alltid något :).

Kolla utbudet genom att klicka på "lenses"-fliken:
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/


Du kanske missade denna: (18-35/1,8 genom hela zoomområdet)
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/art/a_18_35_18/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har saknats objektiv redan vid första Nex-kameran tyvärr, Fuji X-T2 är en större kamera än A6300, så deras 16-55f/2.8 vikt 655gram skulle bli för tung för A6300. Sonys variant till A77 väger ungefär lika som Fujis, och räckte väl med att bära på den relativt stora kameran A77. 50-140 variant som jag tidigare skrivit under på vore fint till Sony, skulle nog bli för tung den också.

Det har varit mycket skäll om dålig EVF hos Sony plus då taskig autofokus, nu har A6300 fått en betydligt bättre EVF och riktigt bra autofokus, allt går inte med FW. trots FW till Fuji X-T1, så är ändå Fuji X-T2 autofokus klart bättre än 1:an.

Sony kan aldrig mäta sig med Fujis mästar objektiv och kommer aldrig att göra det eller, Enda lösningen är helt enkelt att välja en Fujimodell om man gillar spegellöst. CaNikon hoppar nog på spegellöst om några år ( större önskvärda modeller ) och då kommer det nog passande objektiv snabbare.
Har vi inte lärt oss än Bengt att aldrig säga aldrig i sammanhang som dessa? Förr var det ju AF som Sony aldrig skulle kunna bygga och hur ser det ut nu?

Sony har satsat och satsar hårt på FF och har lyckats väldigt bra med det och det gäller även en hel del av objektiven som faktiskt i en del fall kan mäta sig väl med det bästa konkurrenterna kan erbjuda.

Om man gör de vassaste APS-C -husen idag (inte minst när det gäller AF-funktioner) så vore det väl konstigt om inte både Sony, Zeiss och andra skulle se till att ta fram objektiv som gör dessa fina hus rättvisa. Om Sony inte brydde sig ett dugg om APS-C så skulle det aldrig kommit en A6300, var så säkra på det. Men det är långtifrån säkert att det måste vara Sony som gör alla objektiv för att täcka in objektivbehoven.

Men ska man tro SAR, så ligger det en ny GM på 16-35mm som kommer bli nästa GM-objektiv ut på marknaden.

http://www.sonyalpharumors.com/sr4-next-gm-zoom-lens-will-16-35mm-f2-8/

Men problemet med det kommer säkert bli att då kommer folk gnälla på att de måste köpa ett topp of the line objektiv för minst 15.000:- spänn och skruva på sina A6000 som man köpt på rea för 4995:-. Att ha foto som hobby är tyvärr en materialsport och en del prioriterar helt enkelt annat än objektiv för 15000:- +

Det är det jag menar med att det långtifrån alltid handlar om att folk faktiskt kan efterfråga objektiv trots att de faktiskt finns att köpa och att det sätter ribban för vad man faktiskt egentligen har för utbud tillgängligt för olika konsumenter och konsumentgrupper. Marknadsekonomi är tyvärr hårt exkluderande och det är väl svårt att se att det skulle ske några större förändringar där.

Nar afe-Anders säger att han "inte har råd" med en A6300 så tror jag inte ett spår på det för jag tror han har en häftig motorcykel (som han visat i bild på FS) som också kostar pengar att köra och betala för (skatt, försäkring inte minst och självfallet i inköp). Så ytterst handlar det ju alltid om prioriteringar. Vi har en massa olika intressen och de som inte prioriterar helt sitt fotointresse har säkert andra som de tycker är än viktigare.
 

smislo

Aktiv medlem
Det finns faktiskt också hela Sigmas Global Vison utbud och en del av dessa är dedikerade APS-C -objektiv. Prioriterar man prestanda framför storlek så finns även DG-objektiven för verklig toppprestanda när det gäller både ljusstyrka och optiska egenskaper.

Alla dessa objektiv ca 15 st för egenskaper som är att betrakta som Sony Native då de stöder exv. alla nya AF-funktioner i exv. A6300. MC-11 adaptern ser till att allt det händer. Dessutom går det bra att skruva på Canons EF-objektiv på denna adapter (dock får man då inte stöd för funktioner som Lock on AF och följande Eye Focus utan bara det man kan förvänta sig i en vanlig Canon DSLR). Men Face Detection funkar i alla fall och det är väl alltid något :).

Kolla utbudet genom att klicka på "lenses"-fliken:
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/


Du kanske missade denna: (18-35/1,8 genom hela zoomområdet)
http://www.sigma-global.com/en/lenses/cas/product/art/a_18_35_18/
Så länge jag måste ha adapter att kunna använda dessa objektiv, kan jag inte kalla dem för NATIVE.
Varför kan inte SIGMA implementera adapter i dessa?
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Så länge jag måste ha adapter att kunna använda dessa objektiv, kan jag inte kalla dem för NATIVE.
Varför kan inte SIGMA implementera adapter i dessa?
Det skulle de säkert kunna om de ville, men det skulle varken bli mindre eller lättare (eller billigare) än att köra med separat adapter. Jag tror inte särskilt många efterfrågar det.

Men om objektiv med adapter inte är tillräckligt infött för dig så får du helt enkelt hitta något annat som passar, eller byta system om du inte kan det, och leva med det systemets kompromisser i stället.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl den vanligaste sporten bland alla att generellt räkna antalet objektiv. Det var ett av skälen till att jag skrev tidigare att man nog måste vara mer specifik kring vad man faktiskt saknar. Man kan ju början då med att kolla vad som faktiskt finns. Många har nog inte ens orkat med det.

Det finns ju annars oändliga variationer kring optiska egenheter, känsla, fysiskt utförande/mekanisk kvalitet, snabbhet AF-mässigt, precision inte minst med AF-objektiv/manuella objektiv, ljusstyrka och inte minst priser. Man kan ju alltid hänga upp sig på något och priser blir ju aldrig tillräckligt låga eller hur? Räcker inte det så finns ju dessutom färgen och finishen att reta sig på.
Om objektivet är exakt lika förutom färgen så räknar jag dem som samma objektiv. Andra egenskapsskillnader har oftast betydelse på riktigt för bildtagningsförmågan.

Räknar du f.ö. Nikon D3400/svart och Nikon D3400/röd som två olika kameramodeller?
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja undrar om inte Tamron kan komma med något för A6300, är inte Tamron lite kompis med Sony A-mount.
Säger inte i mot att adaptrar kan ha sina fördelar, det ser om inte annat ut än att det fins många som gillar att skruva på alla möjliga objektiv.

Men grunden av objektiv bör Sony fixa både för APS-C och FF, och då skall det finnas valmöjlighet i olika prisklasser. Skall också Sony försöka med bredare Pro-satsning, vill nog Sony själva också kunna ha tillgång till objektiv av varierande typer kan man tycka, Sony kommer väl inte att ha Sigmaobjektiv att dela ut.
 
Senast ändrad:
ANNONS