Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

esox42

Medlem
På min panasonic GM5 verkar AF-C funka enligt följande:
1) Skärm/sökare inställd att inte visa hur bilden blir = bländare fullt öppen, bländar ner när bilden tas.
2) Skärm/sökare inställd att visa hur bilden blir = inställd bländare i "viloläge", öppnar en del (inte helt öppet) vid halvt avtryck (dvs när AF jobbar), bländar åter ner till inställd bländare när bilden tas.

Ovanstående gäller både vid enkelskott och serietagning.
 

martinot

Aktiv medlem
Intressant!

Har nog missat att stänga av på mina Panasonic att inte visa hur bilden skall bli (när jag testat innan så har den just inte fokuserat på fullt öppen bländare).

Riktigt bra och plus för både Panasonic och Canon, om man kan få till AF-C rätt så här. Måste testa så fort som möjligt om det gäller på fler kamerahus än GM5.

Är helt OK om det kräver kompromissen att stänga av preview av hur bilden blir när man behöver kunna fokusera optimalt - kan absolut köpa det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag pratar inte om att en vissa kameramodell är i ledningen eller inte.

Det är en helt annan sak och aspekt. Det får du självklart resonera om, men blanda inte ihop det för det är en annan helt separat diskussion.

Det är som att diskutera om man vill köra en bil i med handbromsen hela tiden. Kanske en Ferrari med V12 med handbromsen i tar ledningen över en Fiat Punto, men det är ändå lika dumt och onödigt att inte kunna lägga ur handbromsen när man skall köra.

Sedan när flera börjar undersöka hur man kan koppla ur handbromsen, så kommer någon annan in och diskuterar om Ferrarin eller Fiaten är snabbast eller starkast. Kanske intressant att jämföra, men likväl en helt annan diskussion som inte är det minsta behjälplig för att lösa handbromsproblemet.[/QUOTE

Jättebra om det går att lösa problemen med Sony/Fuji. jag själv har inte dom tekniska kunskaperna för att riktigt förstå varför dom gör på detta sätt, i fallet med Sony A7 kamerorna blir det ännu svårare att se hur Sony har tänkt då dom verkar att sikta på att ta sig in bland dom bästa DSLR kamerorna.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Jag pratar inte om att en vissa kameramodell är i ledningen eller inte.

Det är en helt annan sak och aspekt. Det får du självklart resonera om, men blanda inte ihop det för det är en annan helt separat diskussion.

Det är som att diskutera om man vill köra en bil i med handbromsen hela tiden. Kanske en Ferrari med V12 med handbromsen i tar ledningen över en Fiat Punto, men det är ändå lika dumt och onödigt att inte kunna lägga ur handbromsen när man skall köra.

Sedan när flera börjar undersöka hur man kan koppla ur handbromsen, så kommer någon annan in och diskuterar om Ferrarin eller Fiaten är snabbast eller starkast. Kanske intressant att jämföra, men likväl en helt annan diskussion som inte är det minsta behjälplig för att lösa handbromsproblemet.


Har läst om några av dessa inlägg och funderat lite. Vi kanske inte skall dela upp diskussionerna kring autofokusen för tidigt ännu, med enbart största bländare som asbolut bästa lösningen även om det låter vettigt och rätt. Den teknik som Fuji/Sony använder just nu i dag kan vara nödvändigt för att få hela AF-systemet någorlunda samstämt, man vinner alltså fördelar på karusellen och tappar lite på gungorna ( jag vet inte men kanske det är det som StenÅke far efter ) jag spekulerar nu bara, för att inte tappa på gungorna kanske Fuji/Sony är rädda att förlora för mycket på karusellen, det är därför som Fuji/Sony fortfarande har lite bättre autofokus på totalen än Canons M5, M5 är deras fjärde generation.


Frågan ligger väl ute nu, smislo nämnde det för en Sony gubbe, om någon frågat Fujistallet vet jag inte, men hade varit bra att få höra förklaringar från bägge, inbillar mig att när Fuji talar så tror man mera på dom, det dom säger uppfattas nog allmänt som mera rätt.
 

iSolen.se

Guest
Har läst om några av dessa inlägg och funderat lite. Vi kanske inte skall dela upp diskussionerna kring autofokusen för tidigt ännu, med enbart största bländare som asbolut bästa lösningen även om det låter vettigt och rätt. Den teknik som Fuji/Sony använder just nu i dag kan vara nödvändigt för att få hela AF-systemet någorlunda samstämt, man vinner alltså fördelar på karusellen och tappar lite på gungorna ( jag vet inte men kanske det är det som StenÅke far efter ) jag spekulerar nu bara, för att inte tappa på gungorna kanske Fuji/Sony är rädda att förlora för mycket på karusellen, det är därför som Fuji/Sony fortfarande har lite bättre autofokus på totalen än Canons M5, M5 är deras fjärde generation.


Frågan ligger väl ute nu, smislo nämnde det för en Sony gubbe, om någon frågat Fujistallet vet jag inte, men hade varit bra att få höra förklaringar från bägge, inbillar mig att när Fuji talar så tror man mera på dom, det dom säger uppfattas nog allmänt som mera rätt.
Jag köper att det kan finnas fördelar som Sony gör nu men det finns definitivt nackdelar också så varför inte låta användaren välja? Det är ju bara programvara och A7rii funkade på det klassiska sättet i början,
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag köper att det kan finnas fördelar som Sony gör nu men det finns definitivt nackdelar också så varför inte låta användaren välja? Det är ju bara programvara och A7rii funkade på det klassiska sättet i början,
Ja frågan står kvar tills Sony/Fuji meddelar någonting, A7RIII fick väl för övrigt klart bättre autofokus/Snabbare än sin föregångare. Fuji fick också samma förbättring med X-H1 som A9 den klarar f/11 mot tidigare f/8.
 

afe

Aktiv medlem
Ja frågan står kvar tills Sony/Fuji meddelar någonting, A7RIII fick väl för övrigt klart bättre autofokus/Snabbare än sin föregångare. Fuji fick också samma förbättring med X-H1 som A9 den klarar f/11 mot tidigare f/8.
Just dessa förbättringar hos Fuji kommer också till X-T2 och X-Pro 2 i en uppdatering under maj månad; utöver detta också en hel del andra intressanta förbättringar ;) https://www.fujifilm.eu/se/nyheter/article/fujifilm-announce-firmware-updates-for-x-h1-x-t2-x-pro2-x-e3-and-x100f-coming-soon
 

smislo

Aktiv medlem
(1) The low-light limit for phase detection autofocus has been improved by approximately 1.5 stops from 0.5EV to -1.0EV, raising the precision and speed of autofocus in low-light environments.

Om de kan uppgradera med bara mjukvara så mycket , vad kommer med X-T3? Spännande blir det...
 

Bengf

Aktiv medlem
(1) The low-light limit for phase detection autofocus has been improved by approximately 1.5 stops from 0.5EV to -1.0EV, raising the precision and speed of autofocus in low-light environments.

Om de kan uppgradera med bara mjukvara så mycket , vad kommer med X-T3? Spännande blir det...

Mnh... en ökning med 0,5 låter väl inte så där mycket precis, även om all förbättring är välkommet, framgår det något vid vilket bländartal som kameran lovar -1EV, man säger väl ungefär att -3EV klarar månsken med autofokus, på DSLR sidan så är det väl D500 som klarar -3EV även utanför centrum punkterna om jag kommer i håg rätt, det är det nya att inte bara vara som tidigare med höga EV på några få punkter i mitten.
 

smislo

Aktiv medlem
Mnh... en ökning med 0,5 låter väl inte så där mycket precis, även om all förbättring är välkommet, framgår det något vid vilket bländartal som kameran lovar -1EV, man säger väl ungefär att -3EV klarar månsken med autofokus, på DSLR sidan så är det väl D500 som klarar -3EV även utanför centrum punkterna om jag kommer i håg rätt, det är det nya att inte bara vara som tidigare med höga EV på några få punkter i mitten.
Ökningen är 1.5 :), dvs från +0,5 till -1...
 

Photocon

Aktiv medlem
Skulle det gå att köpa en Sony A6000 och använda sig av Nikon D60 objektiv ? Om man köper ett objektiv mount converter?

https://www.kamda.se/objektivadapter-nikon-g-sony-nex?gclid=CjwKCAjwq_vWBRACEiwAEReprIpFGunydaAOMOkZ49zkkIS1hjBwOeSestUpYxMplTYO3YjI38fe1hoC-6MQAvD_BwE
Tacksam för svar.
Ja, med manuell fokus givetvis. Bländarstyrning finns i adaptern du hänvisat till (men jag skulle välja en bättre adapter från ex Novoflex, Kipon eller Metabones för bättre precision i bajonetter och i själva mekaniska styrningen).

Nu frågar du efter "D60- objektiv" och D60 är ju en aps-c kamera och inget objektiv men jag antar att du menar de Nikonobjektiv som passar till den kameran. D60:s kitobjektiv liksom de flesta mer moderna Nikonobjektiv saknar ju egen bländarring och benämns "G".

Adaptern har istället en mekanisk ring man vrider på för att ställa in springbländaren i objektivet. Du får inte upp bländarvärdet för visning varken på kamerans display/EVF-sökare eller i EXIF. Där kommer att stå "00". Men det fungerar. Med en A6000 och spegellösa kameror kan du lätta använda förstorad sökarbild, s k focus-peaking för att ställa skärpan exakt.

OBS: Den adapter du hänvisar till kan inte användas på de Nikonobjektiv som har linjära motorer som styr bländaren. I så fall finns adaptrar med inbyggd bländare men dessa kan ge lite blandade resultat.

VIKTIGT: Ställ in A6000 på att kunna utlösas utan objektiv när adapter används.
 
ANNONS