Logiken är denna: jag utgår ifrån det jag redan känner till om mitt eget fotograferande och den optik jag brukar använda, och ser sedan vilka länkar i kedjan som kan bli starkare. Som jag nämnde tidigare var min förra kamera en Konica Minolta Dynax 7D och det fanns bara en kamera som kunde motivera ett byte: Nikon D700. Med min förra kamera testade jag olika objektiv och kom fram till att ett "superzoom" gjorde mitt fotograferande mer rättvisa än något annat objektiv.
Om jag inte skulle välja ett "superzoom" till min D700 skulle detta begränsa mitt sätt att fotografera, vilket skulle leda till en försämring av bildkvaliteten, dvs den slutgiltiga kvaliteten på mina bilder - inte den optiska.
Jag fick tillfälle att testa 24-120 idag och skall sova på saken. Jag testade Tamrons 28-300 också men jag tyckte autofokusen jobbade sämre med den.
Jag brukar tänka på mannen med sonen och åsnan när det gäller att diskutera detta: vad säger folk på vägen om pojken sitter på åsnan och låter den gamle mannen gå, vad säger de om mannen sitter på åsnan och låter pojken gå, borde inte åsnan sitta på mannens rygg, osv.
Johan Hackman